Formule1 op de Nurburgring

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Formule1 op de Nurburgring

Bericht door Jur » wo jul 15 2009 8:55 pm

Mfoto 2008 schreef:Indien je de VR aan hebt staan en je gaat 'pannen' meebewegen met het object dan heb je kans dat de VR dit prbeert te corrigeren, je krijg dan dus een tegengestelde ongewenste correctie, je kan het opmerken doordat het beeld door de zoeker schokt. De beweging die je met de camera maakt ziet de VR als ongewenst waardoor je toch nog bewogen beelden krijgt. Ik heb dat zelf ook aan de hand gehad zelfs als de VR in de stand active staat. VR uitzetten dus, de panbeweging zorgt dan in feite door de traagheid van de camera dat het trillen van de camera niet optreed. Vergelijk maar met fietsen: sta je stil dan lukt het bijna niet om te blijven staan of het stuur stil te houden.
Nikon beveelt voor pannen juist de VR-stand Normal aan; zie http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... _id/127714
Dit komt overeen met mijn ervaringen; in onderstaand voorbeeld met de 70-200VR met 1/80sec.
Absoluut niet de stand Active gebruiken!

Afbeelding
Jur

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » wo jul 15 2009 9:03 pm

De Sigma 150-500 heeft vergelijkbaar 2 standen voor VR, de eerste de gewone VR en de tweede die alleen verticale beweging compenseert, dus bijvoorbeeld bij voorbij razende formule 1 auto's of KLu vliegtuigjes. Bij Nikon noemen ze dit dan waarschijnlijk active & normal.

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

yoyo

Bericht door yoyo » wo jul 15 2009 10:03 pm

JerryBig schreef:De Sigma 150-500 heeft vergelijkbaar 2 standen voor VR, de eerste de gewone VR en de tweede die alleen verticale beweging compenseert, dus bijvoorbeeld bij voorbij razende formule 1 auto's of KLu vliegtuigjes. Bij Nikon noemen ze dit dan waarschijnlijk active & normal.

Gerrit

Nee,
Normal is voor uit de hand fotograferen, ook pannen. Pannen herkent het systeem bij de meeste objectieven (er zijn verschillende VR versies)
Active is voor als jijzelf op een instabiel platform staat. Dus als je bijvoorbeeld in een rijdende auto of varende boot zit.

RTM

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » wo jul 15 2009 10:15 pm

Ik heb tijdens het pannen altijd mijn vr aanstaan (nikkor 80-400) en heb er zeker baat bij........
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

yoyo

Bericht door yoyo » wo jul 15 2009 10:37 pm

Ree schreef:Ik heb tijdens het pannen altijd mijn vr aanstaan (nikkor 80-400) en heb er zeker baat bij........
+1

Falkie

Bericht door Falkie » do jul 16 2009 2:06 pm

Ik had inderdaad de VR op normaal staan en niet op active, Had ik scherpere foto's kunnen vangen als ik de VR uit had staan? Of begrijp ik dit nu verkeerd want ik lees verschillende dingen. Mja even iets anders, ik wil de foto's op mn computer laden maar omdat het RAW-bestanden zijn kan ik ze niet vinden lezen. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Gr Falkie :mryellow:

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » do jul 16 2009 2:08 pm

Ree schreef:Ik heb tijdens het pannen altijd mijn vr aanstaan (nikkor 80-400) en heb er zeker baat bij........
Me to :D

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » do jul 16 2009 2:20 pm

Nee, als je de VR uit had staan dan had je niet perse scherpere foto's gekregen!

Je moet wel even bedenken dat je foto's met 1/125s gepant zijn bij een zoom lengte van 122 tot 300mm, dat is zonder eenpoot/uit de hand en auto's met deze snelheid gewoon redelijk lastig!!
Dus een grote kans op een misser ipv een goeie.

En daarbij is ook de vraag, is het origineel onscherp of komt de onscherpte van je geplaatste foto's doordat je ze verkleint hebt en vergeten wat unsharp mask toe te passen.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

MARS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MARS » vr jul 17 2009 10:26 pm

Tja, eerst de handleiding lezen :oops: :oops: :oops: Daar staat duidelijk vermeld dat in de stand normal panning wordt gedetecteerd. Ik had het niet gezien maar ik ga het nog een keer proberen. Hoewel ik vr normal en active gebruikt heb, In ieder geval schokte het beeld continu en volgen was gewoon niet mogelijk. Toch blijft de praktijk dat als je een panning maakt je de camera minder tot niet verticaal beweegt. Ondanks dat zal VR in de normal stand altijd bijdragen.

@Falkie: Dat je de NEF bestanden niet kan vinden lijkt mij onwaarschijnlijk. Als je ze vanaf de camera naar een map kopieert moet je ze altijd zien. Of je er ook wat mee kan doen hangt af of je fotobewerkingsprogramma de NEF bestanden ondersteund.

Groet,

Marcel
http://www.marcelpostfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » vr jul 17 2009 10:56 pm

Falkie schreef:Ik had inderdaad de VR op normaal staan en niet op active, Had ik scherpere foto's kunnen vangen als ik de VR uit had staan? Of begrijp ik dit nu verkeerd want ik lees verschillende dingen. Mja even iets anders, ik wil de foto's op mn computer laden maar omdat het RAW-bestanden zijn kan ik ze niet vinden lezen. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Gr Falkie :mryellow:
Je kan de gratis proefversie (60 dagen) van Capture NX2 downloaden van de Nikon site.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » za jul 18 2009 12:14 pm

Verplaatst omdat we erg off-topic gaan.....
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”