nieuwe body of beter glaswerk?
nieuwe body of beter glaswerk?
Ik fotografeer nu met een D80 (heb twee body's D80) en heb een Tamron 17-55 2.8 en een 70-300 VR en een 50 mm 1.8. Daarbij twee flitsers SB600.
Inmiddels weer wat gespaard dus tijd voor een nieuwe fotografische investering.
Het liefst zou ik in één keer een D300 kopen met een nieuw lichtsterk objectief maar dat gaat nog niet lukken. Toch wil ik NU wat nieuws. Dus de vraag:
Eerst een D300 body en verder met mijn huidige objectieven (tot nader order) of
een nieuw objectief (ik denk momenteel aan een 105 mm 2.8 van Nikon).
Wat denken jullie? Geef me zo vlak voor de vakantie eens even een paar goede adviezen! Waarbij bij voorbaat dank natuurlijk!
Grtz,
Lisa
Inmiddels weer wat gespaard dus tijd voor een nieuwe fotografische investering.
Het liefst zou ik in één keer een D300 kopen met een nieuw lichtsterk objectief maar dat gaat nog niet lukken. Toch wil ik NU wat nieuws. Dus de vraag:
Eerst een D300 body en verder met mijn huidige objectieven (tot nader order) of
een nieuw objectief (ik denk momenteel aan een 105 mm 2.8 van Nikon).
Wat denken jullie? Geef me zo vlak voor de vakantie eens even een paar goede adviezen! Waarbij bij voorbaat dank natuurlijk!
Grtz,
Lisa
Re: nieuwe body of beter glaswerk?
Mijn zoon heeft een D80 en niet zo lang geleden de 105 vr gekocht. Een uitstekende combinatie. Ik zou dus voor de 105 vr gaan. Maar.....wie ben ik.
gr. Ruud
D610/D90/, glas en de Macbook R.
D610/D90/, glas en de Macbook R.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ga voor beter glas...... pas als de camera echt beperkingen voor je gaat opleveren..
Ja dan wordt de keuze wat lastiger..
Groeten Eelco

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Wellicht heb ik er te weinig verstand van
maar ik lees steeds dat mensen deze 105 mm gebruiken voor macro. Kan ik hier wél gewoon ook portretjes mee schieten (dus 'op afstand' zonder dat bijvoorbeeld mijn kinderen het niet in de gaten hebben?) Of is het echt een spinnetjes en torretjes-objectief?

- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
We hebben het objectief niet, maar ik weet dat dat er vele gebruikers hier op het forum zijn die regelmatig een portretje maken met dit objectief..ohlalisa schreef:Wellicht heb ik er te weinig verstand vanmaar ik lees steeds dat mensen deze 105 mm gebruiken voor macro. Kan ik hier wél gewoon ook portretjes mee schieten (dus 'op afstand' zonder dat bijvoorbeeld mijn kinderen het niet in de gaten hebben?) Of is het echt een spinnetjes en torretjes-objectief?
Je kunt altijd vragen over er iemand in dit draadje een foto post..

Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
Dank je voor je tip Eelco.
Bij deze.....iemand zin om een portret in dit draadje te posten?
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Gebruik dit objectief gewoon overal voor. Heb nu even niet de fut om te kijken of ik een portret er mee geschoten heb, als dat al zo is zal het foto`s van mijn honden zijn. Zit nu achter mijn oude laptop en daar staan heel weinig foto`s op.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ehhhh, ging het de TS pm de aanschaf van nieuw glas of een nieuwe body?ohlalisa schreef:Dank je voor je tip Eelco.
Je kunt natuurlijk altijd zelf een draadje openen met je eigen vraag

@ Lisa
Het glas dat je nu hebt is niet echt slecht glas.
Prima lenzen alhoewel ik niet veel kan zeggen over de Tamron lens.
Het gaat er wel om dat jij met je spullen doet.
Veel foto's met weinig licht? Wellicht is dan hogere ISO interessant.
Wil je veel telewerk doen, dan wil je misschien een lichtsterk lensje met wat meer bereik.
Ik vermoed een beetje dat je graag nieuw spul wilt kopen, maar als je enige "hulp" wilt is een beetje meer info wel handig.
De 105VR op een DX body kun je natuurlijk gerust gebruiken. Maar als portretlens bijvoorbeeld is het wat lastiger. Je gebruikt het dan met als resultaat een 105*1.5=157mm lens wat eigenlijk niet zo geschikt is voor portret, net even te lang. Voor macro en voor kort telewerk is het natuurlijk een topper.
De tamron 17-55 en de nikon 70-300 zijn prima objectieven die op een D300 ook prima hun werk doen. En ook kunnen profiteren van de betere prestaties van een D300 t.o.v. een D80, zeker wat betreft de ruisprestaties.
Wil je optimale prestaties bij weinig licht (denk aan concerten bijvoorbeeld), dan is fullframe op dit moment een betere keus en zul je je keuze van een body en objectieven daar aan moeten koppelen. Geen idee of de tamron dx is maar de 70-300 zou geen probleem moeten zijn. Ook de 105VR kan daar probleemloos op.
Ik ben zelf op dit moment nogal gekleurd v.w.b. mijn mening door de recente aanschaf van de D700 (FX) en de mogelijkheden daarvan t.o.v. hogere ISO. Dat je dat maar even weet
De tamron 17-55 en de nikon 70-300 zijn prima objectieven die op een D300 ook prima hun werk doen. En ook kunnen profiteren van de betere prestaties van een D300 t.o.v. een D80, zeker wat betreft de ruisprestaties.
Wil je optimale prestaties bij weinig licht (denk aan concerten bijvoorbeeld), dan is fullframe op dit moment een betere keus en zul je je keuze van een body en objectieven daar aan moeten koppelen. Geen idee of de tamron dx is maar de 70-300 zou geen probleem moeten zijn. Ook de 105VR kan daar probleemloos op.
Ik ben zelf op dit moment nogal gekleurd v.w.b. mijn mening door de recente aanschaf van de D700 (FX) en de mogelijkheden daarvan t.o.v. hogere ISO. Dat je dat maar even weet

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
M'n advies is altijd, goedkope body, beter glas.
Het verschil tussen een D300 en een D80, is met name terug te vinden in de betere ruisonderdrukking van de D300. Dat scheelt ongeveer 2 stops.
Met een f1,4 50mm heb je echter ook al 2 stops winst. 2 stops is niet zo heel veel. De D300 heeft wel meer gebruiksgemak, als je tenminste meerdere extra functies van je camera ook gebruikt en een snellere AF. Gebruik je de D80 meestal op groen, dan heeft een D300 geen zin.
Een 105 macro is een standaard macro objectief, en vanwege de langere lengte net iets handiger in het 1:1 gebied. Een portret met een 105 vind ik minder storend dan een portret met een 50 mm.
Hoe kies je een aanvulling op je objectieven:
http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf
Het verschil tussen een D300 en een D80, is met name terug te vinden in de betere ruisonderdrukking van de D300. Dat scheelt ongeveer 2 stops.
Met een f1,4 50mm heb je echter ook al 2 stops winst. 2 stops is niet zo heel veel. De D300 heeft wel meer gebruiksgemak, als je tenminste meerdere extra functies van je camera ook gebruikt en een snellere AF. Gebruik je de D80 meestal op groen, dan heeft een D300 geen zin.
Een 105 macro is een standaard macro objectief, en vanwege de langere lengte net iets handiger in het 1:1 gebied. Een portret met een 105 vind ik minder storend dan een portret met een 50 mm.
Hoe kies je een aanvulling op je objectieven:
http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf
Iedereen bedankt voor de reacties tot zover. Iets meer informatie was gewenst begreep ik:
Ik gebruik mijn 70-300 met name om op afstand te fotograferen zonder dat de 'gefotografeerde' of het gefotografeerde daar erg in heeft. Dit om tot meer ontspannen foto's te komen (los van het portretrecht/privacy verhaal, maar even kort door de bocht)
Ik gebruik mijn D80 meestal op sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze, eigenlijk nooit op automatisch dus wat dat betreft zou een D300 wel zin hebben. Iemand zei ooit tegen mij dat objectieven met een vaste brandpunt uiteraard lichtsterker zijn, maar dat ze je ook dwingen om van tevoren beter na te denken over de compositie.
Overigens lijkt mij een 157 mm (even rekening gehouden met de cropfactor) een mooie werkafstand tot het onderwerp, of dat nou insecten zijn of mensen (alhowel ze soms bijna op elkaar lijken
) Maar vanwege de 2.8 lijkt ie mij goed te presteren, althans beter dan de 70-300. Die ruist inderdaad bij hogere isowaarden, maar dat kan misschien ook te maken hebben met de D80?
Afgaande op wat ik lees (althans, een aantal van jullie schrijft ook dat het glaswerk dat ik nu heb, niet bar slecht is) kan ik dan misschien weer beter éérst de nieuwe body kopen en daarna een ander objectief.
Valt dit onder de noemer luxeprobleem?
Ik gebruik mijn 70-300 met name om op afstand te fotograferen zonder dat de 'gefotografeerde' of het gefotografeerde daar erg in heeft. Dit om tot meer ontspannen foto's te komen (los van het portretrecht/privacy verhaal, maar even kort door de bocht)
Ik gebruik mijn D80 meestal op sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze, eigenlijk nooit op automatisch dus wat dat betreft zou een D300 wel zin hebben. Iemand zei ooit tegen mij dat objectieven met een vaste brandpunt uiteraard lichtsterker zijn, maar dat ze je ook dwingen om van tevoren beter na te denken over de compositie.
Overigens lijkt mij een 157 mm (even rekening gehouden met de cropfactor) een mooie werkafstand tot het onderwerp, of dat nou insecten zijn of mensen (alhowel ze soms bijna op elkaar lijken

Afgaande op wat ik lees (althans, een aantal van jullie schrijft ook dat het glaswerk dat ik nu heb, niet bar slecht is) kan ik dan misschien weer beter éérst de nieuwe body kopen en daarna een ander objectief.
Valt dit onder de noemer luxeprobleem?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Voordelen van de vaste brandpunten: gemakkelijker bij de compositie, omdat er maar één brandpunt is. Bij een zoom blijf je schuiven, draaien en moet je weer naar voren of naar achteren met de voetzoom om de compositie weer kloppend te krijgen. bij een vast brandpunt gebruik je alleen de voetzoom.ohlalisa schreef: Iemand zei ooit tegen mij dat objectieven met een vaste brandpunt uiteraard lichtsterker zijn, maar dat ze je ook dwingen om van tevoren beter na te denken over de compositie.
Ander voordeel: minder vertekening dan met een zoom.
Ander voordeel. Er zijn er heel veel tweedehands te verkrijgen, behoorlijk goedkoop.
Lisa,
Ik heb de 105mm van Sigma, en die bevalt prima om portretfotos mee te maken. Men zegt dat je minimaal 70mm lenzen moet gebruiken, en 105mm voldoet daar prima aan.
Als je een klein beestje ziet langslopen op vakantie, kan je die vanaf 30cm (ik weet niet zeker of de NIkon dat ook haalt) perfect in beeld krijgen. Dat is wat "macro" betekent. Het wil niet zeggen dat het moet!
Ik heb de 105mm van Sigma, en die bevalt prima om portretfotos mee te maken. Men zegt dat je minimaal 70mm lenzen moet gebruiken, en 105mm voldoet daar prima aan.

Als je een klein beestje ziet langslopen op vakantie, kan je die vanaf 30cm (ik weet niet zeker of de NIkon dat ook haalt) perfect in beeld krijgen. Dat is wat "macro" betekent. Het wil niet zeggen dat het moet!
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Lisa,
We hebben de zelfde heerlijk set en ik ben sinds 2 weken overgestapt naar een D90 en heb daar absoluut geen spijt van. Een heerlijke camera wat hetzelfde in de hand ligt als de D80, knopjes bijna hetzelfde dus je hebt deze snel door maar met een betere kwaliteit.
Heb afgelopen vrijdag op een feest met beide body gewerkt maar vond het jammer dat mijn fotomaatje mijn nieuwe D90 soms even geleend had en ik mijn oude D80 'moest' gebruiken
Succes met het maken van je keuze!!
Gr.
Maud
We hebben de zelfde heerlijk set en ik ben sinds 2 weken overgestapt naar een D90 en heb daar absoluut geen spijt van. Een heerlijke camera wat hetzelfde in de hand ligt als de D80, knopjes bijna hetzelfde dus je hebt deze snel door maar met een betere kwaliteit.
Heb afgelopen vrijdag op een feest met beide body gewerkt maar vond het jammer dat mijn fotomaatje mijn nieuwe D90 soms even geleend had en ik mijn oude D80 'moest' gebruiken

Succes met het maken van je keuze!!
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Hoi,
Ik heb zelf ook een D80 gehad met een 18-200 van Sigma en heb er toen een 50-500 Sigma bij gekocht. Achter af heb ik spijt dat een 50-500 van Sigma had gekocht,omdat ie niet zo lichtvast is en geen VR of stabiliesatie heeft. Dus je zal al snel een statief moeten gebruiken. Met de D80 was ik erg blij alleen de lensen vondt ik erg tegen vallen. Als ik jouw was zou ik voor beter glas gaan minder glas op een dure body is ook nx je bent dan geen snars opgeschoten
Allebei updaten kan natuurlijk ook, maar moet je net even finacieel kunnen trekken.
Zelf heb ik vorige maand mijn D80 plus mijn 18-200 verkocht en een D700 gekocht met 24-70 f/2.8 en 70-200 f2.8 echt een wereld van verschil. Ook allen maar omdat ik een belasting voordeeltje had. Fotograveren is voor mij puur een hobby mischien zonde van mijn geld ???? weet niet, maar ik ben er blij mee
Mvg,
Ivan
Ik heb zelf ook een D80 gehad met een 18-200 van Sigma en heb er toen een 50-500 Sigma bij gekocht. Achter af heb ik spijt dat een 50-500 van Sigma had gekocht,omdat ie niet zo lichtvast is en geen VR of stabiliesatie heeft. Dus je zal al snel een statief moeten gebruiken. Met de D80 was ik erg blij alleen de lensen vondt ik erg tegen vallen. Als ik jouw was zou ik voor beter glas gaan minder glas op een dure body is ook nx je bent dan geen snars opgeschoten

Zelf heb ik vorige maand mijn D80 plus mijn 18-200 verkocht en een D700 gekocht met 24-70 f/2.8 en 70-200 f2.8 echt een wereld van verschil. Ook allen maar omdat ik een belasting voordeeltje had. Fotograveren is voor mij puur een hobby mischien zonde van mijn geld ???? weet niet, maar ik ben er blij mee

Mvg,
Ivan