ontevreden over D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Hopbier

ontevreden over D80

Bericht door Hopbier » di jul 07 2009 4:18 pm

Ik fotografeer al heel lang met Nikon. En ontwikkelde mijn (dia)films zelf en drukte zelf af.
Ik houd van 'gestoken' scherpte, ik wil zelf verzachten als IK dat nodig vind.

Ik heb nu met de D80 al heel veel foto's gemaakt, maar 99,99 % daarvan moet ik met de PC scherper maken :cry: (meer kontrast geven; ik omschrijf mijn foto's met wollig). Dit deed ik meestal met Microsoft Photo Editor 3.0, maar dan had ik snel te veel ruis.
Nu fotografeer ik op RAW-formaat en gebruik Capture NX van Nikon om de foto's beter te maken. Maar kan de camera dat zelf niet doen, zodat ik niet (soms) honderden foto's moet bijwerken?
Ik heb de AF-S Nikkor 18-200 mm 1:3.5-5.6 met VR (VR heb ik nu op advies uitstaan). Meestal zo'n 200 ISO. Ik probeerde levendig en extra levendig, ruisonderdrukking staat aan. Maar wollig blijven de foto's.
Is er een oplossing voor mijn probleem? http://picasaweb.google.com/drents.hopb ... 6743750962
De eerste poging om een foto bij te plaatsten mislukte. Nu staan ze bij Picasa, maar het verschil tussen NEF en jpg komt er niet duidelijk uit.
Hans
Laatst gewijzigd door Hopbier op di jul 07 2009 5:14 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: ontevreden over D80

Bericht door gijs sandberg » di jul 07 2009 4:22 pm

Beste Hans,

Welkom op dit forum.

Kan je enkele voorbeelden laten zien?

Fotograferen in RAW/NEF geeft in principe de beste beeldkwaliteit.
Ruisonderdrukking zou op ISO 200 niet nodig moeten zijn, kan je het in Capture NX als test uitschakelen?

Als ik zelf een test zou moeten doen begon ik met een opname op statief, alle beeldbewerking UIT en de lens op een optimaal diafragma (b.v. f8 of 11)

Groeten, GIjs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di jul 07 2009 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » di jul 07 2009 4:23 pm

Ben ook benieuwd naar voorbeelden.
Heb 1,5 jaar met D80 gefotografeerd met erg veel plezier..

Enneh waarom in weekopdracht??

Moderator - wil je dit verplaatsen naar juiste plek?

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 07 2009 4:33 pm

In de D90 (opvolger D80) zit een instelling voor verscherping, ik weet niet of de D80 dat ook aan boord heeft (die handleiding heb ik niet). Als hij dat wel heeft kun je daar misschien iets mee.

Overigens kun je als je Capture gebruikt ook de verscherping in 1 grote batch uitvoeren op al je foto's tegelijk.

PS: Wat is de redenering achter het uitzetten van de VR?
Spul waarmee je foto's maakt...

Weef

Bericht door Weef » di jul 07 2009 4:41 pm

Welkom.

En je pc-monitor is perfect in orde?
Loont zich om dat ook te onderzoeken.

Ik herken die problemen met mijn D80 niet.

Hopbier

Bericht door Hopbier » di jul 07 2009 4:59 pm

De foto die ik bij dit bericht plaatste kwam er niet. Nu heb ik een link geplaatst. Maar omdat het een NEF is, blijft ie klein. Hoe kan ik mijn probleem laten zien, zonder eerst de foto te bewerken naar JPG ?

De ruisonderdrukking heb ik aangezet met het idee dat dat zou helpen.
Het bericht werd abusievelijk in weekopdracht geplaatst, het is mijn eerste bericht op dit forum.
Het uitzetten van VR was een advies van een fotohandelaar. Volgens hem hielp VR alleen bij bepaalde omstandigheden.
Of de kwaliteit van mijn monitor nog goed is, kan ik slecht beoordelen. Wel heb ik een foto be- en onbewerkt geprint. En ik vond de bewerkte mooier (scherper=kontrastrijker).
Hans

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » di jul 07 2009 5:10 pm

Ik heb ook geen probleem met m'n D80,een heerlijke camera.Ik heb eigenlijk nog nooit in de gebruiksaanwijzing gekeken of je via de camera kunt verscherpen,ik heb de indruk als dat wel zo is niet zo handig is via je camera schermpje te verscherpen daar zij genoeg progamma's voor.Wat eerder al is opgemerkt in dit draadje,zie ik het verband niet om je VR uit te schakelen zo ook de ruisonderdrukking heb je helemaal niet nodig zeer zeker niet op 200 iso.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Hopbier

Bericht door Hopbier » di jul 07 2009 5:20 pm

Germay schreef:Ik heb ook geen probleem met m'n D80,een heerlijke camera.Ik heb eigenlijk nog nooit in de gebruiksaanwijzing gekeken of je via de camera kunt verscherpen,ik heb de indruk als dat wel zo is niet zo handig is via je camera schermpje te verscherpen daar zij genoeg progamma's voor.Wat eerder al is opgemerkt in dit draadje,zie ik het verband niet om je VR uit te schakelen zo ook de ruisonderdrukking heb je helemaal niet nodig zeer zeker niet op 200 iso.
In de camera kun je instellen bij beeld optimaliseren normaal, zachter, levendig, extra levendig, portret, eigen en zw-w
: bij eigen had ik nog nooit gekeken, maar die heb ik nu op +1 gezet. Misschien heb ikzelf de oplossing gevonden. :)
Hans

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JerryBig » di jul 07 2009 5:23 pm

Het enige "probleem" dat ik had, was de neiging enigszins over te belichten. Door hem standaard op -0.3 te zetten compenseer ik dat.
Ook ik heb een D80 met 18-200 VR en dit objectief is (check de verschillende draadjes maar) een heerlijk allround objectief, maar niet de scherpste. Probeer eens of je met een andere lens scherpere foto's krijg, misschien heb jij wel een extra zachte 18-200 (overigens heb ik geen idee of er zulke verschillen wel bestaan bij deze lens). Leen eens een prime, bv 35, 50 of 150 mm van iemand en check de scherpte, dan weet je zeker of je body je teleurstelt of dat het de lens is die je voor de gek houdt.

Gerrit

PS Laatst melde iemand op het forum (met een goede onderbouwing) dat alle digitale foto's een verscherping nodig hebben. Een eerlijk gezegd worden ze daar bij mij altijd nog beter door. En dat geldt voor mijn D80 zowel als de D200 van mijn vader en lijkt dus een kern van waarheid te hebben.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » di jul 07 2009 5:36 pm

Je zou in "opnamemenu" (groene camera symbool) de keuze "beeld optimaliseren" kunnen kiezen. Vervolgens keuze " eigen". Hierin kun je wat parameters verzetten. Zie ook pagina 79 van gebruiksaanwijzing. Misschien dat het pretknopje nog wat soelaas biedt.
Verder denk ik dat je bij wat meer geavanceerde camera's er niet aan ontkomt dat je digitaal moet nabewerken. De waarden van standaardinstellingen zijn de keuze van de fabrikant. Het is dan wel lekker dat je daarmee wat kunt spelen
Bij eenvoudiger toestellen gebeurt meer beeldbewerking in de camera.

Groet Hans.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » di jul 07 2009 5:40 pm

Hopbier schreef:
Germay schreef:Ik heb ook geen probleem met m'n D80,een heerlijke camera.Ik heb eigenlijk nog nooit in de gebruiksaanwijzing gekeken of je via de camera kunt verscherpen,ik heb de indruk als dat wel zo is niet zo handig is via je camera schermpje te verscherpen daar zij genoeg progamma's voor.Wat eerder al is opgemerkt in dit draadje,zie ik het verband niet om je VR uit te schakelen zo ook de ruisonderdrukking heb je helemaal niet nodig zeer zeker niet op 200 iso.
In de camera kun je instellen bij beeld optimaliseren normaal, zachter, levendig, extra levendig, portret, eigen en zw-w
: bij eigen had ik nog nooit gekeken, maar die heb ik nu op +1 gezet. Misschien heb ikzelf de oplossing gevonden. :)
Hans
Ik denk dat de D80 een beter objectief dan de 18-200mm waard is.
Probeer eens wat lichtsterker glas zoals de Tamron 17-50mm 2.8 en de nikkor 70-300mm VR.
Je zal zien dat de kwaliteit met sprongen omhoog gaat.
Ik heb zelf ook de D80 tot volle tevredenheid.
Maar alle instellingen heb ik op neutraal staan en ja dat beetje verscherpen in NX en eenbeetje met de levels spelen is zelfs voor mij niet zo'n probleem.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hopbier

Bericht door Hopbier » di jul 07 2009 6:10 pm

George Fennes schreef:
Hopbier schreef:
Hans
Ik denk dat de D80 een beter objectief dan de 18-200mm waard is.
Probeer eens wat lichtsterker glas zoals de Tamron 17-50mm 2.8 en de nikkor 70-300mm VR.
Je zal zien dat de kwaliteit met sprongen omhoog gaat.
Ik heb zelf ook de D80 tot volle tevredenheid.
Maar alle instellingen heb ik op neutraal staan en ja dat beetje verscherpen in NX en eenbeetje met de levels spelen is zelfs voor mij niet zo'n probleem.
Groetjes George :D
Maar als je net als ik tijdens een feest zo'n 400 foto's gemaakt hebt, en dan alles moet bijwerken, denk je daar misschien anders over. Ik zal een andere lens proberen te lenen (de 18-200 kostte overigens wel 770 Euro).
Hans

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di jul 07 2009 7:13 pm

Ik zal een andere lens proberen te lenen (de 18-200 kostte overigens wel 770 Euro).
Bij een groot zoombereik lever je vaak erg in op kwaliteit. In dit geval praat je over 11x zoom.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
vergelijk dit eens met een goed objectief: ik neem bijvoorbeeld de 17-35 F2.8 (2x zoom)
vergelijk dit dan maar weer eens met een prime: 105mm F2.8

Daarom zijn goede zoom-objectieven ook erg duur. En hebben ze vrij weinig zoom-bereik.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » di jul 07 2009 7:56 pm

Hopbier schreef:Maar als je net als ik tijdens een feest zo'n 400 foto's gemaakt hebt, en dan alles moet bijwerken, denk je daar misschien anders over. Ik zal een andere lens proberen te lenen (de 18-200 kostte overigens wel 770 Euro).Hans
Mijn ervaringen met de 18-200 zijn dat ik de foto's die ik ermee nam niet scherp (genoeg) vond.
Het is een allround lens, geen toplens.
Zet er is wat ander glas op en er gaat een wereld voor je open.
Ik heb hem voor hetzelfde bedrag als jij gekocht, voor de helft verkocht.
Mensen die lagere eisen stellen vinden het een prima lensje, het is mijn enige "miskoop".

Ton1959

Bericht door Ton1959 » di jul 07 2009 8:17 pm

Ik heb geen problemen met mijn D80 met onscherpe foto's. Zelfs niet met de 18-55VR lens die iedeeen maar matig schijnt te vinden. En met mijn andere lenzen ook geen problemen op de D80. Als ik zo naar de foto's kijk bij lenstests van de 18-200VR dan moet het mogelijk zijn om daar scherpe foto's mee te maken.
Ik bedoel ik kan rustig foto's laten afdrukken op 40x60cm en gemakkelijk nog groter en mijn foto's blijven zelfs dan scherp.
Ik zou dus het VR systeem niet uitschakelen camera op standaard instellingen zetten. Maar houd wel die sluitertijden goed in de gaten en indien nodig gebruik je statief.

Ton

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”