Helemaal mee eens, ik ervaar de 24 -70 ook steeds meer als een zeer fijn objectief en heb van alle bovenstaande problemen helemaal geen last. Wat ik wel heb ervaren is dat ik in combinatie met de 24-70 op een FX camera toch wel even wat meer rekening moet houden met de wat kleinere scherptediepte zeker in combinatie met kleine object afstanden. Ik kan me voorstellen dat veel personen na een overstap op FX hier tegen aan lopen en in eerste instantie het idee hebben dat het aan het objectief ligt.Tobias schreef:Wat er mis is met de 24-70 -los van een paar individuele minder prettige ervaringen- ?Léon Obers schreef:Gezien vele gebruikers ook met problemen met de 24-70mm zou ik me toch nog eens bedenken.
Er is veel "sample variation" met die 24-70mm. Kennelijk is de 24-70mm ook erg gevoelig voor storingen en vreemd optisch gedrag.
Kom op met die foto's waar je kan zien dat het rammelt met de 24-70 als de GROTE boosdoener. Dan bedoel ik geen vlug genomen foto's van een gebouw waarvan een crop is gemaakt van 400% maar opnames waar dit objectief voor is gemaakt. Bedoel de reportage/semi portret/landschap/architectuur enz.. Dus gewoon het brede scala waar je objectieven tussen de 20mm en 105mm inzet.
Ik heb dat ding een paar weken geleden gekocht na meer dan 1000 opnames te hebben bekeken op dbase, met data vanaf het begin tot.
Zowel op de D700 en op mijn twee d300 geen enkel probleem. De aanwezige fouten zijn te lezen op photozone enz.. Echter niets buitensporig.
Gewoon een zeer comfortabel objectief waar menig prime niet aan kan tippen.
Luc.