Aantal opnamen nagaan?
Aantal opnamen nagaan?
Hoe kan ik bij een D100 het aantal gemaakt opnamen zien? Zou in de EXIF-info moeten staan, maar zowel in ViewNx als Capture Nx kan ik hier niets over vinden.
Re: Aantal opnamen nagaan?
PhotoME (http://www.photome.de/) geeft het voor de D200 in ieder geval weer. Of het voor de D100 ook geldt moet je even uitproberen. Kost niets, dus da's wel weer aantrekkelijk 

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik hoef het maar eenmalig te checken en om dan allemaal software op m'n computer te gaan zetten heb ik niet zoveel behoefte aan.
Op dit moment staan Capture Nx, ViewNX, Lightroom 2.3 en Elements 7.0 er op. Was benieuwd of het met een van deze programma's gaat lukken.
Op dit moment staan Capture Nx, ViewNX, Lightroom 2.3 en Elements 7.0 er op. Was benieuwd of het met een van deze programma's gaat lukken.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat kan ik me wel indenken, maar dat PhotoME wat eerder is aangehaald is wel een heel erg handig tooltje om alle EXIF info in een bestand te bekijken. Als je het eenmaal hebt gezien, de-installeer je het niet meer. Zo uitgebreid. Het geeft ook de EXIF weer van webplaatjes, zonder dat je het plaatje hoeft te downloaden. Gewoon heel handig.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Neejohnf schreef:Op dit moment staan Capture Nx, ViewNX, Lightroom 2.3 en Elements 7.0 er op. Was benieuwd of het met een van deze programma's gaat lukken.
Hoeveel opnamen heeft je camera gemaakt
De amateur en semi professionele spiegelreflexcamera’s van Nikon kunnen zo zonder problemen 100.000 opnamen maken. Of te wel 2.777 filmpjes met 36 opnamen per stuk. Destijds gebruikte ik 10 filmpjes voor een vakantie en zeg 5 filmpjes per maand. Dan zou je dus zo 34 jaar met zo’n camera kunnen werken.
Met een professionele camera kun je 150.000 opnamen maken. Daarna laat je goedkoop alleen de sluiter vervangen. Als je dat 2 keer hebt gedaan, koop je een andere camera.
Het aantal opnamen van een camera is in Capture NX niet te vinden.
Hoe weet je nu hoeveel opnamen je camera heeft gemaakt. In België hebben ze het over het aantal clicks. Als je de camera hebt ingesteld op een doortellende naam, dan kun je het aan het nummer in je laatste opname zien.
1. Opanda IExif
Een andere manier is wellicht het software gereedschap Opanda IExif downloaden (gratis). Deze ga je installeren. Daarna zoek je in Windows verkenner (Windows toets - E) de laatste foto op die je gemaakt hebt. Daar klik je met de rechtermuisknop. Daar is dan een optie: View Exit with IExif. Klik daarop en je ziet de Exif gegevens van je foto. Bijna onderaan de lijst die je dan te zien krijgt staat: Total Number of Shutter Releases for Camera.
In dit geval dus 296.
2. Preview Extractor
Je kunt ook een foto bekijken met Preview Extractor. Normaal gebruik je dat om even heel snel een hele groep NEF opnamen om te zetten naar JPG. Maar je kunt ook zien hoeveel opnamen de camera gemaakt heeft. De JPG kwaliteit van Preview Extractor is matig. Alleen geschikt om even met bijvoorbeeld de viewer van de Verkenner je opnamen te kunnen bekijken.
http://drchung.new21.net/previewextractor/
Je kunt met Preview Extractor gemakkelijk een hele map NEF omzetten naar JPEG. Dat gaat zeer snel. Deze JPG’s zijn alleen te gebruiken voor een keuze bewaren of weggooien. Een 2e functie is de shuttercount. Je laatste NEF inladen en je ziet het aantal clicks.
3. Kuso Exif
Je hebt ook een Kuso Exif viewer, klik met de rechtermuisknop op de foto en "open with Kuso Exif Viewer”, alle nuttige en minder nuttige info komt te voorschijn.
4. PhotoMe
Een andere mogelijkheid gaat via PhotoMe. Die is (gedeeltelijk) Nederlandstalig en laat ook andere info zien. Je vindt Image Count en Shutter Count in het veld Fabrikant Informatie. PhotoMe geeft aanzienlijk meer informatie dan Opanda IExif. Opanda werkt niet met RAW (NEF) files, daar moet je de pro versie voor hebben.
Ik heb dus inderdaad maar PhotoMe opgehaald en deze geeft de info voor de D100 niet weer.
Ik dacht dat ik misschien niet goed keek en heb ook een foto uit een D200 bekeken en hier geeft hij de info wel.
De velden met image count staan bij de D100 niet in de lijst.
Ik ga, als ik er echt de tijd voor heb, maar eens met de andere opties aan de slag.
Eenieder bedankt voor de duidelijke en snelle reacties.
Johnf
Ik dacht dat ik misschien niet goed keek en heb ook een foto uit een D200 bekeken en hier geeft hij de info wel.
De velden met image count staan bij de D100 niet in de lijst.
Ik ga, als ik er echt de tijd voor heb, maar eens met de andere opties aan de slag.
Eenieder bedankt voor de duidelijke en snelle reacties.
Johnf
doe geen moeite...
Ik heb voor mijn gevoel 100-den tooltjes geprobeerd en de D100 geeft naar mijn idee die gegevens niet af.
Wat ik niet heb geprobeerd is om een mailtje te sturen naar Nikon om te vragen of het uberhaupt mogelijk is. misschien dat zij iets weten hoe en/of wat.
Ik heb voor mijn gevoel 100-den tooltjes geprobeerd en de D100 geeft naar mijn idee die gegevens niet af.
Wat ik niet heb geprobeerd is om een mailtje te sturen naar Nikon om te vragen of het uberhaupt mogelijk is. misschien dat zij iets weten hoe en/of wat.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
In de tijd dat ik een D100 had gebruikte ik
2. Preview Extractor
Je kunt ook een foto bekijken met Preview Extractor. Normaal gebruik je dat om even heel snel een hele groep NEF opnamen om te zetten naar JPG. Maar je kunt ook zien hoeveel opnamen de camera gemaakt heeft. De JPG kwaliteit van Preview Extractor is matig. Alleen geschikt om even met bijvoorbeeld de viewer van de Verkenner je opnamen te kunnen bekijken.
Je kunt met Preview Extractor gemakkelijk een hele map NEF omzetten naar JPEG. Dat gaat zeer snel. Deze JPG’s zijn alleen te gebruiken voor een keuze bewaren of weggooien. Een 2e functie is de shuttercount. Je laatste NEF inladen en je ziet het aantal clicks.
Van de website:
What it Does
* Extracts the largest JPGs embedded in RAW files. D70(s) and D2X NEF files have full size, basic quality JPGs.
* Works really fast.
* Automatically detects orientation (if found in raw files) and rotates output images.
* Supports command line execution!
* Shows the number of shots you have taken so far!
2. Preview Extractor
Van de website:
What it Does
* Extracts the largest JPGs embedded in RAW files. D70(s) and D2X NEF files have full size, basic quality JPGs.
* Works really fast.
* Automatically detects orientation (if found in raw files) and rotates output images.
* Supports command line execution!
* Shows the number of shots you have taken so far!
Ik heb een D100. Ik heb geprobeert het totale aantal clicks uit de exif te halen. Het is me niet gelukt. Om te kijken of mijn methoden wel goed genoeg waren, heb ik (een image van) de D70 van een kenis onder handen genomen, en daar staat het wel in. Kortom, volgens mij zet de D100 niet het totale aantal shots in de exif header. Ik heb een Linux programmatje wat redelijk compleet gewoon alle exif info dumpt die ie tegenkomt.
P.S. Volgens mij hebben alle nieuwer-dan-d100 cameras dit dus wel in de exif staan. De D100 is de jongste die het niet heeft.
P.S. Volgens mij hebben alle nieuwer-dan-d100 cameras dit dus wel in de exif staan. De D100 is de jongste die het niet heeft.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Heb eens naar een eigen opname met een D100 in preview extractor gekeken en je hebt gelijk. Het staat er niet in.
Dat zei ik dus ook al...Hans Braakhuis schreef:Heb eens naar een eigen opname met een D100 in preview extractor gekeken en je hebt gelijk. Het staat er niet in.
Vond het destijds redelijk frustrerend dat ik dat niet kon uitlezen. nu heb ik een D300 en kan het wel, maar ik heb het nog nooit bekeken eigenlijk.

Hans,Hans Braakhuis schreef:De amateur en semi professionele spiegelreflexcamera’s van Nikon kunnen zo zonder problemen 100.000 opnamen maken.
Doel je daarbij ook op de D70? Ik heb daar namelijk cijfers van tussen de 40 en 50000 van gezien, vandaar de vraag.
Nikon ontwerpt die dingen ofwel op 50k of 100k clicks. Maar dat wil niet zeggen dan ze dan bij dat getal kapot gaan. Als nikon het goed doet, haalt het overgrote deel dat getal, en maar een paar niet. En een ruime meerderheid zal er ruim overheen gaan.
Maar als je een project hebt waarbij 1 miljoen afdrukken gemaakt moet worden, dan kan je beter een andere kamera zoeken.
Maar als je een project hebt waarbij 1 miljoen afdrukken gemaakt moet worden, dan kan je beter een andere kamera zoeken.