D70s wil geen foto's meer maken

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
viooltje

D70s wil geen foto's meer maken

Bericht door viooltje » za jun 27 2009 3:50 pm

Hoi,

Mijn D70s is sinds kort aan het haperen. De laatste tijd wil hij af en toe geen foto's maken. Als je de knop half indrukt, stelt hij wel scherp, maar ik kan dan niet doorklikken om de foto te nemen. Het ligt niet aan mijn geheugenkaart. Het maakt ook niet uit op welke stand ik hem zet (automatisch of niet). Wat kan ik hieraan doen? Heeft iemand goeie tips of dezelfde ervaring? M'n camera is nu 3 jaar oud.

Alvast bedankt voor jullie tips!!!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D70s wil geen foto's meer maken

Bericht door Patrick » za jun 27 2009 4:07 pm

Heb je de handmatige scherpstelling al geprobeerd. Dan kan je een focusprobleem in ieder geval uitsluiten....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

viooltje

Bericht door viooltje » za jun 27 2009 6:29 pm

Dank je voor je tip! Het blijkt inderdaad mijn autofocus te zijn die het niet goed doet. Op manueel werkt hij wel. AF-C werkt ook, maar AF-S niet....

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jun 28 2009 2:09 pm

viooltje schreef:Dank je voor je tip! Het blijkt inderdaad mijn autofocus te zijn die het niet goed doet. Op manueel werkt hij wel. AF-C werkt ook, maar AF-S niet....
Afhankelijk van de instelling kan je op AF-C altijd foto's nemen, ook als de camera vindt dat het niet scherp is.

Mooi dat je het probleem nu kent. Een lichtsterker objectief kan trouwens beter scherpstellen in donkere omstandigheden doordat er meer licht doorheen kan in de richting van de sensor die voor het scherpstellen verantwoordelijk is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

viooltje

Bericht door viooltje » ma jun 29 2009 12:39 am

Het ligt blijkbaar aan mijn objectief. Als ik mijn 70-300 mm objectief gebruik, heb ik geen problemen. Bij de 18-70 mm wel. Gelukkig doet mijn camera het nog wel.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jun 29 2009 11:19 pm

Ik zou de contactpuntjes van die lens eens schoonmaken.

viooltje

Bericht door viooltje » di jun 30 2009 5:39 pm

Ik heb dat geprobeerd, maar zonder resultaat helaas. Echt balen!

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 30 2009 7:10 pm

viooltje schreef:Ik heb dat geprobeerd, maar zonder resultaat helaas. Echt balen!
Probeer dat ook eens met de camera. Bij mij gaf een nieuwe lens problemen en pas nadat ik de *camera* contactpuntjes had schoongemaakt met DeOxit (een soort contact/schoonmaak vloeistof, gekocht bij Hobo Hifi in Amsterdam) deed de lens niet meer moeilijk. Er had zich een beetje grijzige smurrie verzameld op die contactjes. Waarschijnlijk overmatig smeermiddel.

viooltje

Bericht door viooltje » wo jul 01 2009 8:22 am

De camera heb ik ook schoongemaakt, maar ook dat heeft helaas niet geholpen... Het valt me tegen dat een lens na 3 jaar als stuk is!

Nikon

Bericht door Nikon » za jul 11 2009 8:21 pm

Heb met een van mijn camera 's ook dit verhaal dus houd me svp op de hoogte

Grusse
Nikon

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo jul 12 2009 10:32 am

hoi

heb je een andere lens geporbeerd ?
weet je zeker dat zowel de camera als het objectief op AF en AF-A staan
Heb je al een hardware matige reset geprobeerd? (klein palletje onder op en bv de accu er uit body aan en dan de accu er weer in en de twee knoppen bij de groene punten indrukken)?

hoe staan de AF settigns in het menu (dynamisch veld , enkel veld of dichtsbijzijnde object?
met welke lens en hoe ver van de de voorkant tot je object ?

de lens op een andere camera geprobeerd
Al naar de dealer geweest

hoop vragen nu nog de antwoorden??

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”