Flitser overdag
Flitser overdag
Hallo,
Heb even een vraag,ik heb een Nikon D80 met een Nikon SB 600 flitser.
Nu heb ik een vraag,als ik overdag een foto maak,met mijn flitser aan,in welke stand kan ik hem dan het beste zetten.
Moet vrijdag foto's in de bossen maken,waar toch veel schaduwen/donker zijn.
gr Theo
Heb even een vraag,ik heb een Nikon D80 met een Nikon SB 600 flitser.
Nu heb ik een vraag,als ik overdag een foto maak,met mijn flitser aan,in welke stand kan ik hem dan het beste zetten.
Moet vrijdag foto's in de bossen maken,waar toch veel schaduwen/donker zijn.
gr Theo
- TriGGeR
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitser overdag
Hallo Theo,
Ik kan je niet echt een duidelijk antwoord geven. Goed flitsen is best moeilijk.
Kheb wel dezelfde combi als jou, D80 en SB600.
Als ik 'moet' flitsen en ik heb een beetje de tijd / vrijheid, dan probeer ik veel uit in de manual stand.
Beetje meer of beetje minder inflitsen zonder dat je harde schaduwen krijgt etc.
Ik denk dat je voor eventueel puur documenteren / vastleggen van gebeurtenissen die niet perse sfeervol belicht hoeven te worden gewoon de flitser op auto kunt zetten.
Maar ja, wat ik al zei, flitsen is best moeilijk..
Khoop dat je wat aan de andere forumleden hebt.
Groet,
Wijnand
Ik kan je niet echt een duidelijk antwoord geven. Goed flitsen is best moeilijk.
Kheb wel dezelfde combi als jou, D80 en SB600.
Als ik 'moet' flitsen en ik heb een beetje de tijd / vrijheid, dan probeer ik veel uit in de manual stand.
Beetje meer of beetje minder inflitsen zonder dat je harde schaduwen krijgt etc.
Ik denk dat je voor eventueel puur documenteren / vastleggen van gebeurtenissen die niet perse sfeervol belicht hoeven te worden gewoon de flitser op auto kunt zetten.
Maar ja, wat ik al zei, flitsen is best moeilijk..
Khoop dat je wat aan de andere forumleden hebt.
Groet,
Wijnand

Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.
http://wijnand.smugmug.com/
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.
http://wijnand.smugmug.com/
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Theo,
Welkom.
Bedenk met flitsen dat de afstand tot het onderwerp belangrijk is.
Als je alle belangrijke delen van jouw onderwerp op ongeveer dezelfde afstand houdt, kan de flits goed bijlichten.
Ik zet de flitser meestal op min 1 stop, zodat de invulflts niet te duidelijk wordt.
Begin op gewoon automatisch TTL (oude rotten herinneren zich het geratel in hun hersenpan nog van de itjd dat je dit zelf moest uitrekenen), grapje. De Nikon electronica is ontworpen om dit soort rekenwerk voor je te doen.
Het gewenste effect hangt ook af van het medium waarop het resultaat verwerkt moet worden, voor een krantenfoto kan je een sterkere invulling gebruiken.
Het grote voordeel van digitaal fotograferen is natuurlijk dat je (gratis) een aantal proefopnames kan maken.
Groeten, Gijs
Welkom.
Bedenk met flitsen dat de afstand tot het onderwerp belangrijk is.
Als je alle belangrijke delen van jouw onderwerp op ongeveer dezelfde afstand houdt, kan de flits goed bijlichten.
Ik zet de flitser meestal op min 1 stop, zodat de invulflts niet te duidelijk wordt.
Begin op gewoon automatisch TTL (oude rotten herinneren zich het geratel in hun hersenpan nog van de itjd dat je dit zelf moest uitrekenen), grapje. De Nikon electronica is ontworpen om dit soort rekenwerk voor je te doen.
Het gewenste effect hangt ook af van het medium waarop het resultaat verwerkt moet worden, voor een krantenfoto kan je een sterkere invulling gebruiken.
Het grote voordeel van digitaal fotograferen is natuurlijk dat je (gratis) een aantal proefopnames kan maken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Hoi Theo,
Ik geef je hieronder een overzicht van flitstechnologie voor zowel binnen als buiten:
Gebruik maken van je omgevinglicht
Probeer de volgende instellingen eens als richtlijn te gebruiken:
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) ISO400 of hoger
4) Diafragma f2,8 tot max f4
5) Sluitersnelheid 1/40e
6) Center-metering
7) SB-900, SB-800 of SB-600 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, omnibounce niet gebruiken
8) De kop van de flitser 135 tot 180 graden draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 135 - 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp en weerkaatst via het plafon
Afhankelijk van de omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafon kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen. Raadpleeg daarom de histogrammen regelmatig en corrigeer indien nodig!
Punt 4 is natuurlijk afhankelijk van het objectief die je gebruikt. Indien je die waarde niet kan instellen, ga je naar de eerste f/stop die je kan kiezen en compenseer je het verschil met je ISO waarden.
Het is absoluut van belang dat je dit belichtingsconcept begrijpt. Sluitersnelheid heeft tot op zekere hoogte, geen invloed op de flitsbelichting. Hierdoor zijn we instaat om een betere balans te verkrijgen tussen het aanwezige licht en flitslicht.
Bij TTL flits zal de camera en flitser de combinatie diafragma en ISO instelling gebruiken om de hoeveelheid flitslicht te bepalen. Hierdoor wordt de mogelijkheid geschapen dat we met de sluitersnelheid de controle krijgen over het omgevingslicht. Door de sluitersnelheid binnen aanvaardbare grenzen te verlagen zijn we goed instaat om het aanwezige licht te registreren waardoor we de sfeer kunnen vastleggen zonder dat dit door het flitslicht te niet wordt gedaan (zogenaamde “platflitsen”).
Anticiperen op zaken die komen gaan is nooit verkeerd. Nu ga je van gedimd licht naar buiten waar er volop zon licht aanwezig is.
Stel je camera alsvolgt in:
- Camera blijft in M-modus
- Laagst mogelijke ISO (100 of 200)
- Het diafragma tussen f8 tot f11
- Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e of 1/320e auto FP, afhankelijk van je camera)
- Matrix metering
- SB-900, SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
- Flitskop recht naar voren
Dit kun je dus al vooraf doen ! We stellen de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een fel verlichte (zonnige) achtergrond.
Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100/200 en 1/250e of 1/320e auto FP (afhankelijk van je camera), is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor hogere ISO waarde maar blijf de hoogste flits synchronisatie houden.
Onderstaand een grove richtlijn voor de EV flits waarde voor een invulflits echter ik pas de waardes net zo makkelijk aan door enkel en alleen mijn LCD scherm te beoordelen. Het is en blijft een richtlijn…
Invulflits met de zon achter je:
- EV flits compensatie op -3 tot -1 stop
Invulflits met de zon haaks op je camera :
- EV flits compensatie op -2 tot -0 stop
Invulflits tegen de zon in:
- EV flits compensatie op -1 tot +1 stop
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat dit sterk afhankelijk is van het soort achtergrond en hoe het omgevingslicht is (bijv. fel of schaduw)
Succes,
ALE
Ik geef je hieronder een overzicht van flitstechnologie voor zowel binnen als buiten:
Gebruik maken van je omgevinglicht
Probeer de volgende instellingen eens als richtlijn te gebruiken:
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) ISO400 of hoger
4) Diafragma f2,8 tot max f4
5) Sluitersnelheid 1/40e
6) Center-metering
7) SB-900, SB-800 of SB-600 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, omnibounce niet gebruiken
8) De kop van de flitser 135 tot 180 graden draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 135 - 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp en weerkaatst via het plafon
Afhankelijk van de omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafon kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen. Raadpleeg daarom de histogrammen regelmatig en corrigeer indien nodig!
Punt 4 is natuurlijk afhankelijk van het objectief die je gebruikt. Indien je die waarde niet kan instellen, ga je naar de eerste f/stop die je kan kiezen en compenseer je het verschil met je ISO waarden.
Het is absoluut van belang dat je dit belichtingsconcept begrijpt. Sluitersnelheid heeft tot op zekere hoogte, geen invloed op de flitsbelichting. Hierdoor zijn we instaat om een betere balans te verkrijgen tussen het aanwezige licht en flitslicht.
Bij TTL flits zal de camera en flitser de combinatie diafragma en ISO instelling gebruiken om de hoeveelheid flitslicht te bepalen. Hierdoor wordt de mogelijkheid geschapen dat we met de sluitersnelheid de controle krijgen over het omgevingslicht. Door de sluitersnelheid binnen aanvaardbare grenzen te verlagen zijn we goed instaat om het aanwezige licht te registreren waardoor we de sfeer kunnen vastleggen zonder dat dit door het flitslicht te niet wordt gedaan (zogenaamde “platflitsen”).
Anticiperen op zaken die komen gaan is nooit verkeerd. Nu ga je van gedimd licht naar buiten waar er volop zon licht aanwezig is.
Stel je camera alsvolgt in:
- Camera blijft in M-modus
- Laagst mogelijke ISO (100 of 200)
- Het diafragma tussen f8 tot f11
- Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e of 1/320e auto FP, afhankelijk van je camera)
- Matrix metering
- SB-900, SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
- Flitskop recht naar voren
Dit kun je dus al vooraf doen ! We stellen de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een fel verlichte (zonnige) achtergrond.
Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100/200 en 1/250e of 1/320e auto FP (afhankelijk van je camera), is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor hogere ISO waarde maar blijf de hoogste flits synchronisatie houden.
Onderstaand een grove richtlijn voor de EV flits waarde voor een invulflits echter ik pas de waardes net zo makkelijk aan door enkel en alleen mijn LCD scherm te beoordelen. Het is en blijft een richtlijn…
Invulflits met de zon achter je:
- EV flits compensatie op -3 tot -1 stop
Invulflits met de zon haaks op je camera :
- EV flits compensatie op -2 tot -0 stop
Invulflits tegen de zon in:
- EV flits compensatie op -1 tot +1 stop
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat dit sterk afhankelijk is van het soort achtergrond en hoe het omgevingslicht is (bijv. fel of schaduw)
Succes,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op do jul 16 2009 7:52 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor de duidelijke uitleg ALE!
Ik zeg sticky of wiki (maar hoe vind ik het dan terug op dit forum?)
Ik zeg sticky of wiki (maar hoe vind ik het dan terug op dit forum?)
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Ale,
Zou je een nadere verklaring kunnen geven van je uitleg?
Je wilt een groot diafragma en een lage sluitertijd. Bereik je dat door de M-modus te gebruiken, en dus ahw buiten de belichtingsmeter om, of door een ander programma-modus en dan te spelen met de ISSO-waaarde. In het laatste geval zou je dan tot een korrekte belichtingstijd komen. En als deze korrekt is wat wordt dan de invloed van de flitser?
En is het ook mogelijk het gebruikte flitsvemogen af te lezen uit de EXIF?
Ik zou het verhelderend vinden als ik de onderliggende gedachte ook zou weten.
George
Zou je een nadere verklaring kunnen geven van je uitleg?
Je wilt een groot diafragma en een lage sluitertijd. Bereik je dat door de M-modus te gebruiken, en dus ahw buiten de belichtingsmeter om, of door een ander programma-modus en dan te spelen met de ISSO-waaarde. In het laatste geval zou je dan tot een korrekte belichtingstijd komen. En als deze korrekt is wat wordt dan de invloed van de flitser?
Waarom speelt de sluitersnelheid hier geen rol bij?De combinatie ISO en diafragma zijn bepalend voor de hoeveelheid licht die een flitser zal/mag afgeven in TTL stand
En is het ook mogelijk het gebruikte flitsvemogen af te lezen uit de EXIF?
Ik zou het verhelderend vinden als ik de onderliggende gedachte ook zou weten.
George
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat een geweldig nuttige uiteenzetting over het flitsen Ale !!!
Dat is precies wat je zoekt als er mee aan de gang gaat/moet, zeer nuttige info !!
Hartelijk dank daarvoor.
vrgr
Tiny

Dat is precies wat je zoekt als er mee aan de gang gaat/moet, zeer nuttige info !!
Hartelijk dank daarvoor.

vrgr

Tiny
- Matthieu
- Forumlid
- Contacteer:
nog twee linkjes erbij over TTL flitstechniek van Nikon
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... system.asp
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... stemen.asp
groet Matthieu
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... system.asp
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... stemen.asp
groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
-
- Forumlid
- Contacteer:
Hele mooie en nuttige aanvulling Matthieu, ook jij bedankt voor de diverse links
vrgr
Tiny

vrgr

Tiny
- Matthieu
- Forumlid
- Contacteer:
Graag gedaan hoor.jettiny schreef:Hele mooie en nuttige aanvulling Matthieu, ook jij bedankt voor de diverse links![]()
vrgr![]()
Tiny
(ik heb trouwens die aanwijzingen in die draadjers exact uitgevoerd en wat mee gespeeld....
het is erg leuk om op die manier nog meer over flitstechniek te leren ))
groet terug
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
-
- Bestuurslid
- Contacteer:
Hartelijk dank Ale voor deze heldere uitleg en Matthieu dank voor de toevoeging van de hyperlinks. Ik heb ook regelmatig problemen met flitsen en het geeft moed dat er meer mensen met dit probleem worstelen, maar ook dat er mensen zijn die ons een duwtje in de goede richting geven. Ik ga met jullie uitleg gewoon aan de gang
Wellicht kan iemand nog een toevoeging geven over de standen op de camera: normal, slow of rear?
hartelijke groeten, Henk

Wellicht kan iemand nog een toevoeging geven over de standen op de camera: normal, slow of rear?
hartelijke groeten, Henk
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Foto Melenhorst.net
Wat ik persoonlijk zou doen?
Het bestaande aanwezige licht op dat moment meten (met de camera op de A-stand, diafragma F8, of met een losse lichtmeter)
De flitser op min 1stop zetten (F5,6 ) Volgens mij krijg je dan een natuurlijke belichting met iets opgehelderde donkere parijen.
Maar e.e.a. is puur afhankelijk van het soort licht (veel of weinig zon, b.v.)
Even oefenen en je weet het. Veel makkelijker dan vroeger toen je maar moest gokken of het goed ging.
Succes!
Het bestaande aanwezige licht op dat moment meten (met de camera op de A-stand, diafragma F8, of met een losse lichtmeter)
De flitser op min 1stop zetten (F5,6 ) Volgens mij krijg je dan een natuurlijke belichting met iets opgehelderde donkere parijen.
Maar e.e.a. is puur afhankelijk van het soort licht (veel of weinig zon, b.v.)
Even oefenen en je weet het. Veel makkelijker dan vroeger toen je maar moest gokken of het goed ging.
Succes!
Even een vraagje tussendoor.
Bij een stop meer of minder, word dan altijd het diafragma of sluitertijd bedoeld? Of kan het ook gaan om de belichting van je camera of flitser die je kan wijzigen van -3 tot +3?
Alvast bedankt voor de reactie!
Gr. Roelf
Bij een stop meer of minder, word dan altijd het diafragma of sluitertijd bedoeld? Of kan het ook gaan om de belichting van je camera of flitser die je kan wijzigen van -3 tot +3?
Alvast bedankt voor de reactie!
Gr. Roelf
- Cor Gortzak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb betreffende het flitsen ook een probleem.
Ben in het bezit van een Niko d80 enals flitsers de SB800.
Als ik mij flitser op Manual zet kan ik op mijn flitser kiezen voor TTL/BL
Ik kan dit "BL" alleen vinden op de stand M. Op de overige standen A / S / P en Auto kan ik deze niet instellen.
Weet iemand waar dit aan kan liggen of is er een andere weg nodig om invulflitsen via deze standen in te stellen en te gebruiken.
Ik heb overal gezocht maar kan het niet vinden.
Weet iemand hoe het moet?
Bij voorbaat dank voor een reactie
Cor Gortzak
Ben in het bezit van een Niko d80 enals flitsers de SB800.
Als ik mij flitser op Manual zet kan ik op mijn flitser kiezen voor TTL/BL
Ik kan dit "BL" alleen vinden op de stand M. Op de overige standen A / S / P en Auto kan ik deze niet instellen.
Weet iemand waar dit aan kan liggen of is er een andere weg nodig om invulflitsen via deze standen in te stellen en te gebruiken.
Ik heb overal gezocht maar kan het niet vinden.
Weet iemand hoe het moet?
Bij voorbaat dank voor een reactie
Cor Gortzak
Cor
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd