Ok, daar gaan we
Downloaden en opslaan als TIFF (IE kent niet anders)
Hernoemen van TIFF naar NEF
Capture NX open
- Stap 1 Basisaanpassingen - Camera-aanpassingen - Witbalans aangepast naar direct zonlicht (5200k)
- Stap 1 Basisaanpassingen - RAW aanpassingen - belichtingscompensatie -1
- Stap 2 Contrast / Helderheid - verschoven naar + 20 voor contract en -10 voor helderheid
- Stap 3 Zwart - witomzetting - zwart wit omzetting, 190 graden
- Stap 3 Zwart - witomzetting - zwart wit omzetting, kleurfiltersterkte 40%
Vervolgens de NEF opgeslagen en vervolgens uitgevoerd naar Adobe Photoshop CS2 met de optie "openen met" (in te stellen in Capture NX bij "Bewerken - Voorkeuren - Algemeen" en daar in het bovenste stukje Photoshop neerzetten. Je kunt het ook als TIFF of NEF weer opslaane ndan weer met de hand openen in Photoshop.
Adobe Photoshop CS2 open
- Terugzetten van de foto van 16bits / channel naar 8 bits / channel. Image - Mode - 8 bits
- Onderwerp vergroten zodat in dit geval de maan goed zichtbaar is (in dit geval 66%) om het beter te kunnen zien.
- Verscherpen met Filter - Sharpen - Smart Sharpen instelling 15%
- Foto weer wat verkleinen en met de Crop tool een selectie maken van 750 x 500 en hiermee de maan netjes uit zijn grote zwarte achtergrond halen
- Opslaan met de otie "save as", select JPG als bestandsformaat, uitzetten kleurprofiel, mooie naam geven (iets als maanroelof.jpg).
- Bij JPEG opties kwaliteit op 10 (te veel voor www maar goed)
Er zijn ongetijfeld snellere methoden (via Lightroom ed) en betere manieren maar dan hoe ik het heb gedaan maar op deze wijze krijg ik relatief veel foto's naar mijn zin.
Ik hoop dat je er wat mee kunt en vragen staan vrij