D70s Donkere foto's
D70s Donkere foto's
Hallo allemaal ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een Nikon D70s
geworden.
Nu vind ik de foto's nogal donker en kleurloos met flits.
Wat kan ik doen en in welke stand moet dat?
Ik ben nog maar nieuw in digitale fotografie en de man van de winkel adviseerde deze camera boven een Canon 350D .
geworden.
Nu vind ik de foto's nogal donker en kleurloos met flits.
Wat kan ik doen en in welke stand moet dat?
Ik ben nog maar nieuw in digitale fotografie en de man van de winkel adviseerde deze camera boven een Canon 350D .
Dag Highlander,
Ik neem aan dat je de flitser op de camera hebt gebruikt. De flitser heeft een bepaald bereik. Het heeft niets te maken met het objectief.
Op digitutor staat hoe het flitsfotografie gaat.
Ik schiet vaak met voorgekozen aperture (A stand) of manual. Begin met de A stand. Hou het diafragma wat open (bijv. stand 5.6). De flash sync kun je zetten op rear of front. Dit betekent dat de flits afgaat vlak voordat de sluiter dichtgaat (rear of "op tweede gordijn") of vlak na het openen van de sluiter (front of 1ste gordijn). Er bestaat ook nog een extra optie voor rode ogen reductie.
Zet je ISO stand bijv. op 400, klik hier. Dan is de sensor "gevoeliger" en profiteer je meer van de flits.
Probeer eerst eens een portret te maken van iemand met flits. Dus wat dichtbij.
Zoals gezegd flitser op de camera heeft een bepaald bereik..een afstand die kan worden verlicht. Met losse flitser kun je wat meer aan (wat grotere afstand).
Goed dan kan het nog zo zijn dat de D70s een tikkeltje donker is, maar dat geldt ook voor opnamen met voldoende licht. Dat kun je oplichten met een fotobewerkingsprogramma.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Amadeus Gould
Ik neem aan dat je de flitser op de camera hebt gebruikt. De flitser heeft een bepaald bereik. Het heeft niets te maken met het objectief.
Op digitutor staat hoe het flitsfotografie gaat.
Ik schiet vaak met voorgekozen aperture (A stand) of manual. Begin met de A stand. Hou het diafragma wat open (bijv. stand 5.6). De flash sync kun je zetten op rear of front. Dit betekent dat de flits afgaat vlak voordat de sluiter dichtgaat (rear of "op tweede gordijn") of vlak na het openen van de sluiter (front of 1ste gordijn). Er bestaat ook nog een extra optie voor rode ogen reductie.
Zet je ISO stand bijv. op 400, klik hier. Dan is de sensor "gevoeliger" en profiteer je meer van de flits.
Probeer eerst eens een portret te maken van iemand met flits. Dus wat dichtbij.
Zoals gezegd flitser op de camera heeft een bepaald bereik..een afstand die kan worden verlicht. Met losse flitser kun je wat meer aan (wat grotere afstand).
Goed dan kan het nog zo zijn dat de D70s een tikkeltje donker is, maar dat geldt ook voor opnamen met voldoende licht. Dat kun je oplichten met een fotobewerkingsprogramma.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Amadeus Gould
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op vr mar 31 2006 2:07 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zie onder meer het topic over de D70 bij Kieskeurig. Er zijn er velen die dezelfde klacht hebben. Ik zat met hetzelfde probleem en was aanvankelijk zeer teleurgesteld. Maar na een tijdje begon ik eraan te wennen en toen blken er toch ook wel voordelen aan te zitten. Geen overbelichting bijvoorbeeld. Beter is je foto iets onderbelicht dan iets overbelicht omdat in overbelichte delen nu eenmaal geen details bewaard blijven.
Een andere oorzaak was zonder meer de 18-70 mm kitlens. Ik heb deze lens mede vanwege de vertekening in groothoek ingeruild voor een andere die betere resultaten oplevert. Scherper en een stuk helderder. Dit kitlens is niet slecht, maar ik kon er niet goed mee overweg.
Oefening baart kunst. Ook al zitr er een volledige automaat op je camera, het is een apparaat dat de nodige gewenning vergt. Maar de resultaten zijn beter dan welke compact camera dan ook.
Effe doorbijten dus... Veel plezier.
PS: de canon is minstens net zo goed hoor, qau beeldprestaties, maar ja, erg klein en plastikkerig.
Een andere oorzaak was zonder meer de 18-70 mm kitlens. Ik heb deze lens mede vanwege de vertekening in groothoek ingeruild voor een andere die betere resultaten oplevert. Scherper en een stuk helderder. Dit kitlens is niet slecht, maar ik kon er niet goed mee overweg.
Oefening baart kunst. Ook al zitr er een volledige automaat op je camera, het is een apparaat dat de nodige gewenning vergt. Maar de resultaten zijn beter dan welke compact camera dan ook.
Effe doorbijten dus... Veel plezier.
PS: de canon is minstens net zo goed hoor, qau beeldprestaties, maar ja, erg klein en plastikkerig.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos, welke lens heb je nu dan i.p.v. de 18-70mm ?Jos schreef:Een andere oorzaak was zonder meer de 18-70 mm kitlens. Ik heb deze lens mede vanwege de vertekening in groothoek ingeruild voor een andere die betere resultaten oplevert. Scherper en een stuk helderder. Dit kitlens is niet slecht, maar ik kon er niet goed mee overweg.
ik ben het helemaal met je eens! het kan erg irritant zijn om elke keer weer je foto's te moeten bijschaven.Highlander schreef:Allemaal zeer bedankt voor de antwoorden !
Ik ga direct even kijken.
Maar ik vind wel dat je bij een dergelijk dure camera mag verwachten dat je niet elke foto handmatig moet gaan bijwerken.....
maar, het is redelijk makkelijk op te lossen, die chronische onderbelichting van de D70, het vergt wat tijd en inspanning, maar je moet maar bedenken dat hoe meer tijd je in je camera stopt, des te beter de beelden zijn die er uitkomen.
Dag Highlander,
De mogelijkheden van de camera zijn groter dan men in het begin allemaal aankan. Het is soms net als je voor het eerst in een hele snelle auto stapt.
Het voert te ver om in het begin al meteen over custom curves te beginnen.
Zo kun je alle foto's die je maakt in bijv. NEF als groep tegelijk verwerken en iets lichter zetten. Er zijn gebruikers die hierover uitleg kunnen geven op het forum.
AG
De mogelijkheden van de camera zijn groter dan men in het begin allemaal aankan. Het is soms net als je voor het eerst in een hele snelle auto stapt.
Het voert te ver om in het begin al meteen over custom curves te beginnen.
Zo kun je alle foto's die je maakt in bijv. NEF als groep tegelijk verwerken en iets lichter zetten. Er zijn gebruikers die hierover uitleg kunnen geven op het forum.
AG
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb nu een sigma 20-40mm 2.8 EX. Heerlijke, zij het zware lens....
-
- Moderator
- Contacteer:
Hallo Highlander,
ik heb ook een D70s en vind het resultaat met de standaardinstellingen zeker bij bewolkt weer en binnen niet 100% ok.
Wat je kunt doen om direct uit de camera betere resultaten te krijgen is experimenteren met iets overbelichten of de standaardinstellingen van de camera aanpassen.
Zie hiervoor bijv. onderstaande link;
http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/15189.html
Succes ermee!
ik heb ook een D70s en vind het resultaat met de standaardinstellingen zeker bij bewolkt weer en binnen niet 100% ok.
Wat je kunt doen om direct uit de camera betere resultaten te krijgen is experimenteren met iets overbelichten of de standaardinstellingen van de camera aanpassen.
Zie hiervoor bijv. onderstaande link;
http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/15189.html
Succes ermee!
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik werk al lang met een alternatieve tonecurve, die ik van internet gedownload heb. Je hebt wel Nikon capture nodig om ze te installeren. Zie mijn website http://home.hccnet.nl/j.stover-c.mastenbroek/. Zie onder contact/links de categorie downloaden. Zelf heb ik de reala tone curve al een tijdje in gebruik. Scheelt iets.
Ben het helemaal eens met de vorige auteurs: je zullt flink aan de camera moeten wennen en hem goed mmoeten leren kennen. Dat gaat vanzelf, je hoeft er de handleiding niet voor uit je hoofd te kennen. Ik kan de inherente onderbelichting nu zelfs wel waarderen, zeker als ik de foto's afdruk (op A4). Prachtig doortekende platen!
Ben het helemaal eens met de vorige auteurs: je zullt flink aan de camera moeten wennen en hem goed mmoeten leren kennen. Dat gaat vanzelf, je hoeft er de handleiding niet voor uit je hoofd te kennen. Ik kan de inherente onderbelichting nu zelfs wel waarderen, zeker als ik de foto's afdruk (op A4). Prachtig doortekende platen!
-
- Forumlid
- Contacteer:
Volgens mij speelt het minder bij de D50. Ik heb wel gehoord dat die camera toch veel meer op de 'snapshotter' is afgesteld ipv de gevordere amateur/professionel... Wat niet weegneemt dat ook deze laaste categorie uitstekend met deze camera overweg kan.