Natuurlijk is het pas echt genieten als je beste foto's keurig ingelijst aand de wand hangen en je ze dagelijks kunt bewonderen. Echter bij het inlijsten loop ik tegen het probleem aan dat het glas kennelijk te hard tegen de foto aan drukt en hierdoor ontstaan er soms grijze vlekjes die overigens weer verdwijnen als de druk weg wordt gehaald door bijvoorbeeld het los maken van de klemmetje aan de achterzijde van de lijst.
Nu lijkt het een oplossing om die klemmentje maar los te laten en de achterkant van de lijst er met setvige stukken plakband in te houden, maar dit geeft weer te weinig druk zodat de foto niet vlak genoeg tussen achterplaat en glasplaat wordt gedrukt (kans op bobbels).
Heeft iemand ervaring met het oplossen van dit probleem? Moeten de foto's wellicht als mat worden afgedrukt ipv glans om dit te voorkomen?
Alvast bedankt,
Arno
Inlijstprobleem
Re: Inlijstprobleem
Maak gebruik van een pass-partout. Ligt de foto los van het glas.
Als de foto te lang tegen het glas ligt, gaat het ook vastplakken,eea ook afhankelijk van gebruikte inkt en luchtvochtigheid.
George
Als de foto te lang tegen het glas ligt, gaat het ook vastplakken,eea ook afhankelijk van gebruikte inkt en luchtvochtigheid.
George
- Antoinette
- Forumlid
- Contacteer:
Of gebruik helemaal geen lijst en plak je foto's op foamboard, vind ik persoonlijk mooier dan welke lijst dan ook.
Say what you like
Do what you feel
Do what you feel
Da's ook een idee...geen probleem meer dat de lijst net weer een stukje van de foto weghapt dat je wilt behouden...Antoinette schreef:Of gebruik helemaal geen lijst en plak je foto's op foamboard, vind ik persoonlijk mooier dan welke lijst dan ook.
Da's ook een idee...geen probleem meer dat de lijst net weer een stukje van de foto weghapt dat je wilt behouden...Antoinette schreef:Of gebruik helemaal geen lijst en plak je foto's op foamboard, vind ik persoonlijk mooier dan welke lijst dan ook.
glans tegen glas krijg je meestal/altijd drukvlekken.
mat is de oplossing.
glas weghalen voor de lijst is ook een optie [ zelf ooit gedaan op een foto gelijmd op polyester 100 x 75 cm ]
foto is nog steeds goed en is best af te nemen met een licht vochtige doek
anders idd met pass-partout
Arend
mat is de oplossing.
glas weghalen voor de lijst is ook een optie [ zelf ooit gedaan op een foto gelijmd op polyester 100 x 75 cm ]
foto is nog steeds goed en is best af te nemen met een licht vochtige doek
anders idd met pass-partout
Arend
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Een foto perfect strak inlijsten kan door hem eerst op dunne kunststof- of aluminium plaat te plakken van < 1 mm. en vervolgens in te lijsten. Ik vind zelf het grote voordeel dat de foto daardoor nooit gaat 'doorhangen', wat niet alleen de door jou gesignaleerde vlekken kan geven, maar wat vaak ook gewoon heel slordig staat. Ik denk dat je ervoor bij de betere fotohandel moet zijn, of even moet googelen. Het voordeel van kunststof is dat je het met een stanleymes prima op elke maat kunt snijden.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910