Ik fotografeer al jaren op kleurnegatieffilm, maar heb eigenlijk nooit kleurendiafilm gebruikt. Ik heb nu zo'n 50 stuks diafilms (rolfilm, 120 spoel, Ektachrome 400X, Ektachrome 100 plus en Fuji Provia 400F) in de koelkast liggen. Ik denk dat ik maar eens opnamen ga maken op diafilm.
Dia's zijn naar mijn idee gewoon in te scannen en het resultaat zal vast niet minder zijn dan een scan van een kleurnegatieffilm. Zijn er zaken waaraan ik moet denken bij het correct belichten van diafilm? Ik heb begrepen dat wat onderbelichting geen kwaad kan.
Werken met kleurendia-film
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Werken met kleurendia-film
Het adagium bij negatieffilms was altijd: belichten op de schaduwen (vanwege de doortekening). Bij diafilms juist uitgaan van de hoge lichten, omdat uitgevreten lichten niet gecorrigeerd kunnen worden. Bij diafilms in twijfelgevallen dus inderdaad liever iets onderbelichten dan overbelichten. Zelf paste ik bij diafilms graag een opvallend lichtmeting toe; meestal met een Weston Euromaster met Invercone.Frederix schreef:Dia's zijn naar mijn idee gewoon in te scannen en het resultaat zal vast niet minder zijn dan een scan van een kleurnegatieffilm. Zijn er zaken waaraan ik moet denken bij het correct belichten van diafilm? Ik heb begrepen dat wat onderbelichting geen kwaad kan.
De meeste goede belichtingsmeters beschikken over een soortgelijke mogelijkheid (meestal d.m..v. een verschuifbaar wit bolletje).

Jur