D300 vs D700 met Nikkor AF-S DX 18-200mm
Re: D300 vs D700 met Nikkor AF-S DX 18-200mm
In plaats van de 28-70 of 24-70 van Nikon, kun je ook kiezen voor de Tamron 28-75 2.8 (+- €350,-) Die komt net zo goed uit de tests als de Tamron 17-50 2.8 (die voor DX formaat ontwikkeld is).
En een 50 1.4 prime is erg mooi!
En een 50 1.4 prime is erg mooi!
George heeft gelijk, een camera als de D700 komt het allerbest tot zijn recht met de door hem genoemde objectieven.
D300 met 18-200 is op zich een prima combinatie, maar ook de D300 heeft al veel meer in huis dan je er met die 18-200 uit kan halen. Ik zou eerder eens wat nieuwe objectieven kopen. Een lichtsterke prime bijvoorbeeld. Ga daar dan een beetje mee experimenteren.
Overigens zijn er hele generaties dolgelukkig geweest met veel minder dure objectieven dan die George net noemde. De markt in tweedehands-objectieven van vóór het digitale tijdperk floreert enorm: er zitten prachtige exemplaren tussen die de D700 ook al fantastisch tot zijn recht moeten kunnen laten komen.
D300 met 18-200 is op zich een prima combinatie, maar ook de D300 heeft al veel meer in huis dan je er met die 18-200 uit kan halen. Ik zou eerder eens wat nieuwe objectieven kopen. Een lichtsterke prime bijvoorbeeld. Ga daar dan een beetje mee experimenteren.
Overigens zijn er hele generaties dolgelukkig geweest met veel minder dure objectieven dan die George net noemde. De markt in tweedehands-objectieven van vóór het digitale tijdperk floreert enorm: er zitten prachtige exemplaren tussen die de D700 ook al fantastisch tot zijn recht moeten kunnen laten komen.
Een nikon AF 28-85n 1:3,5-4,5 doet het zeer goed op FF.
Eveneens de AF 70-210 1: 4-5,6 D werkt hier perfect op.
Allebei tegen een redelijke prijs tweedehands te vinden.
boekie
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Denk eens aan alleen vast-brandpunten: een 2.8 20 of 24 mm, een 1.4 50 mm en een 2.8 105 mm Micro. Ben je klaar voor de prijs van één van die veelgeroemde zooms en moet je hooguit wat meer heen en weer lopen om het goede standpunt te krijgen of wat uitsnijden in de nabewerking. De kwaliteit is helemaal super.
Gr. Henk.

Gr. Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Clublid
Inderdaad,ik kocht de AF 28-85n voor €40,- op marktplaats. De afbeeldings kwaliteit is ronduit verbluffend. Dat geld ook voor de 28-105mm.Edwin schreef:Een nikon AF 28-85n 1:3,5-4,5 doet het zeer goed op FF.
Dat op een D700 perse duur glaswerk moet vind ik een fabeltje.
Pim
Helemaal mee eens, voor het laatste beetje kwaliteitsverschil betaal je gigantisch veel geld.pimmetje schreef:Inderdaad,ik kocht de AF 28-85n voor €40,- op marktplaats. De afbeeldings kwaliteit is ronduit verbluffend. Dat geld ook voor de 28-105mm.Edwin schreef:Een nikon AF 28-85n 1:3,5-4,5 doet het zeer goed op FF.
Dat op een D700 perse duur glaswerk moet vind ik een fabeltje.
Pim
40 euro vor af 28-85 is wel een heel mooi koopje. Ik zou zelf overigens voor de AF-S 24-85mm kiezen, die kun je voor ca 225 euro wel krijgen.
Ken Rockwell heeft wel wat suggesties:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d700/lenses.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/cheapskate-lenses.htm
Op de eerste plaats bedankt voor de zeer bruikbare informatie tot nu toe.
Dat vind ik nou zo mooi aan dit forum. Er mag gelachen worden, leuke en scherpe opmerkingen gemaakt worden maar ook duidelijke taal. Dat zet mij tenminste weer aan het denken. Een hobby is leuk en mag ook geld kosten, maar door te veel enthousiasme kan er ook dingen aangeschaft worden waar achteraf niet het resultaat uit komt dat je verwacht had.
Ik zie mijzelf als een emotie fotograaf. Mensen en dieren zijn mijn ding. Dat betekent vaak snel reageren, weinig tijd voor instellingen en vaak slechte lichtomstandigheden.
Meeste foto’s die ik maak zijn binnenshuis waarbij ik het liefst zonder flits wil werken. Veel mensen reageren toch anders als ze door hebben dat je fotografeert. Dus blijf ik graag op afstand en kan tele een uitkomst zijn. Daarnaast actie (hockey, dressuur/springen).
Ik weet dat ik nog te behoudend omga met de ISO op mijn D300. Te bang voor te veel ruis. Ik heb gelezen dat de ruis tot ISO 1200 goed blijft, maar blijf toch vaak ‘hangen rond ISO 640-800. Bedenk mij opeens: leuke opdracht om op vakantie daar wat meer in te durven.
Op dit moment kom ik ook licht te kort door de lichtgevoeligheid van mijn huidige 18-200 lens.
Met vaste brandpuntafstand heb ik alleen ervaring uit de tijd dat ik nog een analoge compact camera had. Was dan ook blij toen ik overstapte naar een analoge compact camera met tele van Canon. Mijn ervaring: bij stappen doen reageert de omgeving t.o.v. tele gebruik.
Heb een aantal keren met een D700 mogen fotograferen en ook de eigenaar uitgehoord over de voordelen voor hen. Misschien hou ik er de D30 wel bij. Het is soms ook leuk om iedereen te kunnen vertellen dat jouw hobby een beetje uit de hand gelopen is.
Ik zoek dus:
- fotograferen met weinig flits (hoge ISO waarde met weinig ruis en licht gevoelige lenzen)
- op afstand van het onderwerp kunnen blijven (telelens)
- minimaal wisselen van lens (vaak niet altijd tijd voor)
- natuurlijk scherpte
- snelheid (gek op autofocus)
- ook VR is een gewilde luxe
Heb een aantal leuke suggesties voorbij zien komen, maar heb dar nog wel een paar vragen over.
* De 50mm f/1.4 komt er sowieso. Dat zijn de kosten niet.
* De combinatie Nikon 24-70 f/2.8 en Nikon 70-200 f/2.8 VR lijkt mij een mooie oplossing. Ok, het kost wat geld. Krijg mee dat er foute exemplaren zijn van de 24-70.
Vraag:
- Zijn deze bij de koop al te bepalen?
- Welke nadelen zijn er eventueel nog meer?
- Wat is het verschil tussen 28-70 f2.8 en 24-70 f2.8?
* Ook de optie Tamron 28-75 2.8 (+- €350,-) wordt genoemd.
Vraag:
Wie kan mij, buiten de prijs, de verschillen aangeven tussen de Tamron 28-75 f2.8 en de Nikon 24-70 f/2.8 bij gebruik op de D300 of D700?
* Primes is een nieuw woord voor mij.
Vraag:
Wie kan mij vertellen wat dit is in combinatie met fotograferen?
* De 70-300mm VR ( € 370,--) wordt ook geopperd.
Vraag:
- Wat zijn de ervaringen met kwaliteit van lens (stevigheid) en snelle autofocus t.o.v. de Nikon 70-200mm f2.8 VR?
- Nog andere verschillen waar ik rekening mee moet houden buiten prijs?
* De Nikon AF 28-85n f3.5-4.5 en de AF 70-210 f4-5.6 D zijn voor mij onbekende lenzen.
Vraag:
Kan het zijn dat ze even lichtgevoelig zijn als mijn 18-200 die ik nu heb?
Mocht ik dingen vragen waar jullie wenkbrauwen van omhoog gaan, brand maar los………
Heb een hekel aan spullen aanschaffen waar achter had kunnen weten dat het niet slim was. Dus blijf ik vragen.
Hebben jullie meer info nodig om advies te geven, vraag maar gerust.
Alvast bedankt voor jullie info.
Dat vind ik nou zo mooi aan dit forum. Er mag gelachen worden, leuke en scherpe opmerkingen gemaakt worden maar ook duidelijke taal. Dat zet mij tenminste weer aan het denken. Een hobby is leuk en mag ook geld kosten, maar door te veel enthousiasme kan er ook dingen aangeschaft worden waar achteraf niet het resultaat uit komt dat je verwacht had.

Ik zie mijzelf als een emotie fotograaf. Mensen en dieren zijn mijn ding. Dat betekent vaak snel reageren, weinig tijd voor instellingen en vaak slechte lichtomstandigheden.
Meeste foto’s die ik maak zijn binnenshuis waarbij ik het liefst zonder flits wil werken. Veel mensen reageren toch anders als ze door hebben dat je fotografeert. Dus blijf ik graag op afstand en kan tele een uitkomst zijn. Daarnaast actie (hockey, dressuur/springen).
Ik weet dat ik nog te behoudend omga met de ISO op mijn D300. Te bang voor te veel ruis. Ik heb gelezen dat de ruis tot ISO 1200 goed blijft, maar blijf toch vaak ‘hangen rond ISO 640-800. Bedenk mij opeens: leuke opdracht om op vakantie daar wat meer in te durven.

Op dit moment kom ik ook licht te kort door de lichtgevoeligheid van mijn huidige 18-200 lens.
Met vaste brandpuntafstand heb ik alleen ervaring uit de tijd dat ik nog een analoge compact camera had. Was dan ook blij toen ik overstapte naar een analoge compact camera met tele van Canon. Mijn ervaring: bij stappen doen reageert de omgeving t.o.v. tele gebruik.
Heb een aantal keren met een D700 mogen fotograferen en ook de eigenaar uitgehoord over de voordelen voor hen. Misschien hou ik er de D30 wel bij. Het is soms ook leuk om iedereen te kunnen vertellen dat jouw hobby een beetje uit de hand gelopen is.

Ik zoek dus:
- fotograferen met weinig flits (hoge ISO waarde met weinig ruis en licht gevoelige lenzen)
- op afstand van het onderwerp kunnen blijven (telelens)
- minimaal wisselen van lens (vaak niet altijd tijd voor)
- natuurlijk scherpte
- snelheid (gek op autofocus)
- ook VR is een gewilde luxe
Heb een aantal leuke suggesties voorbij zien komen, maar heb dar nog wel een paar vragen over.
* De 50mm f/1.4 komt er sowieso. Dat zijn de kosten niet.
* De combinatie Nikon 24-70 f/2.8 en Nikon 70-200 f/2.8 VR lijkt mij een mooie oplossing. Ok, het kost wat geld. Krijg mee dat er foute exemplaren zijn van de 24-70.
Vraag:
- Zijn deze bij de koop al te bepalen?
- Welke nadelen zijn er eventueel nog meer?
- Wat is het verschil tussen 28-70 f2.8 en 24-70 f2.8?
Vraag:
Wie kan mij, buiten de prijs, de verschillen aangeven tussen de Tamron 28-75 f2.8 en de Nikon 24-70 f/2.8 bij gebruik op de D300 of D700?
* Primes is een nieuw woord voor mij.
Vraag:
Wie kan mij vertellen wat dit is in combinatie met fotograferen?
* De 70-300mm VR ( € 370,--) wordt ook geopperd.
Vraag:
- Wat zijn de ervaringen met kwaliteit van lens (stevigheid) en snelle autofocus t.o.v. de Nikon 70-200mm f2.8 VR?
- Nog andere verschillen waar ik rekening mee moet houden buiten prijs?
* De Nikon AF 28-85n f3.5-4.5 en de AF 70-210 f4-5.6 D zijn voor mij onbekende lenzen.
Vraag:
Kan het zijn dat ze even lichtgevoelig zijn als mijn 18-200 die ik nu heb?
Mocht ik dingen vragen waar jullie wenkbrauwen van omhoog gaan, brand maar los………
Heb een hekel aan spullen aanschaffen waar achter had kunnen weten dat het niet slim was. Dus blijf ik vragen.
Hebben jullie meer info nodig om advies te geven, vraag maar gerust.
Alvast bedankt voor jullie info.
-
- Clublid
Oeps,heb even niet goed gekeken. De €40,- marktplaats lens is de 28-80mm F3.3-5.6 G.
Erg goed dus op de D700.
Pim
Erg goed dus op de D700.
Pim
* Bouwkwaliteit, de Nikon zal steviger zijn, maar kan uit ervaring spreken dat de Tamron zeer degelijk gebouwd is.niknack schreef:Op de eerste plaats bedankt voor de zeer bruikbare informatie tot nu toe.
...
Vraag:
...
* Scherpte, de Nikon zal scherper zijn, maar er zijn veel lovende reviews over deze Tamron.
* Contrast, de foto's genomen met de Nikon zullen meer contrast hebben, maar ook hier, er zijn veel lovende reviews over de Tamron.
Verder moet je je afvragen of de Nikon het prijsverschil waard is...
Een van de vele reviews: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review
En natuurlijk ook eentje van dezelfde site over de Nikon: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report
Een prime is een objectief met een vaste brandpuntafstand, bijvoorbeeld de af 50mm f/1.4. Primes zijn meestal lichtsterk(er dan zoomobjectieven).
Gezien jouw fotografiebehoefte (vaak met weinig licht) vallen de 70-300 en de 28-85 denk ik sowiezo af: niet lichtsterk genoeg.
Tenzij je genoegen neemt met een lichtsterke 50mm.
Gezien jouw fotografiebehoefte (vaak met weinig licht) vallen de 70-300 en de 28-85 denk ik sowiezo af: niet lichtsterk genoeg.
Tenzij je genoegen neemt met een lichtsterke 50mm.
@niknack
Lichtsterke objectieven zijn de 1,4,1,8,2,0 en de 2,8 van Nikon
Een belangrijk aspect bij FF zoals de D700 is de geringe scherptediepte met deze diafragma's.
Vaak zijn deze objectieven pas vanaf f5,6 op zijn best wat scherpte betreft.
Overdag fotografeer je meestal met hogere diafragma's.
Hierdoor hoef je dus niet een dure lens te kopen .
Voor in de avond en voor speciale effecten zou je inderdaad een lichtsterke prime kunnen aanschaffen.
Lichtsterke objectieven zijn de 1,4,1,8,2,0 en de 2,8 van Nikon
Een belangrijk aspect bij FF zoals de D700 is de geringe scherptediepte met deze diafragma's.
Vaak zijn deze objectieven pas vanaf f5,6 op zijn best wat scherpte betreft.
Overdag fotografeer je meestal met hogere diafragma's.
Hierdoor hoef je dus niet een dure lens te kopen .
Voor in de avond en voor speciale effecten zou je inderdaad een lichtsterke prime kunnen aanschaffen.
boekie
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Denk ook aan de 80-200 F2.8 Eventueel tweedehands. Vanaf ongeveer €300 (schuifzoom) tot €700 (draaizoom) Eventueel de AF-s versie van dit objectief (€1000 tot 1100).
Dit is de voorloper van de 70-200 F2.8 VR. De 80-200 Heeft geen VR. De AF-snelheid van deze objectieven is voldoende naar mijn mening. De AF-S versie is natuurlijk erg snel.
Groeten van Willem
Dit is de voorloper van de 70-200 F2.8 VR. De 80-200 Heeft geen VR. De AF-snelheid van deze objectieven is voldoende naar mijn mening. De AF-S versie is natuurlijk erg snel.
Groeten van Willem