Licht probleem

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kroontje

Licht probleem

Bericht door Kroontje » di jul 07 2009 8:31 am

Hallo

Bij deze drie foto's heb ik een probleem met te lichte lucht.
Ik heb hier vaker last van, maar ik weet niet meer wat ik verder kan proberen.
De foto's zijn genomen toen op stand P / Met een D40x.
Deze Lens: AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
Ik hoop van jullie wat meer tips te krijgen hoe ik de camera beter kan instellen :wink:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

Locatie overkapping van de A2 bij Utrecht

Groet Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Licht probleem

Bericht door Léon Obers » di jul 07 2009 8:45 am

Stel een belichtingscorrectie in. Stel die eens in op - 2/3 stop of meer en controleer de opname direct nadat je hem geschoten hebt. Bekijk de histogrammen. Het is ook altijd handig bij persoonlijke voorkeuren de hoge lichten knippertool in te schakelen, dan zie je gelijk of de lucht helemaal tot aan het wit gaat clippen. Inplaats van de P-stand kun je ook de M-stand overwegen. Dan heb je alles manueel in de hand om de instellingen naar keus in te stellen.

Op de camera zit ook een knopje om de belichting vast te houden. Richt iets meer naar de lucht zodat een meer krappe belichting wordt gekozen op basis van dat heldere licht, druk die knop in zodat de belichting wordt vast gehouden, herstel je compositie, en druk af.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jul 07 2009 8:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di jul 07 2009 8:48 am

Het lijkt mij dat je hier gewoon last hebt van tegenlicht. De lucht is enorm wit en de onderwerpen wellicht wat donker. Je hebt al, terecht, bij de eerste foto de belichting gecorrigeerd met 1/3 stop maar dat mag nog een derde meer zijn hoor. Bij de twee andere heb je dit niet toegepast, daar had het ook wel gemogen. Zeker bij de 3e.

Het is voor een camera enorm moeilijk om dit soort contrasten goed op de foto te zetten. Het dynamisch bereik schiet daarvoor te kort. Het beste kun je iets onderbelichten en daarna de foto te bewerken waarbij je de donkere partijen op de PC wat lichter maakt.
Andersom is niet goed mogelijk, als de foto te licht wordt is het vaak niet meer mogelijk de te lichte delen donkerder te maken.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jul 07 2009 9:17 am

Hallo

Alvast voor jullie toelichting.

Belichtings correctie -2/3 stops..Oke daar had ik nog niet aan gedacht...
Stand M had ik te weinig ervaring mee toen. Nu loop ik daar meer mee te spelen.
Dat knopje betreft dan moet dat de Belichtings correctie knop zijn....Ik ga dat hoofdstuk een even door lezen.

Oke Dus meer met de diafragma spelen...Hoge lichten inschakelen is inmiddels weer gedaan.

Mooi Ik kan hier wel meer mee :wink:
Gaat weer aan de slag met oefenen.

Bedankt voor jullie toelichting en advies

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 07 2009 10:14 am

Kroontje schreef: Dat knopje betreft dan moet dat de Belichtings correctie knop zijn....Ik ga dat hoofdstuk een even door lezen.
Met het knopje om de belichting vast te zetten bedoel ik een knopje "AE-L" --> AE-Lock (in de gebruiksaanwijzing terug te vinden onder AE-vergrendeling). Links van je instelwiel achter op je camera.
Het knopje om een belichtingscorrectie (+-) te geven zit net rechtsachter (of net vóór, het is net hoe je het bekijkt) de ontspanknop in combinatie met het draaien van het instelwiel.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jul 07 2009 10:28 am

Hallo

Ik heb het begrepen...denk ik.
Hier wat voorbeelden die ik met de zelfde lens gemaakt heb en in stand M deze keer :wink:

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding

Quote:Met het knopje om de belichting vast te zetten bedoel ik een knopje "AE-L" --> AE-Lock (in de gebruiksaanwijzing terug te vinden onder AE-vergrendeling). Links van je instelwiel achter op je camera.

Ik ga dit hoofdstuk ook nog even doornemen ;) Bedankt voor je reacktie :wink:

Groet Kroontje

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di jul 07 2009 10:30 am

En je ziet ook meteen het enorme verschil :) Goed gedaan.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jul 07 2009 10:34 am

Ja dat is zeker een verschil.. :wink:

En eigelijk best wel simpel om te doen....als ik maar op de Elektronische analoge belichtingsaanduiding let..
Onder in het beeld.

Nu nog even wat Léon Obers schreef.
Ga daar nog even aan werken :wink:

Groet

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jul 07 2009 10:48 am

Vraag:

Is het dan ook nog verstandig om met het wit balans te spelen.
Deze op bewolking zetten ipv Auto ( Dit met betrekkeing op de laatste 3 test foto's ).

Groet Kroontje
Laatst gewijzigd door Kroontje op di jul 07 2009 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 07 2009 11:09 am

Kroontje schreef: Is het dan ook nog verstandig om met het wit balans te spelen.
Deze op bewolking zetten ipv Auto ( Dit met betrekkeing op de laatste 3 test foto's ).
Probeer het op dezelfde simpele wijze als je de eerdere testjes hebt gemaakt in de manual mode, en in luttele seconden zie je het resultaat. Door zelf te doen en daarvan te leren, steek je daar het meest van op en blijft het ook het langste hangen :wink:

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jul 07 2009 11:29 am

Léon Obers schreef:
Kroontje schreef: Is het dan ook nog verstandig om met het wit balans te spelen.
Probeer het op dezelfde simpele wijze als je de eerdere testjes hebt gemaakt in de manual mode, en in luttele seconden zie je het resultaat. Door zelf te doen en daarvan te leren, steek je daar het meest van op en blijft het ook het langste hangen :wink:
Hallo Léon

Inmiddels ook op die manier gedaan.
Het scheelt ernorm. Maar het maakt de foto donkerde dan de drie test foto's.
Dus ga ik nu gewoon ervaren wat de beste keuze is.
Maar inderdaad ik zie nu met de instelling Hoge Lichten veel eerder of de foto's goed is.

Het knopje "AE-L" --> AE-Lock is me nu ook wat meer duidelijker geworden...uit het boekje.
Ga daar nu mee aan de slag ;)

Mag ik jullie bedanken voor het advies.
Ik ben weer wat wijzer geworden :D

Groet Kroontje

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » wo jul 08 2009 8:03 pm

Je kan overbelichte foto's ook verbeteren met een nabewerkings programma als de rest niet wilt lukken.
Afbeelding
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo jul 08 2009 8:12 pm

Hallo

Ik begrijp wat je bedoelt.. :wink:

Maar ik vind hem nu een beetje nepperig blauw worden.

Ik heb gisteren nog wat gerommeld en moet zeggen dat het een stuk beter gaat.

Gaat goed komen..as weekend naar Den Helder om daar alles in pratijk te brengen :wink:

Groet Kroontje

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 08 2009 9:07 pm

En het grappige is dat als je dan zo'n enigszins onderbelichte foto met Photoshop weer wat lichter maakt (Levels en Curves) je de lucht wel doorgetekend kunt houden:

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo jul 08 2009 9:25 pm

Hallo iJoost

Het is een duidelijk voorbeeld.
Dat is net wat René al zei..
Quote:Het is voor een camera enorm moeilijk om dit soort contrasten goed op de foto te zetten. Het dynamisch bereik schiet daarvoor te kort. Het beste kun je iets onderbelichten en daarna de foto te bewerken waarbij je de donkere partijen op de PC wat lichter maakt.
Andersom is niet goed mogelijk, als de foto te licht wordt is het vaak niet meer mogelijk de te lichte delen donkerder te maken.

Wat ik as weekend ga doen is in RAW schieten.
Heb inmiddels Capture NX2 op een pc staan, dus kan het daar mee aanpassen.
Maar probeer eerst de camera goed te gebruiken en in te stellen met de tips die ik nu heb gekregen. :wink:

Bedankt voor je reacktie Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”