Zoals beloofd zou ik nog wat schrijven over de black rapid strap [ RS-DR1 ]
Een bubbel enveloppe dubbel gevouwen met een tuigje erin en geen verdere uitleg.
Is even goed kijken hoe de boel nu echt in elkaar zit maar dat was snel uitgevonden.
Mijn eerste reactie was……woow veel geld voor een beetje strap.
Tuig omgehangen en er 1 camera aan bevestigd. De eerste indruk: dat is wel oké
Naderhand ben ik hier wel van terug gekomen. Deze strap is gemaakt om twee camera’s aan te hangen anders hang je uit balans en voegt het niet. Het tuig gaat wrikken.
Een optie is evt om aan de andere kant een plunjezakje of objectief [ aan statiefgondel ] te hangen.
Diverse voettochten gemaakt van 2 uurtje met aan de ene kant een D300 met grip en 70-200mm VR er op en aan de andere kant de D700 met grip [ iets zwaarder dan de D300 ] met de 17-35.
Keurig in balans en wat een weelde…ik kan niet anders zeggen.
Geen afzakkende banden meer ! geen schouders die je continu omhoog zit te houden met als gevolg een nek waar je U tegen zegt na een dag.
Veters strikken of door je knieën gaan om een foto te nemen wordt zoveel makkelijker en was soms zelfs ondoenlijk om uit te voeren met twee losse straps.
Ik heb persoonlijk in diverse posities gestaan wat ik met twee losse straps niet aan zou durven.
Je objectieven hangen naar achteren toe dus niet meer naar de grond waardoor deze dus ook niet de grond kunnen raken. Erg vervelend op het strand oid. Objectief gelijk onder het zand.
Wat ook een groot voordeel is als je dan nog objectieven wilt wisselen of er een converter tussen wilt schroeven. Is dat je alleen de body of het objectief los haalt en de rest keurig blijft hangen waardoor je een handje extra vrij hebt. Wisselen gaat hierdoor zeer snel.
Het verende van de Optech straps, die ik normaal in gebruik had, heeft deze strap niet wat in het begin wat wennen is. Het draagcomfort is verder goed te noemen.
Ik heb meerder voettochten gemaakt met het warme weer en vond het goed dragen.
Je pakt je camera’s zowel links als rechts erg gemakkelijk en hangt ze net zo makkelijk weer weg.
Als je de strap, je kan ze op eigen lengte zetten, tekort is kan je tegen het probleem aan lopen dat als je in de portretstand wilt fotograferen de strap wat aan de korte kant is.
Op de fiets is ook geen enkel probleem en goed te doen.
Instappen in de auto om je snel te verplaatsen is wel mogelijk alleen zou ik er zelf voor kiezen de strap dan af te doen.
Over de kwaliteit kan ik deels wat zeggen. Strap ziet er goed en verzorgd uit.
Voelt degelijk genoeg aan om mijn camera’s aan te hangen.
Ik heb wat rampscenario’s gelezen op het wereldwijde web waarddoor je toch wat voorzichtig bent.
Aan de ander kant is het zo dat ze een verbeterde versie uitgebracht hebben dus neem aan dat ze hun zaakjes nu voor elkaar hebben. De tijd zal het leren.
Diverse keren onderweg gecheckt of alles nog naar behoren vast zat e.d. ik heb hier geen problemen mee ondervonden en hoop dat ook niet te krijgen in de toekomst.
Eindconclusie : voor iedereen die twee camera’s bezit en veel “ veldwerk” doet is het een zeker aan te bevelen strap.
http://www.blackrapid.com/double-strap.php
op dit moment nog steeds free shipping dus een totaal van 130 dollar [ +- 90 a 95 euro ]
en mocht je vragen hebben stel je ze maar. Ik zal proberen antwoord te geven.
Er zijn nog een paar forumgebruikers die deze strap ondertussen in hun bezit hebben.
Als men aanvullingen heeft gooi ze er op zou ik zeggen !
Groeten : Arend