Nikon Capture NX2 en dan hoe verder?
Nikon Capture NX2 en dan hoe verder?
Hallo allemaal,
Ik gebruik nu enkele maanden Capture NX2 om mijn RAW opnames te ontwikkelen. In de boeken over RAW bewerken wordt echter steevast gesproken dat voor de finetuning een ander programma nodig is zoals Elements van Adobe of gelijksoortig programma. Mijn vraag is of het echt nodig is om foto's (jpeg of tiff) nog verder te bewerken. Als een in Capture NX2 ontwikkelde foto er op het scherm en op papier goed uit ziet waarom dan nogmaals bewerken in een ander programma.
Bij voorbaat dank voor jullie input.
Frans
Ik gebruik nu enkele maanden Capture NX2 om mijn RAW opnames te ontwikkelen. In de boeken over RAW bewerken wordt echter steevast gesproken dat voor de finetuning een ander programma nodig is zoals Elements van Adobe of gelijksoortig programma. Mijn vraag is of het echt nodig is om foto's (jpeg of tiff) nog verder te bewerken. Als een in Capture NX2 ontwikkelde foto er op het scherm en op papier goed uit ziet waarom dan nogmaals bewerken in een ander programma.
Bij voorbaat dank voor jullie input.
Frans
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nikon Capture NX2 en dan hoe verder?
Frans,
Je bewerkt alleen een foto als hij in jou ogen niet goed is. Je MOET niet bewerken. Als jij hem goed vind zo uit de camera, waarom dan nog bewerken????
Je bewerkt alleen een foto als hij in jou ogen niet goed is. Je MOET niet bewerken. Als jij hem goed vind zo uit de camera, waarom dan nog bewerken????

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Frans,
Als je zelf tevreden bent...
Ik moet wel toegeven dat Capture NX niet alles kan wat met een Photoshop kan.
Capture NX is ontwikkeld om het beste uit Nikon NEF bestanden te halen (inclusief de U-point correcties)
Zelf ben ik ook veelal tevreden met wat er in CNX2 gemaakt kan worden, hoewel ik zelf niet alle mogelijkheden ken.
Groeten, GIjs
PS de persoon die ALLES weet van CaptureNX EN Adobe Photoshop moet nog geboren worden. (grapje)
PPSS een voordeel van Capture NX is dat je geen tussen-versies hoeft te bewaren, alle bewerkingen worden in het NEF bestand opgeslagen. Daarnaast bewaar ik de resulterende foto, in JPG - beste kwaliteit.
Als je zelf tevreden bent...
Ik moet wel toegeven dat Capture NX niet alles kan wat met een Photoshop kan.
Capture NX is ontwikkeld om het beste uit Nikon NEF bestanden te halen (inclusief de U-point correcties)
Zelf ben ik ook veelal tevreden met wat er in CNX2 gemaakt kan worden, hoewel ik zelf niet alle mogelijkheden ken.
Groeten, GIjs
PS de persoon die ALLES weet van CaptureNX EN Adobe Photoshop moet nog geboren worden. (grapje)
PPSS een voordeel van Capture NX is dat je geen tussen-versies hoeft te bewaren, alle bewerkingen worden in het NEF bestand opgeslagen. Daarnaast bewaar ik de resulterende foto, in JPG - beste kwaliteit.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Als je met het resultaat tevreden bent hoeft er uiteraard niks ander meer gebruikt worden. Zelf probeer ik de mogelijkheden van NX ook zo optimaal te benutten zodat er daarna niks of zo minimaal mogelijk nog verder bewerkt hoeft te worden.Frans Sanders schreef:Als een in Capture NX2 ontwikkelde foto er op het scherm en op papier goed uit ziet waarom dan nogmaals bewerken in een ander programma.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik doe alle zaken die "nef" geralateerd zijn in CNX (witbalans, exposure, act. Dlighting etc) daarna ga ik met de 16 bits tiff naar photoshop om de rest te doen.
Ik zou natuurlijk Camera Raw kunnen gebruiken, maar toch zie ik daar verschil in met CNX. Vervolgens heb ik dan maar bedacht (en gehoord) dat Nikon hun eigen RAW format beter kent dan Adobe, en dus dienen de RAW bewerkingen in het bijbehorende programma te gebeuren. In dit geval CNX
Ik zou natuurlijk Camera Raw kunnen gebruiken, maar toch zie ik daar verschil in met CNX. Vervolgens heb ik dan maar bedacht (en gehoord) dat Nikon hun eigen RAW format beter kent dan Adobe, en dus dienen de RAW bewerkingen in het bijbehorende programma te gebeuren. In dit geval CNX
- Matthieu
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Frans,
Met NX2 kom je vaak al voor 99% tot het gewenste resultaat.
vaak zul je uit een serie opnames juist DIE kiezen die al
het beste is en relatief weinig nabewerkt hoeft te worden.
Als je al een foto door drie verschillende programma's moet halen
om er nog wat van te maken moet de maker zich afvragen of hij
de volgende keer beter moet fotograferen.
JIJ bepaalt of een foto "af" is en verder / niet verder bewerkt moet worden.
NX2 zal daar in veel gevallen voldoende voor zijn.
PS... ik ken professionele fotografen die enkel in JPEG schieten
en met simpele software de foto wat nabewerken
Dus niets moet....
succes !
matthieu
Met NX2 kom je vaak al voor 99% tot het gewenste resultaat.
vaak zul je uit een serie opnames juist DIE kiezen die al
het beste is en relatief weinig nabewerkt hoeft te worden.
Als je al een foto door drie verschillende programma's moet halen
om er nog wat van te maken moet de maker zich afvragen of hij
de volgende keer beter moet fotograferen.
JIJ bepaalt of een foto "af" is en verder / niet verder bewerkt moet worden.
NX2 zal daar in veel gevallen voldoende voor zijn.

Dus niets moet....
succes !
matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Bedankt allemaal voor jullie advies. Kan ik mijn geld voor meer fotoapparatuur gebruiken.
Groetjes,
Frans
Groetjes,
Frans
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben al lang een enthousiast gebruiker van NX en NX2 en doe daar meer dan 95% van alle bewerkingen mee. Voor enkele zaken, zoals perspectiefcorrectie, wijk ik soms uit naar PS. Ook printen doe ik eigenlijk altijd vanuit PS, maar eerlijk gezegd heb ik dat nog niet uitgeprobeerd met NX2. Ben lekker ingewerkt op deze werkwijze, dus ik heb niet zo'n behoefte om weer te gaan experimenteren met mijn print set-up.
Laatst gewijzigd door Jur op zo jul 05 2009 8:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
Ik gebruik zelf vaak de "snelle bewerking" tooltjes van viewNX. Voor veel foto's (beetje verscherpen, klooien met belichting, witbalans, D-lighting. verzadiging etc.) is dat al voldoende. In een wip is het RAW-bestand geconverteerd naar JPG. Het enige dat ik echt mis erin is een optie om de horizon recht te trekken. Daarvoor moet ik nu naar Adobe CS3 (of ik gebruik de Office Image viewer
)
Ik heb Adobe CS3 omdat ik daar via mijn werk een zeer goedkope licentie voor kon krijgen maar ik wordt elke keer weer doodongelukkig van dat programma. Ik heb er gewoon het geduld niet voor.

Ik heb Adobe CS3 omdat ik daar via mijn werk een zeer goedkope licentie voor kon krijgen maar ik wordt elke keer weer doodongelukkig van dat programma. Ik heb er gewoon het geduld niet voor.
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Dus niets moet....
Tja ik ben er zo een... ik maak veel aktiefoto's in jpg en bewerk ze na met Picasa.
De prints zijn prachtig en ze verkopen prima.

Dus niets moet....
Tja ik ben er zo een... ik maak veel aktiefoto's in jpg en bewerk ze na met Picasa.
De prints zijn prachtig en ze verkopen prima.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
Volgens mij kan je gewoon de horizon rechttrekken in Capture NX2... Wat ík mis is het rechtzetten van achterovergevallen gebouwen (bij groothoek). Verder bewaar ik ook alle bewerkingen in de NEF. Ik vroeg me wel ineens af - en ik kreeg het meteen spaans benauwd - of ik niet het risico loop dat ik ze dan in de toekomst - bij volgende versies of als ik een andere raw converter zou willen gaan gebruiken - ze niet meer kan openen... In dat geval zou ik mijn allerbeste foto's beter in tiff kunnen opslaan en bewaren?joepert schreef:Ik gebruik zelf vaak de "snelle bewerking" tooltjes van viewNX. Voor veel foto's (beetje verscherpen, klooien met belichting, witbalans, D-lighting. verzadiging etc.) is dat al voldoende. In een wip is het RAW-bestand geconverteerd naar JPG. Het enige dat ik echt mis erin is een optie om de horizon recht te trekken. Daarvoor moet ik nu naar Adobe CS3 (of ik gebruik de Office Image viewer)
Renée
- Léon Obers
- Forumlid
Er zijn miljoenen mensen met hetzelfde "probleem". Ga er dan maar van uit dat er programmeurs zijn professioneel of amateur die het op een of andere wijze commercieel de moeite waard blijven vinden om vanuit dat miljoenen aantallen gebruikers afzetgebied RAW-converters of codecs willen blijven maken die dat ondersteunen.renecita schreef:Ik vroeg me wel ineens af - en ik kreeg het meteen spaans benauwd - of ik niet het risico loop dat ik ze dan in de toekomst - bij volgende versies of als ik een andere raw converter zou willen gaan gebruiken - ze niet meer kan openen... In dat geval zou ik mijn allerbeste foto's beter in tiff kunnen opslaan en bewaren?
Bewaar in ieder geval ook altijd je eigen software en versies van Windows. Misschien dat je in de toekomst softwarematige "emulators" gebruikt om in een extra schil nog oude systeem-software te kunnen blijven gebruiken (Virtual PC).
Kun je die oude systeem software gebruiken, kun je ook de daarbij behorende normale camera programmatuur gebruiken.
Er zijn nog steeds bedrijven die oude ponskaarten kunnen uitlezen of van die grote 5 1/4 of 8 inch floppies.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ongetwijfeld, maar ik heb Capture NX2 niet, ik gebruik vaak even snel de beperkte mogelijkheden van ViewNXrenecita schreef:Volgens mij kan je gewoon de horizon rechttrekken in Capture NX2...
Oeps, niet goed gelezen... Sorry!joepert schreef:Ongetwijfeld, maar ik heb Capture NX2 niet, ik gebruik vaak even snel de beperkte mogelijkheden van ViewNXrenecita schreef:Volgens mij kan je gewoon de horizon rechttrekken in Capture NX2...
Nikon Capture nx2 die bijgeleverd wordt bij de d300 kamera, is dat een volledige versie of een demo?
Toyotacorolla
Toyotacorolla