D60, welke lens erbij?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Sem

D60, welke lens erbij?

Bericht door Sem » za jul 18 2009 5:12 pm

Ik ben nu een week opzoek naar een nieuwe camera om over te stappen van Compact naar Digitaal Spiegelreflex.
Nachten wakker gelegen, en weet nu dat ik de Nikon D60 neem.
Ik had een compact camera met 10x Optische zoom.
Ik heb nu geaccepteerd dat ik in zoom zou moeten verminderen wil ik in een redelijke prijs blijven ( 0 tot 650 met body )

Ik heb gehoord dat de kitlens 18-55 VR slecht is, en ik wil ook iets meer zoom.

Nou kan ik kiezen tussen 18-105 VR of 18-135. ( waarom die geen VR heeft, weet ik ook niet )

Is VR erg nodig bij de D60?

Welke zou ik nemen 18-105 VR of 18-135?

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D60, welke lens erbij?

Bericht door Roelof » za jul 18 2009 6:03 pm

Het verhaal dat de 18-55 VR slecht is, kun je overboord gooien. Het is weliswaar geen topobjectief, maar daar kom je met jouw budget ook niet aan.
Ga er zondermeer maar vanuit dat hij stukken beter is dan het lensje van je compact.
Met het genoemde budget hoef je er helemaal niet op achteruit te gaan qua zoom, het voordeel van een spiegelreflex is namelijk dat je lenzen kunt verwisselen. Als je bij de 18-55 VR ook de 55-200 VR neemt, dan heb je 11 keer zoom en een beeldkwaliteit die rondjes loopt om die van je compact.

Waarom de 18-135 geen VR heeft, is voornamelijk een budgetkwestie, het ding is ontwikkeld toen VR nog duurder was en er behoefte was aan een objectief dat op dx dezelfde beeldhoek gaf als een 28-200 op fx.
Als ik moest kiezen tussen de 18-105 en de 18-135 zou ik zelf de voorkeur geven aan de 18-105, maar ze hebben geen van beiden de naam echt denderend te zijn.

Ik weet niet hoe belangrijk je je zoombereik vindt, je moet zelf maar eens kijken in hoeverre je voorheen liep te fotograferen in het telegebied, maar als je voor beeldkwaliteit gaat dan heeft de Tamron 17-50/2.8 een goede naam hier op het forum (ik heb er zelf geen ervaring mee) dan zit je op 700 euro samen metr een D60
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » za jul 18 2009 7:45 pm

Ik heb zelf de 18-55vr als onderdeel van de kit met de D5000. De kwaliteit is zeker niet slecht. Ik heb zelf andere objectieven aangeschaft omdat ik het bereik te beperkt vond. En dat is nu juist waar je vraag over gaat dus lijkt het inderdaad een verstandige zet om daar direct rekening mee te houden. De combinatie die Roelof noemt (de 18-55 en de 55-200) heeft het meeste bereik en dat is toch wat je zoekt. Even zoeken op internet leert dat deze combinatie voor €604,- inclusief verzending te krijgen is (dus de body D60 en de twee objectieven 18-55VR en 55-200VR). Als je echt de keuze wil maken tussen de 18-105 en 18-135 zou ikzelf voor de 18-105 gaan.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Sem

Bericht door Sem » za jul 18 2009 9:47 pm

Ik heb idd de aanbieding gezien van de Nikon D60 + 18-55 VR +55-200 VR. Ik vind het een verleidelijk aanbod, maar ik ben geen studio fotograaf. Ik ben vaker buiten. ( Festivals-Portret, Wandelingen-Natuur, Camping-Sfeer ) En dan lijkt het me handiger om maar 1 lens te hebben. Ik had al gekeken naar de Sigma 18-200 OS. Maar die zou problemen hebben in combi met de Body ( Autofocus ) Het liefst zou ik natuurlijk gewoon een Nikon 18-200 VR nemen, alleen dan moet ik eerst de Lotto winnen.

Ik heb gehoord dat de 18-55 geen goede keus zou zijn omdat de lens een standaard lens is die wordt aangeprijst bij de body. En ik wil gewoon iets meer zoom. Ik Hoorde dat de 18-105 & 18-135 bij het zelfde kwaliteit horen. Maar waarom zijn ze dan direct 100 euro duurder?

Als het gaat om 18-55 VR vs 18-105 VR dan moet ( in mijn idee ) De 18-105 VR toch in alle opzichten beter zijn?

Ik ben blij met de informerende reacties!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za jul 18 2009 10:03 pm

Beste Sem,

Ik heb de discussie zitten lezen. Enkele persoonlijke overwegingen:

Wat ik zou overwegen is het volgende: een Nikon D5000 met de 18-105mm AF-S-VR zoomlens.

Vergeet even de 10x zoom die je had op jouw compactkamera.
De resolutie van 12 megapixels laat best wat uitvergroten toe.
De D5000 kan op relevante punten meer dan een D60.

Ik heb de combinatie eerder dit jaar getest, het beviel me prima, ook met de 18-105 als enige lens.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Sem

Bericht door Sem » za jul 18 2009 10:20 pm

De Nikon D5000 word mij te duur. Maar de tip dat jou de 18-105 VR bevalt, bevalt mij.
Dat geeft mij een extra duwtje in de rug om de D60 met 18-105 VR te kopen.

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » za jul 18 2009 11:28 pm

Hallo Sem,
Als je de twee objectieven wil vergelijken, moet je even kijken op http://photozone.de/Reviews/nikon--nikk ... lens-tests. Ook hier zul je zien dat de 18-105VR beter scoort.
Succes met de keuze!
|
www.jopsmeulders.nl |

Sem

Bericht door Sem » za jul 18 2009 11:41 pm

Ik ben er nu vrijwel zeker van dat ik de 18-105 erbij neem.
Ik heb alleen gezien dat de lens heel kwetsbaar is. Dus ik neem er een goedkoop UV filtertje bij, zodat die eerst beschadigt bij eventuele val.

Zijn er ook van die neutrale 'bescherm filters' die er gewoonweg alleen voor zorgen dat de lens beter beschermd is?

D50USER

Bericht door D50USER » za jul 18 2009 11:44 pm

De Sigma 18-200mm OS zou ik nooit meer iemand van me leven aan raden met alle respect voor de mensen die dit objectief hebben. :wink:
Heb mijn buren dit objectief laten kopen omdat deze niet zo veel geld kost, zowel de behuizing van het objectief als de optische prestaties zijn vreselijk. :evil:
Ik weet niet echt wat je max. budget is maar een Nikon 16-85 mm VR heeft een goed stukje groothoek en een klein stukje ''tele''.
De kwalitiet van de Nikon 18-105mm Vr is op zich goed gezien zijn bescheiden prijs.
De Nikon 18-135mm Heeft hogere vignettering en onscherpe hoeken op 18mm en 35mm, beide objectieven hebben veel last van vervorming.
Ik zou gaan voor de Nikon 18-105mm VR, gezien de VR en de duidelijk betere optische prestaties van de Nikon 18-105mm VR tegen over de 18-135mm.

Haket
Clublid
Clublid

Bericht door Haket » zo jul 19 2009 2:25 am

Hallo Sem,
Je bent uit op een spiegelreflexcamera met als grote plus dat je van objectieven kunt wisselen.
Zoals je aangaf ben je geen studioman maar werk je liever buiten. Bekijk de foto's is die met de kitlensen 18-55 en 55-200 gemaakt zijn en denk dan aan het bereik wat je hiermee krijgt, nl 18-200. Voor buiten zul je waarschijnlijk vaker de 55-200 op je camera hebben dan de 18-55. Overigens met een beetje oefenen is het verwisselen een fluitje van een cent en beslist minder bezwaarlijk dan tot de ontdekking komen dat je wat mist door 1 objectief te kiezen. Deze 2 objectieven zijn zeker beter dan wat er op een gemiddelde compact zit. Mocht je toch wat betere willen denk dan aan de combinatie 16-85 VR en de 70-300 VR, maar deze combo is dan ook iets duurder. Kortom kijk wat binnen je budget past en wees niet bang voor het wisselen.

Sem

Bericht door Sem » ma jul 20 2009 2:13 pm

Mijn Besluit is genomen. Ik ga nu naar de goedkoopste website om de Nikon D60 + 18-105mm VR te kopen!

Bedankt voor de tips!

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » ma jul 20 2009 2:24 pm

Hoi Sem,
Ik weet niet of je dat al gaat doen, maar www.kieskeurig.nl is een handige site daarvoor (heb ik ook alles opgezocht en heeft me toch flink wat €'s bespaard 8)).
Veel plezier met je aankopen!
|
www.jopsmeulders.nl |

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jul 20 2009 2:38 pm

Sem schreef:Mijn Besluit is genomen. Ik ga nu naar de goedkoopste website om de Nikon D60 + 18-105mm VR te kopen!
Bedankt voor de tips!
Sem,

foute boel: je kan betere een betrouwbare fotowinkel in de buurt zoeken.

Over een eerder bericht (kwetsbaar):
Ik zou gewoon de meegeleverde zonnekap monteren en voor noodgevallen (strand, Niagara etc) een NC of UV filter bij de hand houden, niet permanent monteren!

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Sem

Bericht door Sem » ma jul 20 2009 2:44 pm

Jop schreef:Hoi Sem,
Ik weet niet of je dat al gaat doen, maar http://www.kieskeurig.nl is een handige site daarvoor (heb ik ook alles opgezocht en heeft me toch flink wat €'s bespaard 8)).
Veel plezier met je aankopen!
Ik ben al een weekje opzoek, na een week camera's googelen kan je die site niet over het hoofd zien :p Ook www.vergelijk.nl is een handige :P

Maar bedankt voor de tip. Ik koop heb op Foka.nl voor 478,-

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » ma jul 20 2009 2:59 pm

gijs sandberg schreef: foute boel: je kan betere een betrouwbare fotowinkel in de buurt zoeken.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb mijn aankopen allemaal eerst op internet opgezocht, vervolgens gekeken welke winkel er in de buurt zit en vervolgens ben ik daar langsgegaan om het zelf op te halen. Blijken hele professionele en betrouwbare winkels te zijn die vaak internetverkopen doen om de concurrentie voor/bij te blijven. De speciaalzaken 'om de hoek' zullen inderdaad nog meer kennis van zaken hebben en iets meer tijd voor je hebben, maar daar betaal je (in mijn geval) dan ook echt de jackpot voor..
Sem schreef: Ik koop heb op Foka.nl voor 478,-
Foka.nl is een goede winkel, heb daar een objectief afgehaald (eerst via internet gereserveerd). Als je in de buurt van Rotterdam woont, zou ik er zeker eens langs gaan!
|
www.jopsmeulders.nl |

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”