Ekwin schreef:
@leon ik gebruik 2 softboxen om mijn achtergrond uit te lichten ik kan proberen om deze wat 'lager' te zetten maar voldoende om een strakke achtergrond te krijgen wellicht helpt dat.
Een wat meer uitvoerige omschrijving van het vervlakken van het contrast ---> uitleg
1. van volgende bericht.
(Bij jouw voorbeeld niet zo extreem als in het voorbeeld in die draad, maar de oorzaak is hetzelfde):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p189090
Zie verder ook bericht:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p189147
en dan tevens met name wat verder naar onder vanaf de tekst:
....De meest praktische werkwijze waarbij je de achtergrond specifiek uitlicht....
Er is nog een andere eenvoudige truc om de achtergrond wel egaal "clippend" wit te krijgen, maar zonder last te hebben van die overstraling die het contrast vermindert. Werkt eigenlijk nog beter als de tips uit die berichten waar ik je naar verwijs (of zie het als aanvulling op die tips).
Door je achtergrond bij de fotografie zodanig licht te geven dat deze in het geheel nog niet clipt. Dus met nog wat "punt" / densiteit in de achtergrond (heel licht grijs, tegen het witte aan). Dan is de overstraling specifiek het minst (ten opzichte van de situatie waarbij je de achtergrond wel laat clippen). Het onderwerp zelf ziet er dan het best uit.
Daarna in Nikon Capture NX gebruik je een sturingspunt op die achtergrond om alleen die achtergrond tot net boven de clippingwaarde
te corrigeren (helderheid wat omhoog, eventueel ook contrast). Omdat het sturingspunt kleurgevoelig is, heeft de correctie geen effect op de kleur van het kindergezichtje, enkel op die neutrale achtergrond (of hooguit tevens op het oogwit en tanden). Precies wat de bedoeling is.
EDIT: Bewerking in Nikon Capture NX2.
Voorbeeld van het effect van enkele sturingspunten in de achtergrond (overigens nog steeds met wat drukbare punt erin).
- Links helderheid / contrast zo'n beetje op de auto afgestemd met nog wat reserve in de hoge lichten (dus wat "grijs").
- Rechts hetzelfde maar dan nog enkele extra sturingspunten in de achtergrond erbij.
Het is duidelijk dat je alleen al vanuit de bewerking achteraf aan het beoogde effect kunt komen.