Uitzetten ingebouwde flitser D300
Uitzetten ingebouwde flitser D300
Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen ben ik het bezit van een sb900, dus ben ik nog lekker aan het stoeien met het gebruik en de mogelijkheden.
Inmiddels ben ik er uit hoe ik de sb900 in de remote stand kan gebruiken.
Tot nu toe lukt me dat alleen nog wanneer ik de ingebouwde flitser van mijn D300 opengeklapt heb staan,
Hoe kan ik mijn onderwerp alleen van de zijkant belichten zonder dat de ingebouwde flitser van mijn camera ook flitst?
Ik kan dit nergens terug vinden ook niet in de handleiding van de camera.
Iemand een suggestie?
Groeten Richard.
Sinds een paar dagen ben ik het bezit van een sb900, dus ben ik nog lekker aan het stoeien met het gebruik en de mogelijkheden.
Inmiddels ben ik er uit hoe ik de sb900 in de remote stand kan gebruiken.
Tot nu toe lukt me dat alleen nog wanneer ik de ingebouwde flitser van mijn D300 opengeklapt heb staan,
Hoe kan ik mijn onderwerp alleen van de zijkant belichten zonder dat de ingebouwde flitser van mijn camera ook flitst?
Ik kan dit nergens terug vinden ook niet in de handleiding van de camera.
Iemand een suggestie?
Groeten Richard.
Re: Uitzetten ingebouwde flitser D300
Dat kan niet... de interne flits wordt gebruikt door de commanderstand van de D300.
Overigens is de lichtsterke van de interne flits in de commander mode zeer klein dus zou bijna niet waarneembaar moeten zijn op de foto.
Anders de interne flitser afdekken met een kartonnetje of de SG-3IR van Nikon.
Overigens is de lichtsterke van de interne flits in de commander mode zeer klein dus zou bijna niet waarneembaar moeten zijn op de foto.
Anders de interne flitser afdekken met een kartonnetje of de SG-3IR van Nikon.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Je kunt de TTL kabel SC28 of SC29 gebruiken. Nadeel dat je ze moet kopen, en beperkte kabellengte. Voordeel dat je niet afhankelijk bent van lichtcontact tussen D300 flitser en SB 900.
Draadloos kun je de D300 flitser op stand " Commander" zetten (menu persoonlijke instellingen, rode potloodje, bracketing/flits), en als je geen lichtbijdrage wilt zet je de D300 flitser op " --" (edit: werkt bij mij niet helemaal als nul, er wordt een klein beetje bijgedragen. Blijft de truuk met een infrarood filter over)
Groet Hans
Draadloos kun je de D300 flitser op stand " Commander" zetten (menu persoonlijke instellingen, rode potloodje, bracketing/flits), en als je geen lichtbijdrage wilt zet je de D300 flitser op " --" (edit: werkt bij mij niet helemaal als nul, er wordt een klein beetje bijgedragen. Blijft de truuk met een infrarood filter over)
Groet Hans
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Extra aanvulling:
Binneshuis kan je je SB-900 verdekt opstellen, want door de reflecties via wanden komt het IR licht toch bij je draadloze SB-900. Als je buitenshuis draadloos flitst zorg dan dat de sensor van je SB-900 richting de D300 flitser is gericht anders gaat ie niet af
De flits van de interne flits is theoretisch 0, maar ook ik heb ondervonden als je met de camera dicht op een onderwerp zit je inderdaad de pre-flash van je interne flitser ziet. Hij is dus praktisch niet 0.
Binneshuis kan je je SB-900 verdekt opstellen, want door de reflecties via wanden komt het IR licht toch bij je draadloze SB-900. Als je buitenshuis draadloos flitst zorg dan dat de sensor van je SB-900 richting de D300 flitser is gericht anders gaat ie niet af

De flits van de interne flits is theoretisch 0, maar ook ik heb ondervonden als je met de camera dicht op een onderwerp zit je inderdaad de pre-flash van je interne flitser ziet. Hij is dus praktisch niet 0.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Het Nikon SG-3IR 'hengeltje' voor de interne flitser plaatsen is een goede en goedkope (ca. 10 euro) oplossing.
Nog mooier (en helaas veel duurder, ca. 250 euro) is de SU-800 commander, die alleen infrarood flitst en dus sowieso onzichtbaar is op de foto's.
Nog mooier (en helaas veel duurder, ca. 250 euro) is de SU-800 commander, die alleen infrarood flitst en dus sowieso onzichtbaar is op de foto's.
Buy film, not megapixels...
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste R,
Lezen is een kunst, en met dit warme weer ongetwijfeld zeer uitputtend.
Lees in het D300 handboek op pg 294 en verder.
Je kan de interne flitser op -- zetten.
In die stand werkt de interne flits niet mee met het uitlichten van het onderwerp op de foto.
De flitser moet opgeklapt blijven want de interne flits is nodig voor communicatie met de sb-900.
Veel plezier,
Groeten, Gijs
Lezen is een kunst, en met dit warme weer ongetwijfeld zeer uitputtend.
Lees in het D300 handboek op pg 294 en verder.
Je kan de interne flitser op -- zetten.
In die stand werkt de interne flits niet mee met het uitlichten van het onderwerp op de foto.
De flitser moet opgeklapt blijven want de interne flits is nodig voor communicatie met de sb-900.
Veel plezier,
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Heren,
allen bedankt voor de snelle reacties!
Wat is dit forum toch lekker leerzaam.
@ Gijs,
Naar alle eerlijkheid moet ik met het schaamrood op de kaken toegeven dat ik het heb gelezen, het ligt niet aan het weer, maar ik denk dat het spiegeltje achter mijn ogen opgeklapt stond.
Het is af en toe net zoals bij het luisteren in dit geval ging het m'n ene oog in en het andere oog weer uit!
Groeten Richard.
allen bedankt voor de snelle reacties!
Wat is dit forum toch lekker leerzaam.
@ Gijs,

Naar alle eerlijkheid moet ik met het schaamrood op de kaken toegeven dat ik het heb gelezen, het ligt niet aan het weer, maar ik denk dat het spiegeltje achter mijn ogen opgeklapt stond.
Het is af en toe net zoals bij het luisteren in dit geval ging het m'n ene oog in en het andere oog weer uit!

Groeten Richard.
Hmm als je spiegel opgeklapt stond, zou de info juist verder je hoofd in gegaan zijn..........
Blij dat je eruit bent, tja en daar is het forum voor, nietwaar?
Irwan

Blij dat je eruit bent, tja en daar is het forum voor, nietwaar?
Irwan
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
R,
Ik geef toe: het is een hele opgave om de handboeken van D300 en SB-900 te lezen en in het achterhoofd op te slaan.
Mij lukt het ook niet (grapje).
Electronisch zoeken in de PDF handleiding helpt echt!
Groeten, GIjs
Ik geef toe: het is een hele opgave om de handboeken van D300 en SB-900 te lezen en in het achterhoofd op te slaan.
Mij lukt het ook niet (grapje).
Electronisch zoeken in de PDF handleiding helpt echt!
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)