Vraag over scherpstelvergrendeling voor (AE-AF L)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dreovic

Vraag over scherpstelvergrendeling voor (AE-AF L)

Bericht door dreovic » ma mar 26 2007 2:14 pm

Even misschien een domme vraag:

Als ik een compositie wil maken met een op de linkervoorgrond (b.v een persoon) en op de rechterachtergrond( b.v een boot) als onderwerp.

Volgens mij kan dit op twee manieren.

1) scherpstellen op de persoon aan de linkerzijde doormiddel van in de zoeker de linker Af-veld te kiezen en een hoog diafragmagetal te kiezen (b.v F22)........zodat de foto scherp is van voor naar achter.

2) scherp stellen op de persoon op de linker voorgrond(middelste Af-veld), een hoog f-getal(b.v F22) , scherpstelvergrendeling induwen en vasthouden en dan een nieuwe compositie maken van boot en persoon

In bijde gevallen krijgen we toch de zelfde resultaat :?:

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma mar 26 2007 2:29 pm

Voor de autofocus: Ja.
Voor de lichtmeting: hangt van de camera af. De D200 (toevallig de camera die ik heb) verplaatst namelijk het zwaartepunt van zijn lichtmeting naar het geselecteerde AF-veld. Om de lichtmeting dan ook te locken gebruik je de AE-L knop voordat je de compositie verandert.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

BertvD

Bericht door BertvD » ma mar 26 2007 3:39 pm

Als je de AE-L AF-L knop gebruikt wordt zowel de belichting als de autofocus vastgesteld op dat moment. Op de D 70 s kun je via het menu ervoor kiezen dat een van beide gelocked word (ik zou daarbij voor de belichting kiezen aagezien je focus lock ook op de ontspanknop zit door deze half in te drukken).
Zelf zou ik in dit voorbeeld van de autofocus afgaan omdat je met diafragmeren zowel scherptediepte naar voren als naar achteren krijgt. Het beste scherpstelpunt ligt dus tussen beide onderwerpen in. Aangezien de scherpte diepte bij diafragmeren 1/3 naar voren en 2/3 naar achteren werkt zou je dus op 1/3 afstand achter je voorste onderwerp moeten scherpstellen en dan ver genoeg diafragmeren voor beide onderwerpen. (kun je redelijk inschatten door de scherpte-diepte controleknop.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”