Ervaring met tamron 90mm

Discussies over macro/micro objectieven
Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Ervaring met tamron 90mm

Bericht door Maud » ma jul 20 2009 9:49 pm

Nikon 105mm is erg mooi maar ook zeer prijzig. Ik las over de tamron 90mm 2.8 dat deze wbt prijs/kwaliteit erg goed uit de bus komt.

Wie heeft ervaring met deze lens? En wat zijn de foto's die je hiermee gemaakt hebt?
Alleen macro of ook portret foto's bijvoorbeeld?

Ben erg benieuwd..

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Ervaring met tamron 90mm

Bericht door gongon » ma jul 20 2009 9:55 pm

Ik heb de Tamron 90mm, hij maakt prima foto`s, maar af en toe weigert hij om scherp te stellen. Maak er macro foto`s en af en toe ook foto`s van mijn honden mee.

Gebruik hem niet zo heel veel meer door dat hij af en toe weigert scherp te stellen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » ma jul 20 2009 9:59 pm

gongon schreef:Ik heb de Tamron 90mm, hij maakt prima foto`s, maar af en toe weigert hij om scherp te stellen. Maak er macro foto`s en af en toe ook foto`s van mijn honden mee.

Gebruik hem niet zo heel veel meer door dat hij af en toe weigert scherp te stellen.
Is dat een afwijking van jouw lens of is dit een veel gehoorde klacht?
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » ma jul 20 2009 10:05 pm

Ik weet niet of het veel voorkomt, heb geloof ik hier op het forum ook eens gelezen dat iemand anders er ook last van had.

Heb er niet zo heel vaak last van is pas twee of drie keer gebeurd, maar daardoor koop ik nu wel alleen nog objectieven van Nikon. Heb nu de 60mm en de 105mm van Nikon.
Groetjes Gonnie.

dragon2

Bericht door dragon2 » ma jul 20 2009 11:03 pm

"Weigert scherp te stellen" het is wel een macro lens heh, dwz voor macro stel je handmatig scherp en voor andere foto's moet ie een heeeeel groot bereik door, tenzij er een limiter opzit kost dat veel tijd en kan dat dus te laat zijn. Maar dit is macro-lens eigen, best gebruik je een macro lens voor macro en als je snelle AF nodig hebt koop je een niet-macro-lens.

Zowel de Tamron 90mm, Sigma 150mm en Nikon 105mm lenzen staan goed bekend bij bv natuurfotografen. Ik zou het echter wel bij deze 3 lenzen houden (dus de Tamron 90mm verkiezen boven de Sigma 105mm als je de Nikon te duur vindt).

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarileenK » di jul 21 2009 7:11 am

Ik ben er zeer tevreden over. Focusproblemen heb ik (nog) niet gehad. Voorbeeld foto's staan op m'n site onder 'Macro' in de gallery. Portret ben ik nog mee aan het experimenteren. Staan geloof ik 2 portretfototjes op mn site van de 90mm dus daar kan ik geen echte mening over geven.

Maar, het was t geld meer dan waard 8) .

Groetjes

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » di jul 21 2009 8:50 am

dragon2 schreef:"Weigert scherp te stellen" het is wel een macro lens heh, dwz voor macro stel je handmatig scherp en voor andere foto's moet ie een heeeeel groot bereik door, tenzij er een limiter opzit kost dat veel tijd en kan dat dus te laat zijn. Maar dit is macro-lens eigen, best gebruik je een macro lens voor macro en als je snelle AF nodig hebt koop je een niet-macro-lens.

Zowel de Tamron 90mm, Sigma 150mm en Nikon 105mm lenzen staan goed bekend bij bv natuurfotografen. Ik zou het echter wel bij deze 3 lenzen houden (dus de Tamron 90mm verkiezen boven de Sigma 105mm als je de Nikon te duur vindt).

Misschien zei ik het verkeerd, maar hij weigert gewoon om maar wat te doen. Krijg dan ook op mijn schermpje boven op de camera niks te zien alleen streepjes. Mijn Nikon macro lenzen doen het gewoon hoor, je moet niet doen alsof ik er niks van weet. Dus ook handmatig vertikt hij het om scherp te stellen, misschien is het zo duidelijker.
Groetjes Gonnie.

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » di jul 21 2009 9:33 am

Ik heb hem ook gehad. Hij beviel mij prima. Voor macro is het beter om handmatig scherp te stellen maar volgens mij geld dat voor alle macrolenzen.
Heb hem ook een enkele keer voor portret gebruikt of de normale foto's echt naar tevredenheid. Voor de gewone foto's kan je 'm op limit zetten. Ik heb er helaas maar een maandje mee gespeeld.
Ik zou hem niet weggedaan hebben maar ik had een mazzeltje en heb toen de 105vr gekocht. Deze heeft het ook moeilijk met de autofocus bij macro. Maar zoals ik al zei is dat een eigenschap van macro...

Veel plezier Maud, tis een mooie lens.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » di jul 21 2009 10:13 am

Het probleem met de 90mm van Tamron kwam bij mij nadat ik hem handmatig had gebruikt, als ik de ring weer op AF zette weigerde hij alle dienst. Moest altijd weer aan die ring wriemelen om hem weer zijn werk te laten doen.
Groetjes Gonnie.

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » wo jul 22 2009 2:28 pm

dragon2 schreef:"
Waarom een tamron 90 eerder kiezen als een Sigma 105?
Zit nml ook aan een macro lens te denken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 22 2009 4:22 pm

Sinds Tamron "eenvoudige" niet snelle AF-motortjes in zijn lenzen stopt als tegenhanger van AF-S objectieven om aan de wens te voldoen dat ze ook op de goedkopere Nikon-bodies functioneren, lees ik geregeld over storingen met die AF.
Door die mate van storingsgevoeligheid zou ik nu dan ook eerder een ander merk verkiezen boven Tamron. Kijk eens naar Tokina en Sigma.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » wo jul 22 2009 5:03 pm

Dank voor de reacties..

We gaan kijken wat we overhouden van de vakantie en of ik dan de tamron 90mm koop of de nikon 105mm

Ik laat het weten!
Gr.
Maud

Robin

Bericht door Robin » wo jul 22 2009 6:19 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 23 2009 7:33 am

Waarom geen Nikon 105.

Het voordeel van Nikon
snelle AF en nog sneller met AF-S (ook mede afhankelijk van de camera)
goede mechanische kwaliteit
goede optische kwaliteit
geen kwaliteitsspreiding.

Waarom geen Tamron. Iedereen heeft hem gehad. En wordt veel op Marktplaats aangeboden, waarom ???

Je hebt al een 50 waar je betere portretten mee kunt maken. Een macro Nikkor wordt veelal portret onvriendelijk genoemd. je ziet elke oneffenheid.

Robin

Bericht door Robin » za jul 25 2009 12:42 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”