Ik ben niet zo van de features, dus eigenlijk ben ik pas net met tweede gordijn flitsen gaan experimenteren. Nou valt het me op dat ondanks dat je op het tweede gordijn flitst, de monitor flits wel bij het openen van de sluiter plaats vindt.
Erg storend vind ik. Ook al is het geen sterke flits, het verpest wel het resultaat. Kan dit anders? TTL zonder monitorflits, of beter nog, die monitor flits voor het openen van de sluiter of ook op het tweede gordijn, net voor de eigenlijke flits?
Ze hebben toch geen Canon ingenieurs ingehuurd om dit stuk flitstechniek te ontwerpen?
Flitsen - op tweede gordijn zonder monitor flits
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitsen - op tweede gordijn zonder monitor flits
Wat bedoel jij met monitorflits?
Kan je foto plaatsen als voorbeeld?
Kan je foto plaatsen als voorbeeld?
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Uhm hoe kan je weten dat het je beeld verpest als dit altijs al zo geweest is??
De monitorflits is niet uit te zetten, deze meet en zorgt voor een correcte flits afgave.
De monitorflits is niet uit te zetten, deze meet en zorgt voor een correcte flits afgave.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Sterker nog, de monitor flits is vóór het openen van de sluiter.Duuuv schreef: TTL zonder monitorflits, of beter nog, die monitor flits voor het openen van de sluiter
Vandaar dat je de flitser in TTL mode niet kunt gebruiken om andere flitsers met slave te laten ontsteken. Die andere flitsers ontsteken dan op die monitor vóór-flits. Dus nog voordat de sluiter open is. Dan heeft het geen effect meer als uitlichting op de opname zelf.
Als je die monitor flits vervelend vind, schakel je de flitser simpel handmatig in met een variatie van in te stellen vermogen, of als je een losse flitser gebruikt van het type SB 800; SB 900 kun je met het losse foto-celletje wat in die flitsers zit, tevens met die methode en voorkeuze diafragma (stand A op de flitser) het licht via dat celletje laten afregelen. Er heeft dan geen monitor flits plaats.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Kijk even in de manual. Je kan de camera laten meten met voorflits door (geloof ik) de AE knop in te drukken en die waarde kan de camera dan vasthouden tot je die knop weer indrukt. Alle foto's die je in de tussentijd maakt worden door de flits belicht naar aanleiding van die ene meting en zonder de voorflits.
Weet je het zeker?Léon Obers schreef:Sterker nog, de monitor flits is vóór het openen van de sluiter.Duuuv schreef: TTL zonder monitorflits, of beter nog, die monitor flits voor het openen van de sluiter

Ik heb wat test opnamens gemaakt en meen toch duidelijk twee scherpe beelden te zien met een bewegingswaas (is dat een bestaand woord?) ertussen.
Zal zo weer eens wat gerichter gaan testen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ja, ik weet het zekerDuuuv schreef: Weet je het zeker?![]()

Dat is dan meer toeval dan wijsheid.Duuuv schreef: Ik heb wat test opnamens gemaakt en meen toch duidelijk twee scherpe beelden te zien met een bewegingswaas (is dat een bestaand woord?) ertussen.
Dat lijkt me een goed idee.Duuuv schreef: Zal zo weer eens wat gerichter gaan testen.
Zie ook de volgende draad, met flitsen op het 2e gordijn, waar het een en ander uitvoerig is behandeld:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 05#p231005
En dan met name het laatste bericht op pagina 1
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p231603
Vriendelijke groet, Léon Obers