Hoya of B+W Polarisatiefilter

Discussies over filters
Plaats reactie
stuk

Hoya of B+W Polarisatiefilter

Bericht door stuk » zo jul 19 2009 9:19 pm

Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of er een (groot) kwaliteitsverschil zit tussen een polarisatiefilter van Hoya en B+W.
Groet, Anton.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Hoya of B+W Polarisatiefilter

Bericht door emdeklerk » zo jul 19 2009 9:49 pm

"Ik vroeg me af of er een (groot) kwaliteitsverschil zit tussen een polarisatiefilter van Hoya en B+W."

Nee. Zowel B&W als Hoya zijn eerbiedwaardige firma's die prima spul leveren.
Maar over het algemeen is de opinie toch dat op een Nikon-objectief een Nikon-filter het best tot zijn recht komt, al was het alleen maar vanwege de Nikon multicoating.
Deze vraag is de laatste maanden al meerdere malen aan de orde geweest, dus het zou wellicht handig zijn even met de zoekfunctie te zoeken op de zoekwoorden "polarisatiefilter", "B&W", "Hoya" en "vergelijking".
Overigens zijn er geen recente tests voorhanden voorzover ik weet.
Bedenk: hoeveel mensen zullen exact dezelfde opname onder exact dezelfde omstandigheden hebben gemaakt met zowel een Hoya als een B&W-polarisatiefilter? Hoeveel mensen zullen alle drie de hier genoemde filters tegelijk in bezit hebben? Uiteindelijk komt de keuze voor veel forum-leden aan op prijs. Lees de postings maar. "Ik vind de Nikon xxx eigenlijk te duur, wat vinden jullie van Merk yyy". Waar niets mis mee is, maar vraag je af of het de moeite loont een duur Nikkor-objectief te kopen om daar dan een vreemdmerk polafilter op te zetten.
Ik zeg je eerlijk dat ik voor de objectieven met filtermaat 52mm het onovertroffen Nikon polafilter gebruik en voor de grotere maten 62, 67 en 72mm geheel naar tevredenheid werk met Cokin. Komt er een 82mm bij: koop ik gewoon de betreffende adapterring. Dat is pas echt goedkoop. Belangrijk is ook dat je bij gebruik van welk filter dan ook een zonnekap gebruikt.

E.M. de Klerk

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » zo jul 19 2009 10:05 pm

Beste Anton,
Ik heb bij de aanschaf van mijn objectieven een Hoya UV filter gekocht, later kreeg ik een B+W UV filter (MRC) cadeau. Uit ervaring met de twee merken (allebei getest op het 16-85 objectief) kan ik zeggen dat de beide filters gewoon goede foto's maken. Er zijn minimale verschillen in kwaliteit (het B+W filter is uit mijn ervaring wel de beste van de twee), des te meer in prijs (Hoya is duidelijk het goedkoopst). Ikzelf had twee UV-filters van Hoya, waarvan ik er nu een heb verkocht omdat ik een B+W filter heb, dus ik fotografeer nog steeds met de beide merken. Het voordeel dat er aan het B+W filter zit is dat het (door de MRC-laag) erg makkelijk schoon te houden is, dat doet het bijna uit zichzelf..
Kortweg: uit (en met ;)) mijn ervaring zijn beide filters prima bruikbaar. Veel goedkoper is Hoya, iets beter van kwaliteit is B+W.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jul 20 2009 8:29 am

Zoek nog iemand die beide filters heeft, want dan kan ik ze mee nemen in een test.
Overigens ben je niet erg specifiek: Dacht zo dat Hoya wel 4 verschillende kwaliteiten leverbaar heeft en bij B+W is er ook de Kaseman variatie.
Meestal gaat op dat duurder beter is.

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » ma jul 20 2009 10:36 am

Voor de vergelijking, de filters waarmee ik ervaring heb:
Hoya filter High Quality UV (67 mm) en B+W filter UV MRC (67 mm)

EDIT:
Ik zie nu dat dit topic gaat om de polarisatiefilters. Ik neem aan dat je daarmee de circulaire filters mee bedoelt en daar heb ik helaas geen ervaring mee. Excuses!
Mijn ervaring is dus met de 'standaard' UV filters. Ben zelf ook wel erg benieuwd naar ervaringen van anderen met de circulaire polarisatiefilters, ben zelf namelijk ook van plan om er een aan te schaffen. Voornamelijk omdat ik veel hoor en lees dat daardoor de kleuren mooier overkomen (door het wegnemen van de weerspiegelingen). Ik heb een folder van B+W en daar zie je duidelijke verschillen, maar is dit ook zo in de praktijk?
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Plaats reactie

Terug naar “Filters”