Goedenavond Nikon fotografen.
Wie weet het antwoord op mij volgende vraag.
Ik werk met fotobewerking programma's, NX2 en CS4.
Wat mij opvalt dat als ik door Bridge heen blader, en een nef bestand open in de raw converter van CS4 dat de kleuren niet helemaal overeen komt met wat ik in Bridge zie. (met name bij de huidtinten is dit storend)
Kies ik voor de optie open met NX2 dan komen de kleuren wel overeen. Dit heb ik alleen met NEF bestanden, JPEG's zijn wel gelijk aan kleur. Ik heb al bij mijn kleurprofielen gekeken in de RAW converter van Photoshop en die staan naar mijn weten goed. Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik wacht af op jullie reacties.
Alvast bedankt en met vriendelijke groet Dick
kleurverschil nef bestanden
kleurverschil nef bestanden
Een nikon dslr met twee lenzen,
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: kleurverschil nef bestanden
Dick,
Bij Capture NX kan je ook gekke dingen doen met kleurruimtes etc (profiles), kijk jouw instellingen eens na.
Groeten, GIjs
Bij Capture NX kan je ook gekke dingen doen met kleurruimtes etc (profiles), kijk jouw instellingen eens na.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Nikon Capture NX neemt de gebruikte instellingen van de camera mee in de conversie.
Andere RAW converters doen dat niet. Fotografeer je in JPG is alles reeds in de camera omgezet volgens de instellingen en settings van de camera. Dan verandert er verder niks meer, en is de kleur in verschillende programma's (met kleurmanagement) hetzelfde.
Andere RAW converters doen dat niet. Fotografeer je in JPG is alles reeds in de camera omgezet volgens de instellingen en settings van de camera. Dan verandert er verder niks meer, en is de kleur in verschillende programma's (met kleurmanagement) hetzelfde.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Leon, bedankt voor toelichting.
Dus Capture NX2 is de beste keus voor het bewerken van Nef bestanden
Groet.
Dick
Dus Capture NX2 is de beste keus voor het bewerken van Nef bestanden

Groet.
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,
Heb het zelfde probleem gehad . Heb daarop een calibratieset gekocht en het geheel gecalibreerd. Dus een profiel aangemaakt voor zowel mijn gewone beeldscherm als profiel ingevoerd in CS3 Probleem opgelost dacht ik..... Dus niet! NX hangt aan mijn beelden een eigen RGB profiel . Wnneer ik me goe herrinner was het nikon RGB . Heb daarop NX links laten liggen en doe het nu via Lightroom .esultaat... Perfecte huidtinten en kleuren
Gr,
Nikon
www.galleryphoto.nl
Gr,
Nikon
www.galleryphoto.nl
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
N,
re: NX hangt aan mijn beelden een eigen RGB profiel
Dat is afhankelijk van de instellingen die men in CNX instelt;
vandaar mijn suggestie om (met het handboek in de hand) de instellingen van CNX te controleren.
Vooral het verschil tussen (sorry voor het Engels) Apply Profile en Convert to Profile kan dramatisch zijn.
Groeten, Gijs
re: NX hangt aan mijn beelden een eigen RGB profiel
Dat is afhankelijk van de instellingen die men in CNX instelt;
vandaar mijn suggestie om (met het handboek in de hand) de instellingen van CNX te controleren.
Vooral het verschil tussen (sorry voor het Engels) Apply Profile en Convert to Profile kan dramatisch zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)