Beeldcommentaar maar ik zie het niet

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Beeldcommentaar maar ik zie het niet

Bericht door Diana Sinclair » ma jul 20 2009 8:15 pm

Hallo,

Gisteren heb ik via de camera beeldcommentaar ingevoerd in verband met een copy-right vermelding.
Onderstaande testfoto's heb ik rond mijn huis gemaakt in Voorburg om dat commentaar te checken, maar ik zie het via Picasa niet, waarmee ik via de computer de foto's inlaad. Heeft iemand daar ervaring mee? En zo ja, hoe zet men dan een copy-rightvermelding op de foto's?
Ik heb nog altijd niet de meegeleverde CD-rom bij de camera op mijn computer gezet. Is het met het programma op die CD-rom wel mogelijk het beeldcommentaar zichtbaar te maken?
Ik krijg hierop graag reacties van ervaren gebruikers hiermee.

Foto 1: f 5.6, 1/640
Afbeelding

Foto 2: f 4.5, 1/100
Afbeelding

Foto3: f 5.6, 1/50
Afbeelding

Foto 4: f 5.6, 1/80
Afbeelding

Foto 5: f 4, 1/200
Afbeelding

Foto 6: f 4, 1/800
Afbeelding

Foto 7: f 5, 1/400
Afbeelding

Foto 8: f 2.5, 1/100
Afbeelding

Foto 9: f 4.5, 1/320
Afbeelding

Foto 10: f 4.0, 1/1250
Afbeelding

Bedankt voor het kijken.

Groetjes,

Diana Sinclair
Laatst gewijzigd door Diana Sinclair op ma jul 20 2009 8:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Beeldcommentaar maar ik zie het niet

Bericht door Cees » ma jul 20 2009 8:17 pm

Is hier moeilijk te bekijken, want we zien geen EXIF-gegevens.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » ma jul 20 2009 8:31 pm

Hoi Cees,

Ik heb net boven elke foto de diafragmawaarde en de sluitertijd er bij gezet. De foto's zijn weer gemaakt met de 50 mm vast brandpunt 1.8, met iso 200 en matrixmeting.
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma jul 20 2009 8:36 pm

Beste Diana,

Er si een verschil tussen vermelding in en op de foto.
In wil in de praktijk zeggen: in de EXIF of I... informatie, daat heb he velden met betreking tot copyright informatie.
OP wil zeggen altijd zichtbaar in beeld: anders gezegd: een watermerk.

Op de prenten die je laat zien is geen watermerk te zien.
Ik vermoed dat Photobucket de EXIF informatie eraf gehaald heeft, er is bijna niets te zien.
As dat zo is, een argument om elders te gaan posten. Juist voor foto's die op het internet staan is het belangrijk om copyright claims te hebben.

Google's Picasa is leuk (ik gebruik het ook) maar gaat soms niet goed met dergelijke informatie om en laat niet alles zien.

Kijk eens naar jouw foto's met Nikon's ViewNX software (ook gratis).
Daarnaast kan je bij het binnenhalen van foto's met Nikon's Transfer software vele informatie-velden invullen.
Wil je snel meer EXIF en andere informatie van een foto zien: google eens naar KUSO of PhotoME

Groeten Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma jul 20 2009 8:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma jul 20 2009 8:40 pm

Diana, heb je Opanda geïnstalleerd? Daarmee kun je alles zien.
Google gewoon even Opanda, gratis programma dat uitstekend werkt.
Groet, Cees

Lid NCN

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » ma jul 20 2009 8:46 pm

Gijs,

Ik begrijp het niet helemaal. Ik heb gisteren via het menu in de camera beeldcommentaar toegevoegd. Als ik daarna een foto maakte, zag ik achter op het scherm, direct nadat de foto gemaakt was, dat beeldcommentaar niet vermeld staan.
Vervolgens laad ik via en snoertje in de camera en de USB-poort van de computer de foto's in via Picasa. Dan is photobucket dus nog niet in beeld.
F 4.5-5.6, SB-900

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma jul 20 2009 8:49 pm

Daarbij laat Photobucket de EXIF-gegevens ongemoeid. Ik denk eerder dat Picasa de schuldige is.
Groet, Cees

Lid NCN

george013

Bericht door george013 » ma jul 20 2009 8:54 pm

Diana,
wat bedoel je met beeldcommentaar. Deze komt niet op de foto te staan. Beeldcommentaar is een aanvulling op de foto. Om deze te lezen heb je ook aanvullende software nodig. Al dan niet in je fotoviewer.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 20 2009 11:42 pm

Alle EXIF info is uit de foto gehaald. Beeldcommentaar onder IPTC info wordt dan ook niet getoond.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di jul 21 2009 1:50 am

Diana Sinclair schreef:Gijs,
Ik begrijp het niet helemaal. Ik heb gisteren via het menu in de camera beeldcommentaar toegevoegd. Als ik daarna een foto maakte, zag ik achter op het scherm, direct nadat de foto gemaakt was, dat beeldcommentaar niet vermeld staan.
Vervolgens laad ik via en snoertje in de camera en de USB-poort van de computer de foto's in via Picasa. Dan is photobucket dus nog niet in beeld.
Diane,

Ik kan jouw opmerkingen niet echt volgen.
Je meldt dat je beeldcommentaar hebt ingesteld voor het maken van eeen foto (dat is de juiste volgorde).
Na het maken van een foto constateer je dat op de LCD monitor op de kamera het commentaar niet te lezen is.
Volgens wat ik in het handboek lees moet dat wel kunnen.
Als je de informatie al op de kamera niet kan terugvinden, doet de software voor het binnenhalen er ook niet mer toe.

Tip: probeer het invoeren van beeldcommentaar nogmaals, met het handboek bij de hand, oa pg 205.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » di jul 21 2009 9:39 am

Gijs,

Dank voor je reactie. Sorry dat mijn eerdere reactie, die je hebt "gequote" wat vreemd overkwam. Ik was die reactie gisteravond aan het invoeren, vlak voordat ik ging sporten. Ofwel mijn computer werkte traag, er gebeurde bijna helemaal niets toen ik aan het tikken was, ofwel het internet was traag, ofwel het forum was traag, vandaar dat ik het antwoord wat abrupt heb afgebroken.

Ik zal vanavond nogmaals in het handboek kijken bij beeldommentaar en of alle instellingen wel goed staan.

Ik weet wel dat je ook via Picasa tekst op een foto kunt plaatsen. Dat heb ik al eens eerder gedaan in verband met copy-right vermelding, maar, zoals ik het doe, voer ik dan per foto afzonderlijk die tekst in. Zul je meer dan 100 foto's gemaakt hebben. Of is er nog een optie, die ik misschien niet weet in Picasa, dat je voor één keer tekst op elke foto in die betreffende map kunt plaatsen?

Groetjes,

Diana Sinclair
F 4.5-5.6, SB-900

george013

Bericht door george013 » di jul 21 2009 10:30 am

Je wilt commentaar OP de foto hebben?
Beeldcommentaar geeft aanvullende info in het bestand, kun je alleen via een exif-viewer bekijken.
George

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » di jul 21 2009 12:17 pm

george013 schreef:Je wilt commentaar OP de foto hebben?
Beeldcommentaar geeft aanvullende info in het bestand, kun je alleen via een exif-viewer bekijken.
George
Juist!

Diana Sinclair schreef:Gisteren heb ik via de camera beeldcommentaar ingevoerd in verband met een copy-right vermelding[/quote]

Hier ontstaat denk ik?? ook het misverstand bij o.a. Diana zij zoekt een watermerk in de foto als @bescherming maar wat zij invoert is beeldcommentaar? en/of copyright via het menu in de camera is dat is dan alleen in Exif gegevens te zien en niet op de foto.

Kijken of een watermerk inderdaad is wat Diana wil. Zo ja Kijk dan hier eens http://nx101.com/watermark.html
Mvg vanuit een smoor heet Spanje

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » di jul 21 2009 1:06 pm

Hoi, hoi,

Dank voor jullie reacties. Wat ik bedoel is een vermelding op de foto zoals die regelmatig te zien is van andere personen die hier foto's posten.

Op 23 mei 2009 heeft onder forum naam: D-90s onder Fotopresentaties een aantal foto's geplaatst met als titel: De Kop van 't ende...(update 5-7-09). Op de eerste foto staat linksonder vermeld in witte letters: E. Verkade Fotografie. Deze vermelding bedoel ik, maar dan mijn eigen vermelding als copy-right.

Als je in dit draadje, De Kop van 't ende dus, verder naar beneden scrollt staat dit:

"Bestandsgegevens 1
Bestand: DSC_1971.jpg
Gemaakt op: 23-5-2009 17:47:14
Gewijzigd op: 23-5-Dan heb jij niet goed naar de foto gekeken..

2009 17:47:15
Bestandsgrootte: 5,69 MB
Beeldgrootte: L (3872 x 2592)
Bestandsgegevens 2
Opnamedatum: 23-5-2009 11:46:26.60
Wereldtijd:
Beeldkwaliteit: RAW (12-bits)
Fotograaf:
Copyright:
Beeldcommentaar: E Verkadefotografie(c)(=============
Cameragegevens
Apparaat: Nikon D80
Objectief: 10,5mm F/2,8G
Brandpuntsafstand: 10,5mm
Scherpstelstand: AF-C
AF-veldstand: Dynamisch veld-AF
Diafragma: F/10
Sluitertijd: 1/200sec
Belichtingsstand: Diafragmavoorkeuze
Belichtingscorr.: -0,3LW
Lichtmeting: Matrixmeting
ISO-gevoeligheid: ISO 100
Witbalans: Automatisch, -1
Kleurruimte: sRGB
Hoge ISO ruisonderdr.: Uit
Ruisonderdr. lange sluitertijd: Uit

Tsja, alleen de AF-C... dat was een beetje overbodig..

Dank jullie wel voor de leuke reacties, nu had ik gisteren ook wel het gevoel van "right time, right place"
De zon had ik op dat moment precies achter me staan, waardoor je geen last had van vervelende schaduwen.
En het pola effect??
Bij de 10.5mm is pola coating toegepast die al in het objectief zit, dus ik ben gisteren ook niet met filters aan de gang geweest..

Groeten Eelco"

Let op: bij copyright: beeldcommentaar : E. Verkadefotografie(c).

Bij D-90s staat het dus wel OP de foto en ook op de foto's die hij op dit forum plaatst.

Misschien moet ik hem eens mailen hoe hij dit voor elkaar krijgt.

Bedankt vast voor alle reacties.

Maar bovenstaande is dus wat ik bedoel te bereiken. Dus OP de foto en ook leesbaar OP de foto's die ik OP dit forum plaats.

Groetjes,

Diana Sinclair
F 4.5-5.6, SB-900

JJ92

Bericht door JJ92 » di jul 21 2009 1:42 pm

Bij D-90s staat het dus wel OP de foto en ook op de foto's die hij op dit forum plaatst.

Misschien moet ik hem eens mailen hoe hij dit voor elkaar krijgt.

Bedankt vast voor alle reacties.

Maar bovenstaande is dus wat ik bedoel te bereiken. Dus OP de foto en ook leesbaar OP de foto's die ik OP dit forum plaats.
Zoals al eerder vermeld door o.a. Brava: beeldcommentaar dat op de camera wordt ingevoerd verschijnt enkel in de EXIF (even ervan uitgaande dat dat hetzelfde is al 'copyright' op de D300).

Om een watermerk toe te voegen, zoals Eelco en vele anderen gebruiken, kun je gebruik maken van Photoshop (batch) of gewoon bordermaker (gratis).

tip: gebruik voor het importeren van foto's Nikon Transfer. En voor het bekijken/verwerken tenminste een programma dat voldoende EXIF kan lezen (bv. Photoshop, Capture NX etc.). Dan is het beeldcommentaar te zien, maar het is natuurlijk nog makkelijker om de optie 'copyright' te gebruiken (mits die optie op de D90 zit).

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”