teveel licht.?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ruudje

teveel licht.?

Bericht door Ruudje » ma jul 20 2009 9:22 am

Hey allen op dit forum. Gister voor de eerste keer een "modellen"shoot gehad. Was erg leerzaam leuk en mooi.
Ik merkte al snel dat spelen met het licht moeilijk was. Ik wilde met behulp van flitser SB 800 toch een twinkeling in de ogen zien, dus flits op TTL en dan -3, de D300 stelde ik in op M 1/250 (maximale synchronisatie) en diafragma op 2.8.

Wat achteraf logisch is is dat de eerste foto`s gewoon overbelicht waren tot ik ingreep. Ik weet niet of ik dit goed heb gedaan.

Ik zoek eigenlijk tips als er teveel licht is wat dan te doen ben je dan genoodzaakt om altijd de F waarde omhoog te gooien en zo dus een ander scherpte diepte beeld te krijgen?

hier een foto van gisteren

Gemaakt met nikon D300, objectief 85mm 1.8..

Afbeelding

niknack
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: teveel licht.?

Bericht door niknack » ma jul 20 2009 9:33 am

Geef niet gauw mijn mening over andermans foto's, maar dit is geen verkeerd plaatje. Persoon goed scherp en ze straalt. Leuke compositie.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jul 20 2009 10:05 am

Beste Ruud,

Waarom begin je met het vele denkwerk van Nikon personeel overboord te gooien???
(door alles waar oude fotografen nu van watertanden uit te schakelen, grapje)

Als je de kamera op automaat laat staan en de flitser op -2 of 0p -3 zet moet eea beter gaan.
De kamera zal dan automatisch correct belichten en de flitser zet er een klein invulflitsje bij.

Als er te veel licht is, kan je overgaan op FP flits, maar dat zal alleen op korte afstanden werken ivm verminderde flits-opbrengst.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jul 20 2009 10:50 am

Ruud,

Leuke foto! Een paar kleine aantekeningen:
- de kortste synchronisatietijd van de D300 kan ook op 1/320 worden ingesteld (scheelt weer iets);
- waarom in dit geval de SB800 op de TTL en niet de TTL BL instelling?
- het linkerdeel (onscherpe gedeelte) van de muur bevindt zich dichter bij de flitser, dus zal altijd iets overbelicht worden.

Ik kan je van harte de adviezen van Sam J. Stern aanbevelen; zie http://forums.dpreview.com/forums/readf ... 7855948&q=< Deze zijn in eerste instantie bedoeld voor trouwreportages, maar hebben uiteraard ook een meer universele waarde.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 20 2009 11:03 am

Jur schreef: - het linkerdeel (onscherpe gedeelte) van de muur bevindt zich dichter bij de flitser, dus zal altijd iets overbelicht worden.
Dat is inderdaad inherent aan het gegeven onder die flits-omstandigheden.
Maar eerlijk gezegd zit er nog nergens clipping. Dus is de tint van de voorgrond als je die te licht vind achteraf nog helemaal aan te passen. In Nikon Capture wellicht fraai te doen met een verlopende helderheid, omgekeerd met de helderheid van van je nu ziet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”