Welke nieuwe camera?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Guy

Welke nieuwe camera?

Bericht door Guy » do jul 09 2009 10:16 pm

Hallo,

ik heb nu een D40 en wil graag een nieuwe camera kopen maar wat kan ik het beste doen?
een D90 een D300 of een D5000???

hoop dat jullie mij een en ander advies kunnen geven

Greetzz

Guy

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Welke nieuwe camera?

Bericht door joepert » do jul 09 2009 10:26 pm

Waarom wil je een nieuwe camera? Dat moeten we eerst weten voor we advies kunnen geven.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » do jul 09 2009 10:29 pm

Guy schreef:Hallo,

ik heb nu een D40 en wil graag een nieuwe camera kopen maar wat kan ik het beste doen?
een D90 een D300 of een D5000???

hoop dat jullie mij een en ander advies kunnen geven

Greetzz

Guy
Hallo Guy elk advies dat je nu gegeven wordt is nutteloos.
Er zijn een aantal punten die men moet weten wil men een goed advies kunnen geven.

Je budget.
Wat heb je al aan glaswerk.
Waar gaan jouw interesses naar uit.
Op welk niveau fotografeer je nu.
Wat wil je in de toekomst gaan doen.
Is het voor hobby of wil je er je werk van maken.
Zo kan ik nog wel tig dingen opnoemen welke van belang zijn.
Op wat voor punten voldoet jouw huidige camera niet meer aan je eisen.
Dus wat meer achtergrond info is noodzakelijk voor een goed advies.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » do jul 09 2009 10:35 pm

zelf heb ik een jaar geleden de overstap gemaakt van de D40 naar de D300.

ik denk dat je moet kijken wat mis je met de D40?

de punten waar ik toen naar gekeken heb:
- de betere iso
- bijna alles met knopen kunnen veranderen, niks meer in het menu
- meer scherpstelpunten
- scherpstelmotor

op zich schelen de prijzen van deze 3 niet zoveel, de verschillen zijn ook niet zo heel groot.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Guy

Bericht door Guy » do jul 09 2009 10:42 pm

ben nu ong een jaar aan het fotograferen met me d40 en ga me steeds meer ergeren aan instelmogelijkheden enz. zoals instellen van bepaalde zaken als ISO, Scherpstelvelden, in de M stand de diafragma instellingen, Witbalans en alles moet bijna in het menu gedaan worden waardoor je niet "snel"een foto kan maken als het nodig is..
gebruik hem nu nog zeker als hobby maar vind het leuker en leuker (komt misschien door me pa die fotograaf is)
als lenzen heb ik een Nikkor AF-S DX VR 55-200 mm f/4-5,6 G IF-ED en een Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G II

hoop dat jullie hier iets mee kunnen?

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do jul 09 2009 10:52 pm

Guy schreef:ben nu ong een jaar aan het fotograferen met me d40 en ga me steeds meer ergeren aan instelmogelijkheden enz. zoals instellen van bepaalde zaken als ISO, Scherpstelvelden, in de M stand de diafragma instellingen, Witbalans en alles moet bijna in het menu gedaan worden waardoor je niet "snel"een foto kan maken als het nodig is..
gebruik hem nu nog zeker als hobby maar vind het leuker en leuker (komt misschien door me pa die fotograaf is)
als lenzen heb ik een Nikkor AF-S DX VR 55-200 mm f/4-5,6 G IF-ED en een Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G II

hoop dat jullie hier iets mee kunnen?
De D40 is inedrdaad een echte instapcamera en die objectieven zijn ook niet de beste.
Maar wat wil je gaan fotograferen en hoeveel wil je er voor uittrekken.
Heb je een plan welke objectieven je er het eerst bij wil kopen en welke na verloop van tijd.

De D300 is een leuke camera waar je heel veel zelf kan en moet instellen.
Het glaswerk hangt of van wat je wil fotograferen.
Met welke brandpuntafstanden fotografeer je nu het meest?
Gooi al je bestandjes eens door zo'n progje en kijk wat daar uitrolt.

Guy

Bericht door Guy » do jul 09 2009 11:37 pm

De D40 is inedrdaad een echte instapcamera en die objectieven zijn ook niet de beste.
Heb je een plan welke objectieven je er het eerst bij wil kopen en welke na verloop van tijd.

nee niet de beste nee maar goed kan er wel wat mee om ook te starten met andere body lijkt me?
wil wel kijken ook voor beter opjectieven met hogere lichtsterkte zoals: Nikkor AF-S DX 17-55/2.8G IF ED
en deze: Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED
om de andere 2 te vervangen en wil ook graag een macro lens welke weet ik nog niet.

wat ik graag fotografeer is natuur, dieren, landschap, gebouwen.

en welk progje bedoel je?

greetzz

Guy

dragon2

Bericht door dragon2 » vr jul 10 2009 9:11 am

Tje die 18-200VR is echt zonde om op een D300 te zetten, maar dat is wel de body met de meeste knopjes aan de buitenkant. Als je die wil zou ik investeren in beter glas en dat is dan dus NIET die 18-200VR. Wel bv de Tamron 17-50 2.8 en een 2e hands nikkor 80-200 2.8 (staat er 1 te koop op dit forum?) of evt de nikkor 70-300VR als je nieuw wil en dan een macrolens als de tamron 90mm erbij en je hebt een top set. Verkoop die D40 lekker met die kitlenzen erbij :wink:

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr jul 10 2009 9:22 am

dragon2 schreef:Tje die 18-200VR is echt zonde om op een D300 te zetten, maar dat is wel de body met de meeste knopjes aan de buitenkant. Als je die wil zou ik investeren in beter glas en dat is dan dus NIET die 18-200VR. Wel bv de Tamron 17-50 2.8 en een 2e hands nikkor 80-200 2.8 (staat er 1 te koop op dit forum?) of evt de nikkor 70-300VR als je nieuw wil en dan een macrolens als de tamron 90mm erbij en je hebt een top set. Verkoop die D40 lekker met die kitlenzen erbij :wink:
In dit advies kan ik mij heel goed vinden :mryellow:
Heb je inderdaad een topset.
De 18-200mm VR is inderdaad niet een van de beste objectieven en zou ik zeker niet zetten op de D300 dat is een vlag op een strondschuit.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr jul 10 2009 9:25 am

dragon2 schreef:Tja die 18-200VR is echt zonde om op een D300 te zetten
Onzin. 18-200 is een prima rondloop-objectief, wat juist in combinatie met een D300 uitstekend tot zijn recht komt.
Maar als je er verder niets bij koopt qua objectieven is de D300 overdreven en zou de D90 je al veel kunnen brengen. Sowieso is de D90 ook al heel compleet hoor; echt een wereld van verschil met de D40.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr jul 10 2009 9:27 am

Guy schreef:

nee niet de beste nee maar goed kan er wel wat mee om ook te starten met andere body lijkt me?
wil wel kijken ook voor beter opjectieven met hogere lichtsterkte zoals: Nikkor AF-S DX 17-55/2.8G IF ED
en deze: Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED
om de andere 2 te vervangen en wil ook graag een macro lens welke weet ik nog niet.

wat ik graag fotografeer is natuur, dieren, landschap, gebouwen.

en welk progje bedoel je?

greetzz

Guy
Remoss heeft in een ander draadje deze progjes gezet:

ExposurePlot is daar heel geschikt voor. Je vindt het hier: http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html (freeware)

ExposurePlot zit overigens ook ingebakken in Wega2 (http://www.wega2.vandel.nl/) welke ook freeware is.

Succes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jul 10 2009 9:28 am

Guy schreef: gebruik hem nu nog zeker als hobby maar vind het leuker en leuker (komt misschien door me pa die fotograaf is)
Goh, als je pa fotograaf is, kan die je niet van advies dienen? Die kent wellicht beter jouw wensen en je intenties wat je ermee wilt. Het lijkt me het meest voor de hand liggend om die om advies te vragen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » vr jul 10 2009 9:29 am

George Fennes schreef:
dragon2 schreef:Tje die 18-200VR is echt zonde om op een D300 te zetten, maar dat is wel de body met de meeste knopjes aan de buitenkant. Als je die wil zou ik investeren in beter glas en dat is dan dus NIET die 18-200VR. Wel bv de Tamron 17-50 2.8 en een 2e hands nikkor 80-200 2.8 (staat er 1 te koop op dit forum?) of evt de nikkor 70-300VR als je nieuw wil en dan een macrolens als de tamron 90mm erbij en je hebt een top set. Verkoop die D40 lekker met die kitlenzen erbij :wink:
In dit advies kan ik mij heel goed vinden :mryellow:
Heb je inderdaad een topset.
De 18-200mm VR is inderdaad niet een van de beste objectieven en zou ik zeker niet zetten op de D300 dat is een vlag op een strondschuit.

Wat een onzin zeg, sorry hoor....
Die 18-200 is een prima all round lens, en ondanks dat ik lichtsterke lensen heb schroef ik lekker de 18-200 erop als ik een weekendje weg ga of zo.
Het is niet een toplens maar het is ook zeker geen slechte lens.. dus bovenstaande opmerking is kul (uitspraak van iemand die wel ervaring heeft met deze combi).
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr jul 10 2009 9:34 am

joepert schreef:
dragon2 schreef:Tja die 18-200VR is echt zonde om op een D300 te zetten
Onzin. 18-200 is een prima rondloop-objectief, wat juist in combinatie met een D300 uitstekend tot zijn recht komt.
Maar als je er verder niets bij koopt qua objectieven is de D300 overdreven en zou de D90 je al veel kunnen brengen. Sowieso is de D90 ook al heel compleet hoor; echt een wereld van verschil met de D40.
Joepert de Nikkor 18-200mm VR is 11,11 x zoom!!!!!

Hoe meer zoom des te meer compromissen er gesloten moeten worden.

De algemene stelregel is dat tot ongeveer 3x zoom alle brandpuntafstanden goed te corrigeren zijn.

Met 11,11 x zoom is dat niet meer mogelijk.

Je zal op de uiterste zoom standen met verschillende onvolkomenheden van het objectief geconfronteerd worden.

Vignettering, CA en nog andere zaken.

De nikkor 18-200mm VR is in vergelijk met zijn conculega's nog de minst slechte.

Het is een leuk objectief voor erbij als je geen zin of fut hebt om je tas met zware zooi te sjouwen.

Maar wil je optimale kwaliteit dan is de optie van Saskia een hele goede suggestie en kan je voor dat geld geen betere set aanschaffen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr jul 10 2009 9:42 am

Zoals ik al schreef: alleen voor een 18-200mm hoef je geen D300 te kopen, dat is overdreven. Maar, zoals Ree ook schreef, het objectief geeft ondanks alle compromissen echt fraaie resultaten dus als je 'm regelmatig op een D300 gebruikt naast andere objectieven vind ik dat echt niet zonde of een vlag op een modderschuit. Ik vind dat soort opmerkingen zo kort door de bocht. Zeker gezien het feit dat de D90 optisch gezien niet of nauwelijks onderdoet voor de D300. Neemt niet weg dat de suggestie van jouw Tamron 17-50 ook een zinnige is. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden: de mooiere, landschappelijke route is niet altijd te verkiezen boven de snelweg :lol: .

Mijn best vriend heeft de D300 icm onder meer de 18-200 en dat gaat echt prima samen! Daarnaast gebruikt hij ook geregeld andere objectieven.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”