Fairford

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Fairford

Bericht door Corné Goud » ma jul 20 2009 8:06 pm

Hier ene paar plaatjes van De D2x,

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding

Helaas ben ik niet onder de indruk van de Camera veel onscherpe foto`s :frown:
Ik heb de camera ingestelt op Dynamisch met het middelste vakje als scherp stel punt, maar met straaljagers...... eigenlijk niks scherp ook vooral op 500 MM laat hij het afweten. (Tips zijn van harte welkom)

Ik zal er ook nog een aantal vand e D50 posten met die lukt het wel :wink:

Groetjes
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

Cees
Forumlid
Forumlid

Re: Fairford

Bericht door Cees » ma jul 20 2009 8:08 pm

Even wennen aan alle mogelijkheden van de D2X..... :roll:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » ma jul 20 2009 8:14 pm

Cees Laarman schreef:Even wennen aan alle mogelijkheden van de D2X..... :roll:
Tja dat snap ik Cees maar had toch wel scherpe fotos verwacht... die instellingen leken mij goed te staan

Ik weet wel ik moet dat ding nog leren kennen, daar ga ik ook stevig voor oefenen :wink:
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jul 20 2009 9:38 pm

Corné,

De D2x is gevoeliger voor (bewegings-)onscherpte dan de D50. Dit komt m.n. door het grotere aantal MP, waardoor op 100% bekeken de foto's eerder onscherp lijken dan bij de D50. Eigenlijk moet je een 100% crop van de D50 vergelijken met een 50% crop van de D2x. Ik gebruikte met de D2x voor dit soort foto's altijd de Groep Dynamische AF, patroon 1. Verder de stand a4 Focus Tracking met Lock-on op Aan (short). Verder adviseer ik om voorlopig bij jets de sluitertijd wat korter te nemen (bijv. 1/1000sec), tenminste totdat je wat meer ervaring met de D2x hebt opgedaan. Als alternatieve scherpstellingsmethode zou je eens kunnen oefenen met de stand a5 AF activering op Alleen AF-ON. Dit vergt wel enige gewenning, maar kan uiteindelijk heel erg prettig werken.
Hierbij een paar (toch redelijke scherpe) voorbeelden uit mijn D2x.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jur

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » di jul 21 2009 9:10 pm

Bedankt Jur, ik ga dat eens uitpuilzen....

Ziet er toch veel belovend uit :wink:

Groeten Corné

benikon

Bericht door benikon » do jul 23 2009 8:58 am

Corne, hier wat commentaar ivm onscherpte:
foto3: belichtingstijd= 1/350 is veel te langzaam moet minimaal 1/1000 of liefst nog hoger(vuistregel: brandpunt x 1,5(DX)= min.sluitertijd...dus 500mm x 1,5= 750= minimalesluiterijd zeg maar 1/1000)
diafragma= f12 kan gerust naar f8 of bij jou f5,6( volle opnening?) dan heb je nog genoeg scherptediepte bij zo,n afstand en je kan
dan ook met hogere sluitertijd werken.
je iso kan je gerust naar 400 gooien, bij zulk helder weer, ruis valt dan best wel mee.
tip: bij zulke snelle aktie gebruikte ik altijd de volgende instellingen(waarvan enkele met JUR,s suggesties overeenkomen):

belichting: M
sluiterijd: 1/2000 of hoger
diafragma: f4- f5,6
ISO: auto
AF: groeps dynamisch met voorkeur voor dichtbijzijnde onderwerp(hoe minder scherpstelpunten, hoe sneller de AF werkt) en af-c met lock-on /short en AF alleen op af- knop
voordeel van deze instellingen vindt ik dat je altijd de juiste sluitertijd en diafragma hebt en dat de autoiso voor de correcte belichting zorgt.
Vaak belicht ik met deze luchten vaak 1-1,5 stop over, maar dat zit bij jou wel goed zie ik.
Verder weet ik niet hoe snel jou sigma met de D2X reageert(af motor) en of deze met jou nieuwe camera wel of geen last heeft van front/backfocus(even testen)
Ik had met de combi D2x en 70-200 met/zonder 1,7 geen problemen
Hoop dat je hier wat aan hebt,

groeten Ben

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do jul 23 2009 2:27 pm

Corné,

Nog een tip:
Stel persoonlijke instelling a1 Selectie prioriteit in AF-C stand op Scherpstelling.
Het heeft toch geen zin dat de foto gemaakt wordt terwijl het beeld niet scherp is.

Wees voorzichtig met Auto ISO, indien de ISO instelling boven 400 dreigt uit te komen. Boven 400 ISO moet de Hoge ISO ruisonderdrukking worden ingeschakeld, wat weer een verlaging van de geheugenbuffer tot gevolg heeft (dus evt. lagere fps).

Succes!
Jur

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » do jul 23 2009 6:21 pm

Ben, ik snap je maar met de D50 maak ik zonder moeit met een sluitertijd van 250ste scherpe foto`s maar met de uitleg van Jur word dat al duidelijker, dat vind ik wel jammer overigens......

Ik heb het AF verhaal gevonden er ga daar mee aan de slag ik hoop op vakantie ook te gaan spotten dus kan ik hem ook wel testen.... gaan het zien.
Overigens is de Bigma iets sneller dan op de D50, dus kwa snelheid heb ik niet te klagen....

Groetjes

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do jul 23 2009 7:57 pm

Corné,

Ik heb de indruk dat er ook nog veel winst is te behalen in de nabewerking, zeker als je in RAW werkt. De D2x heeft van huis uit o.a. een heel andere contrastkarakteristiek (lager contrast) en minder agressieve verscherping, hetgeen nogal afwijkt van de D50. Dit is bewust gedaan omdat de D2x bestanden als basis moeten kunnen dienen voor professionele nabewerking. De D50 was veel meer gericht op de amateur, die zo min mogelijk wil nabewerken.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”