Op 't plein
Op 't plein
Uitgerekend toen ik aan tafel mijn kort daarvoor aangeschafte Nikkor 70/300 aan het bestuderen was nam ik deze 'samenscholing' waar op het plein waar mijn woning aan grenst. Van het aantal foto's wat ik daar van genomen heb (dus door het glas) rolde deze als beste er uit.

- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Op 't plein
Aloa Nikon Haak,
Je plaatst deze foto in "Foto beoordelingen"
Wat zou je het liefts beoordeeld willen hebben? (van een foto genomen door de ruit)
Je plaatst deze foto in "Foto beoordelingen"
Wat zou je het liefts beoordeeld willen hebben? (van een foto genomen door de ruit)

Ik ben nu ruim een half jaar in het bezit van mijn spiegelreflex en vraag voor het eerst om een beoordeling van een foto. Het resultaat van deze foto lijkt mij wel aardig maar kennis vergaren van anderen lijkt mij een goede leermethode. Hoe de foto dan beoordeld moet worden is voor mij juist de vraag. Misschien dat ik door de beoordelingen van anderen juist heel anders naar de foto ga kijken en er leerpunten uit ga halen.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik zou meer de nadruk leggen op het onderwerp, dat gezellige clubje kinderen geeft al heel goed de sfeer weer.
Misschien een idee om de foto eens wat te croppen (bijsnijden) en de nadruk nu op de kinderen te leggen.
Verder vind ik de schuinweglopende dakrand storend.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt..
Groeten Eelco
Misschien een idee om de foto eens wat te croppen (bijsnijden) en de nadruk nu op de kinderen te leggen.
Verder vind ik de schuinweglopende dakrand storend.

Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
Bedankt Eelco
Ik heb n.a.v. jouw bevindingen besloten de gehele dakrand weg te snijden een zelfde hoeveelheid rechts van de foto weg te halen.
Benieuwd of mijn snijwerk overeenkomt zoals jij het ook in gedachten zou hebben.
Onderwerp van de foto komt in ieder geval beter tot zijn recht.
Groet, Ronald

Ik heb n.a.v. jouw bevindingen besloten de gehele dakrand weg te snijden een zelfde hoeveelheid rechts van de foto weg te halen.
Benieuwd of mijn snijwerk overeenkomt zoals jij het ook in gedachten zou hebben.
Groet, Ronald

Met deze uitsnede ziet het er beter uit. Het harde zonlicht doet de foto echter geen goed, evenals door een raam fotograferen (glas van Nikon is niet voor niets duur). De wazige voor- en achtergrond maken de foto wel weer sterker.
- EelcoD7100
- Forumlid
Nikon Haak schreef:Bedankt Eelco
Groet, Ronald

Ik heb zelf ook in deze fase gezeten..
Gewoon iets zien en... paff.. op de foto zetten..
Maar doordat het in de basis iets minder lijkt, kun je altijd proberen er iets beter van te maken.
Da's moeilijk hoor... ik heb zelf hiermee ook een tijd aangemodderd.
Een tip die ik je kan meegeven, en hij klinkt misschien te simpel voor woorden.
Ga kijken.... heel veel kijken... kijk om je heen en observeer de meest simpele dingen en probeer daar in je hoofd "foto's" van te maken...
En ga veel met je camera aan de gang.
Je komt misschien op een punt dat het naar je idee wat minder gaat, maar blijf doorgaan..

Groeten Eelco

Klopt wat je zegt van het felle zonlicht. Ik heb (met de kennis die ik op dit moment heb) nog flink mijn best moeten doen om de foto tot dit resultaat te bewerken. In de haast om een foto te maken sla ik de fase instellingen nog wel eens over en moet ik in de bewerking (RAW) nog flink zweten. De keuze om op mijn stoel te blijven zitten en door het glas te fotograferen was echter een bewuste keuze en achteraf verraste mij het resultaat wel een beetje.Veganpix schreef:Met deze uitsnede ziet het er beter uit. Het harde zonlicht doet de foto echter geen goed, evenals door een raam fotograferen (glas van Nikon is niet voor niets duur). De wazige voor- en achtergrond maken de foto wel weer sterker.
Waar ik al snel achter was dat je bijna verzuipt in de mogelijkheden in de fotografie. Wat ik eerst ook nog wil doen en waar jij ook een beetje op doelt is 'de basis'. Compositie van een foto hoort daar uiteraard bij. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik mij verder wil ontwikkelen in de fotografie en hoe ik dat het beste aan kan pakken. Komt allemaal nog wel (hopelijkD-90s schreef:Snap je nu een beetje wat ik bedoel?
![]()
Ik heb zelf ook in deze fase gezeten..
Gewoon iets zien en... paff.. op de foto zetten..
Maar doordat het in de basis iets minder lijkt, kun je altijd proberen er iets beter van te maken.
Een tip die ik je kan meegeven, en hij klinkt misschien te simpel voor woorden.
Ga kijken.... heel veel kijken... kijk om je heen en observeer de meest simpele dingen en probeer daar in je hoofd "foto's" van te maken...
En ga veel met je camera aan de gang.
Je komt misschien op een punt dat het naar je idee wat minder gaat, maar blijf doorgaan..![]()
Groeten Eelco

- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Das eigenlijk wat ik bedoelde in mijn reactie Ronald.D-90s schreef:Gewoon iets zien en... paff.. op de foto zetten..
Groeten Eelco
Het lijkt erop alsof je, hoppa, een shot gemaakt hebt met je nieuwe lens en daarop commentaar wilt.
Weet natuurlijk niet of het ook zo is gegaan

@ Brenzef
Het was in dit geval een samenloop van omstandigheden. Ik was me op dat moment er terdege wel bewust van dat ik hier een mooie foto van kon maken alleen vergeet ik in de haast wel eens aan de instellingen te denken. Ik had meerdere foto's gemaakt waarvan alleen deze naar mijn tevredenheid was qua compositie. Het is ook zo dat RAW deze foto gered heeft. In JPG had ik deze foto bij lange na niet tot het huidige resultaat kunnen krijgen.
Het was in dit geval een samenloop van omstandigheden. Ik was me op dat moment er terdege wel bewust van dat ik hier een mooie foto van kon maken alleen vergeet ik in de haast wel eens aan de instellingen te denken. Ik had meerdere foto's gemaakt waarvan alleen deze naar mijn tevredenheid was qua compositie. Het is ook zo dat RAW deze foto gered heeft. In JPG had ik deze foto bij lange na niet tot het huidige resultaat kunnen krijgen.
- EelcoD7100
- Forumlid
Dan ben je dus in de basis, wel goed bezig.Nikon Haak schreef:@ Brenzef
Het feit dat je je al bewust bent van de voordelen van RAW is al een goede start.
Je zult nu nog vaak zien dat je flink aan de foto's moet "sleutelen" om er wat van te maken.
Als je jezelf de tijd gunt om goed met de camera te leren werken, zul je vervolgens zien dat de fotobewerking ook minder tijd gaat kosten.
Groeten Eelco

Ga m'n best doen. Van de voordelen van RAW werd ik direct al op gewezen door een collega die ook veel met digitale fotografie bezig is. Neemt natuurlijk niet weg dat het in een keer maken van een goede (basis)foto het mooiste blijft. Althans zo denk ik erover.D-90s schreef:Dan ben je dus in de basis, wel goed bezig.
Het feit dat je je al bewust bent van de voordelen van RAW is al een goede start.
Je zult nu nog vaak zien dat je flink aan de foto's moet "sleutelen" om er wat van te maken.
Als je jezelf de tijd gunt om goed met de camera te leren werken, zul je vervolgens zien dat de fotobewerking ook minder tijd gaat kosten.
Groeten Eelco