Goedenavond,
Ik ben sinds kort in bezit van 2 Nikon camera's EM. Deze vertonen allebei een eigenaardigheid die ik niet zo kan verklaren. Als je de belichtingsmeter aan hebt (door in drukken van ontspanknop) en je opent daarna de achterwand dan schakelt de meter zich uit. Sluit je daarna de achterwand dan duurt het een tijdje voordat de belichtingsmeter weer reageert. De batterijen heb ik vervangen dus daar kan het niet aan liggen. Of is dit normaal? Omdat ze alletwee zo reageren denk ik het laatste.
Verder valt me op dat een het piepje beneden de 1/30sec heeft en de andere niet. Is dit uit te schakelen of een kwestie van slijtage.
Alvast bedankt!
Belichtingsmeter Nikon EM en piepje
EM-piep
Als bij de EM de belichting buiten het bereik van de lichtmeter komt, begint de camera te piepen, ook bij sluitertijden van 1/30 ste sec. en langer. Die piep is niet uit te zetten, althans van buiten de camera. U zal de kap eraf moeten halen om de bedrading van de pieper los te maken.
Leuke simpele camera met aparte objectieven, een winder en een flitser. Zie clubblad nummer 3, jaargang 14.
Leuke simpele camera met aparte objectieven, een winder en een flitser. Zie clubblad nummer 3, jaargang 14.
Re: Belichtingsmeter Nikon EM en piepje
[Als je de belichtingsmeter aan hebt (door in drukken van ontspanknop) en je opent daarna de achterwand dan schakelt de meter zich uit. ]
Dit is normaal. De lichtmeter werk pas als de fototeller op "1" staat. Bij het openen van de achterwand springt de teller terug naar "S". Pas na het knippen van 2 foto's staat de teller op "1", en schakelt de lichtmeter in. Dit is kennelijk gedaan om te voorkomen dat de eerste foto's mislukken vanwege het licht dat op de film komt bij het inzetten van de film.
Dit is normaal. De lichtmeter werk pas als de fototeller op "1" staat. Bij het openen van de achterwand springt de teller terug naar "S". Pas na het knippen van 2 foto's staat de teller op "1", en schakelt de lichtmeter in. Dit is kennelijk gedaan om te voorkomen dat de eerste foto's mislukken vanwege het licht dat op de film komt bij het inzetten van de film.