80-200 AF?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

80-200 AF?

Bericht door ReneG » ma jul 20 2009 10:03 pm

Hallo,

een kennis van me heeft op zolder nog een oude nikon FM-2 met een 80-200 AF schuifzoom liggen. Specifiek gaat het om de eerste schuifzoom-versie (1988-1992 met een 'limiter-ring' ipv switch). Ik heb tot nu toe alleen heldere informatie gevonden bij Ome Ken: http://www.kenrockwell.com/nikon/80-200mm-f28-af.htm en http://www.kenrockwell.com/nikon/80-200mm-history.htm

Verder zijn er wel wat oude, korte reviews die positief zijn over de optische kwaliteit en bouw, maar negatief over zoom creep en de trage AF.

Nu zoek ik dus advies:
- Als het goed is zou deze lens moeten werken op de D90, maar ik lees her en der opmerkingen dat de AF toch niet altijd werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Ik lees dat deze 'versie 1' schuifzoom optisch erg goed is, maar hij focust erg traag en als je hem omhoog of omlaag houdt verloopt de zoom een beetje (zoom creep). Weet iemand of er nog meer nadelen zijn waar ik rekening mee moet houden?
- Ik zie 'versie 2' (met de limiter knop) voor rond de 400 euro gaan op marktplaats. Heeft iemand enig idee wat deze zou moeten/mogen kosten?
- Dan nog een misschien wat vreemde vraag; De lens is erg zwaar. Kan ik deze wel 'aan de D90 laten hangen' of gaat de mount in de body dan kapot? Oftewel moet ik continue het objectief vasthouden (ik vraag het maar even, nog nooit zo'n zware lens op mijn camera gehad...)

Of ik de lens koop hangt af van de prijs. Ik wilde op termijn gaan kijken voor een lens die sneller focust, maar als hij voor een hele zachte prijs weggaat doe ik het misschien toch... 2.8 is toch 2.8 en de optische kwaliteit schijnt dik in orde te zijn. Advies is welkom...
Laatst gewijzigd door ReneG op ma jul 20 2009 10:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 80-200 AF?

Bericht door gijs sandberg » ma jul 20 2009 10:19 pm

Rene,

De schuifzoom is een wat ouder ontwerp, maar met het optische gedeelte is weinig mis.
Schuif of draaizoom is een kwestie van wennen en smaak.
Bezitters van een schuifversie investeren nogal eens in een rolletje afplakband voor statische opnames.

Niet kunnen focussen: er schijnen wat opmerkingen te circuleren (vrij naar Tacitus: het gerucht wil) over de AF van dergelijke lenzen.
De enige officiele melding die ik ken betreft dichtbij scherpstellen met enkele combinaties van lens en kamera.

Als de prijs goed is, zou ik de lens zeker overwegen een nieuwe 70-200 is een stuk duurder en volgens sommigen ook niet perfect.

Groeten, GIjs

PS als je per email me het adres van jouw kennis stuurt ga ik graag geven langs om die MF-2 (=zeldzame achterwand) op te halen, zo nodig te voet!.!.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jul 20 2009 10:31 pm

gijs sandberg schreef:PS als je per email me het adres van jouw kennis stuurt ga ik graag geven langs om die MF-2 (=zeldzame achterwand) op te halen, zo nodig te voet!.!.
Oh jee nu heb ik een grote typefout gemaakt, het gaat om de FM2, niet de MF2.... :oops: Mijn excuses, ik hoop dat ik niemand onnodig blij heb gemaakt met een dode mus.... Het originele bericht is aangepast. :oops:

yoyo

Bericht door yoyo » ma jul 20 2009 11:27 pm

ReneG schreef:Nu zoek ik dus advies:
- Als het goed is zou deze lens moeten werken op de D90, maar ik lees her en der opmerkingen dat de AF toch niet altijd werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Ik lees dat deze 'versie 1' schuifzoom optisch erg goed is, maar hij focust erg traag en als je hem omhoog of omlaag houdt verloopt de zoom een beetje (zoom creep). Weet iemand of er nog meer nadelen zijn waar ik rekening mee moet houden?
- Ik zie 'versie 2' (met de limiter knop) voor rond de 400 euro gaan op marktplaats. Heeft iemand enig idee wat deze zou moeten/mogen kosten?
- Dan nog een misschien wat vreemde vraag; De lens is erg zwaar. Kan ik deze wel 'aan de D90 laten hangen' of gaat de mount in de body dan kapot? Oftewel moet ik continue het objectief vasthouden (ik vraag het maar even, nog nooit zo'n zware lens op mijn camera gehad...)
Ik heb de AF 80-200/2.8 ED schuifzoom gehad.
- Ik heb geen D90... Ik heb nooit problemen gehad met de F-801s, D2H, D2Hs, D2Xs en ook niet op de D70s van een collega. Ik ken wel de opmerkingen van Nikon die ook in de meeste handleidingen staan.
- Je hebt geen statiefgondel en die zijn er voor dat type ook niet van Kirk of RRS. En de frontlens draait, dus je polarizatiefilter ook...
- Jouw 'versie 2' heet AF 80-200/2.8 D ED schuifzoom
AF 80-200/2.8 ED schuifzoom 350euro. ik heb de mijne verkocht voor 370 (met pijn in mijn hart). Doos en objectiefkoker incl. Ik heb de zonnekap gehouden. Objectief was als nieuw.
AF 80-200/2.8 D ED schuifzoom 435 euro.
- Ik heb geen D90, maar ik heb hem gewoon altijd laten bungelen aan de body. Hij is lichter en handzamer dan een 70-200. Thom Hogan vond deze versie ook de versie met de beste handling... Die is waardeloos bij de 70-200.
Helaas was de focus idd traag... erg traag. (de fontlens draait)

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » ma jul 20 2009 11:30 pm

Beste Rene,

Ik voelde het al aankomen.
Bovendien: een MF-2 is zo zeldzaam (in goede conditie) dat ik de kans in Nederland erg klein inschat.
Ik heb op ebay een dagelijkse zoekactie staan, maar de laatste vijf jaar is er geen langsgekomen.
Overigens is een FM2 een prima kamera, maar voro mij niet een verzamelobject..

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 21 2009 1:06 pm

Ik heb ook nog ergens gelezen dat de eerste schuifzoom-versie geen distance metering heeft. Gaat dat nog problemen opleveren?

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di jul 21 2009 1:13 pm

Rene,

Neen, hooguit met flitsen.
(de lens geeft geen afstandsinformatie aan de kamera door).
Gijs

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 21 2009 1:16 pm

Ok bedankt. Flitsen moet ik sowieso nog onder de knie krijgen (ik flits niet zo vaak), dus misschien dan een goede gelegenheid om me daarin te verdiepen...

Ik ga de lens donderdag bekijken, maar tenzij hij voor een zacht prijsje weggaat spaar ik door voor een iets modernere versie. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”