D80 en tussenringen
D80 en tussenringen
Kun je met een D80 goed gebruik maken van tussenringen en hoe zit het dan met lichtmeting e.d. Ik fotografeer met een macrolens vaak in de A-stand, hoe werkt dat dan met een tussenring?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D80 en tussenringen
Jeroen,
Dat hangt af van de tussenring die je gebruikt.
Nikon tussenringen worden niet aanbevolen, je hebt geen AF of lichtmeting.
Ik heb alternatieven nog niet getest i.c.m. een D80.
Groeten, GIjs
Dat hangt af van de tussenring die je gebruikt.
Nikon tussenringen worden niet aanbevolen, je hebt geen AF of lichtmeting.
Ik heb alternatieven nog niet getest i.c.m. een D80.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
AF gebruik ik meestal toch niet en diafragma stel ik zelf in, blijft over de sluitertijd, daar heb je dan weer lichtmeting voor nodig, niet? Dan vallen deze wel af. Maar een welke kunnen dan eventueel wel?
- gijs sandberg
- Clublid
Jeroen,
De aanbieding die je aangeeft is een moderne azie variant van een jaren-1960 set tussenringen.
Bij Nikon heette dat de K-set tussenringen.
Dit soort sets is zo goedkoop omdat er slechts twee bajonetvattingen opzitten, de rest is schroefdraad.
Gebruikersvriendelijkheid is dan ook ver te zoeken, ik zou ze niet eens willen proberen.
Van andere merken (als Soligor) zijn er wel werkzame tussenringen, maar die hebben een ander prijskaartje.
Groeten, Gijs
De aanbieding die je aangeeft is een moderne azie variant van een jaren-1960 set tussenringen.
Bij Nikon heette dat de K-set tussenringen.
Dit soort sets is zo goedkoop omdat er slechts twee bajonetvattingen opzitten, de rest is schroefdraad.
Gebruikersvriendelijkheid is dan ook ver te zoeken, ik zou ze niet eens willen proberen.
Van andere merken (als Soligor) zijn er wel werkzame tussenringen, maar die hebben een ander prijskaartje.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Je hebt met een D80 een G camera. De G van Geen diafragma. Of van Gecastreerd. Je kunt met de camera niet het diafragma bedienen van een niet G objectief.
Je kunt wel alles Manueel instellen. Als je ook nog een G objectief gebruikt, kun je daarvan niet meer het diafragma manueel instellen als je er een Nikon tussenring mee gebruikt.
Wat wel werkt is een Soligor AF set met 2 AF tussenringen van 20 en 36 millimeter.
Als je meer over macro met Nikon wilt lezen: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf
Je kunt wel alles Manueel instellen. Als je ook nog een G objectief gebruikt, kun je daarvan niet meer het diafragma manueel instellen als je er een Nikon tussenring mee gebruikt.
Wat wel werkt is een Soligor AF set met 2 AF tussenringen van 20 en 36 millimeter.
Als je meer over macro met Nikon wilt lezen: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf
Dus als ik het goed begrijp kan ik g-lenzen alleen zonder ringen en wil ik toch ringen dan juist weer geen g-lenzen. Als ik dus een 50mm prime wil moet ik zowel een g Voor standaard-foto's) als een niet-g (voor macro) kopen? En ik wil ook nog een 180mm macro, dat wordt heftige discussie thuis ...
Of zal ik voor de Soligor AF set met 2 AF tussenringen gaan (ik zie trouwens bij Konijn alleen een set met drie ringen, zijn dat ze soms?) en is dat misschien weer beter te combineren met de Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX ipv een 50mm.
Ik heb de macro-pdf gelezen Hans, dank je wel.

Of zal ik voor de Soligor AF set met 2 AF tussenringen gaan (ik zie trouwens bij Konijn alleen een set met drie ringen, zijn dat ze soms?) en is dat misschien weer beter te combineren met de Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX ipv een 50mm.
Ik heb de macro-pdf gelezen Hans, dank je wel.
- gijs sandberg
- Clublid
Jeroen,
Jouw opmerking over de Soligor set is correct.
Let wel ik heb de 3-rings set, maar ik heb ze niet met een D80 en G lens getest.
Wellicht werken ze ook met G type lenzen (zie onderschrift)
Over 35mm: tussenringen zijn nuttig bruikbaar bij lenzen van 50mm en meer, niet met groothoeken.
De rest van jouw welles/nietes opmerkingen kan ik niet voglen (sorry).
Groeten Gijs
Jouw opmerking over de Soligor set is correct.
Let wel ik heb de 3-rings set, maar ik heb ze niet met een D80 en G lens getest.
Wellicht werken ze ook met G type lenzen (zie onderschrift)
Over 35mm: tussenringen zijn nuttig bruikbaar bij lenzen van 50mm en meer, niet met groothoeken.
De rest van jouw welles/nietes opmerkingen kan ik niet voglen (sorry).
Groeten Gijs
Dat komt waarschijnlijk omdat ik dit:gijs sandberg schreef:De rest van jouw welles/nietes opmerkingen kan ik niet voglen (sorry).
niet begrijp. Geldt dit altijd of alleen met tussenringen? Is mijn Sigma 90mm 2.8 macro dan een G-lens?Hans Braakhuis schreef:Je kunt met de camera niet het diafragma bedienen van een niet G objectief.