ben ik nu ook prof?
Gr
Walgelijk (en dan heb ik het niet over een zoenende Gordon).ruderuud schreef:Ik heb ooit Gordon zoenend in een steegje gesnapt op mijn mobiele telefoon. Een bekende tijdschijft heeft mij toen 500 euro geboden. werd na onderhandeling 2500 omdat zij volrecht wilden over die foto...
Gr
soulpic schreef:Ook dat zou ik liever niet willen zien haha.
joepert schreef:Jordy, elke situatie vraagt om een andere benadering. Cartier Besson maakte in zijn tijd foto's met eenvoudig spul. Die topkwaliteit, daar kan vandaag de dag nog steeds lang niet iedereen aan tippen.
Je verwart perfecte beeldkwaliteit met topkwaliteit. Dat gaat niet altijd op. Soms zul je als pro met beperkingen moeten werken en een echte pro haalt dan nog steeds een niveau waarvan mensen zullen zeggen: prima, daar betaal ik voor (want dáár gaat het tenslotte om).
Er zijn takken van fotografie waarin je met een 18-200 objectief helemaal niets zult bereiken. Iemand die zich wil profileren als veelzijdig, professioneel fotograaf zal met alleen een 18-200 objectief terecht niet serieus worden genomen. Maar dat wil niet zeggen dat iemand niet fantastische composities kan maken binnen de marges waarin je een 18-200 gewoon kan gebruiken. Als je werkzaamheden binnen die marges liggen kan je toch gewoon prima je werk doen met dat objectief?
Als ik me niet vergis verhuur jij jezelf ook als fotograaf, terwijl je een D40 hebt en wat objectieven die kwalitatief niet significant beter zijn dan de 18-200. Ik zag laatst nog wat foto's van jou voorbij komen in het draadje "gepubliceerde foto's". Mensen nemen je werk dus serieus en zijn bereid te betalen voor het werk dat je doet. Misschien ben je er nog niet aan toe om jezelf "pro" te noemen, maar door je te verhuren, opdrachten aan te nemen en een site over "Jordy Caris Fotografie" de lucht in te houden presenteer je jezelf naar buiten wel als zodanig. Prima toch? Ben je zelf het levende voorbeeld dat je geen duizende euro's hoeft uit te geven om als fotograaf te werken.
BlaBla schreef:Zo, da's handig, dat je aan de camera en het aantal objectieven wat iemand heeft kan zien of het een prof is of niet.soulpic schreef:Een fotograaf kan met een 18-200 geen pro zijn nee, en dit baseer ik op het feit dat je als fotograaf (niet eens als pro) compromissen moet sluiten m.b.t beeldkwaliteit / afdrukkwaliteit.
Als je een pro fotograaf bent, moet je niet compromissen hoeven sluiten en moet je absolute topkwaliteit kunnen leveren! (daar ben je dus een pro voor)![]()
Volgens mij is een professional in eerste instantie iemand die zijn geld kan verdienen met het werk wat hij doet voor zijn klanten. Als zijn klanten tevreden zijn met zijn werk cq. "product" en daarvoor dus willen betalen, dan kan hij dus een "professional" zijn.
Dat iemand een professional is of kan zijn ligt dus niet zozeer aan hemzelf maar aan zijn eventuele klanten.
Enne, volgens een Engels spreekwoord is het een slecht werkman die zijn gereedschap de schuld geeft...
soulpic schreef:joepert schreef:De vooroordelen vliegen ons weer om de oren. De 18-200 is een flut-objectief, een fotograaf met een 18-200 objectief kán geen pro zijn. Kom op zeg; het hangt er maar net vanaf wat iemand moet fotograferen, op welke manier iemand met fotografie bezig is. Is het natuurfotografie of plaatjes van het synchroon-kantklossen voor het plaatselijke sufferdje?
En overigens: in de beperking toont zich de meester.
Echt mensen; kijk eerst eens in de spiegel voordat je over iemand anders oordeelt.
Een goede fotograaf maakt ook wereldplaten met een D40 met kitlens.
Guy, als ik het zo eens aanzie, denk ik dat een D90 voor jou een prima keus zou zijn. Hou je nog een boel centen over om mooie objectieven te kopen.
Een fotograaf kan met een 18-200 geen pro zijn nee, en dit baseer ik op het feit dat je als fotograaf (niet eens als pro) compromissen moet sluiten m.b.t beeldkwaliteit / afdrukkwaliteit.
Als je een pro fotograaf bent, moet je niet compromissen hoeven sluiten en moet je absolute topkwaliteit kunnen leveren! (daar ben je dus een pro voor)
Mijn advies: koop een D90.Guy schreef: aan deze mensen vind het leuk dat jullie een discussie opstarten over of mijn pa in dit geval wel of niet prof is volgens jullie
ten 1ste gaat mijn hele vraag hier niet over en wilde ik iets weten over een nieuwe body!!!
Wat mij betreft is een forum een plaats voor open en eerlijke discussie van meningen, opinies, tips, etc. etc.Guy schreef:ten 2de doe dit ergens anders maak er een topic over ofzo
Volgens mij heeft niemand hier het specifiek over jouw vader gehad bij de discussie of iemand al of niet een "prof" genoemd kan worden als zijn enige objectief een 18-200 is. Dat jij het zo gevoeld hebt was vast niet de intentie van de mensen hier.Guy schreef:en ten 3de laat lekker in het midden of je me pa nu wel of niet een prof vind!!!
AMEN! Pro of geen pro, dure lensen of goedkope compacts.. het gaat om wat je er uit haalt.. dat is pro kwaliteit...joepert schreef:Jordy, elke situatie vraagt om een andere benadering. Cartier Besson maakte in zijn tijd foto's met eenvoudig spul. Die topkwaliteit, daar kan vandaag de dag nog steeds lang niet iedereen aan tippen.
Je verwart perfecte beeldkwaliteit met topkwaliteit. Dat gaat niet altijd op. Soms zul je als pro met beperkingen moeten werken en een echte pro haalt dan nog steeds een niveau waarvan mensen zullen zeggen: prima, daar betaal ik voor (want dáár gaat het tenslotte om).
Er zijn takken van fotografie waarin je met een 18-200 objectief helemaal niets zult bereiken. Iemand die zich wil profileren als veelzijdig, professioneel fotograaf zal met alleen een 18-200 objectief terecht niet serieus worden genomen. Maar dat wil niet zeggen dat iemand niet fantastische composities kan maken binnen de marges waarin je een 18-200 gewoon kan gebruiken. Als je werkzaamheden binnen die marges liggen kan je toch gewoon prima je werk doen met dat objectief?
Als ik me niet vergis verhuur jij jezelf ook als fotograaf, terwijl je een D40 hebt en wat objectieven die kwalitatief niet significant beter zijn dan de 18-200. Ik zag laatst nog wat foto's van jou voorbij komen in het draadje "gepubliceerde foto's". Mensen nemen je werk dus serieus en zijn bereid te betalen voor het werk dat je doet. Misschien ben je er nog niet aan toe om jezelf "pro" te noemen, maar door je te verhuren, opdrachten aan te nemen en een site over "Jordy Caris Fotografie" de lucht in te houden presenteer je jezelf naar buiten wel als zodanig. Prima toch? Ben je zelf het levende voorbeeld dat je geen duizende euro's hoeft uit te geven om als fotograaf te werken.
]Ree schreef:AMEN! Pro of geen pro, dure lensen of goedkope compacts.. het gaat om wat je er uit haalt.. dat is pro kwaliteit...joepert schreef:Jordy, elke situatie vraagt om een andere benadering. Cartier Besson maakte in zijn tijd foto's met eenvoudig spul. Die topkwaliteit, daar kan vandaag de dag nog steeds lang niet iedereen aan tippen.
Jordy en George veroordeel niet op basis van gebruikte apparatuur.... Ik zie hier platen met analoge toestelen voorbij komen waar jullie foto's niet aan kunnen tippen!
Grappig zeg.. ik schrijf je naam goed (staat zelfs in je quote) en dan nog zeuren?soulpic schreef:]Ree schreef:AMEN! Pro of geen pro, dure lensen of goedkope compacts.. het gaat om wat je er uit haalt.. dat is pro kwaliteit...joepert schreef:Jordy, elke situatie vraagt om een andere benadering. Cartier Besson maakte in zijn tijd foto's met eenvoudig spul. Die topkwaliteit, daar kan vandaag de dag nog steeds lang niet iedereen aan tippen.
Jordy en George veroordeel niet op basis van gebruikte apparatuur.... Ik zie hier platen met analoge toestelen voorbij komen waar jullie foto's niet aan kunnen tippen!
Ten eerste heet ik niet Jody, en ten tweede: als er een foto hangt in New York, geschoten met een goedkope compact, afgedrukt op 10x10 meter (bijv) en je kunt de pixels tellen, vind ik dat geen pro kwaliteit. Ook al is de foto nog zo goed.