Macro frustratie ten top....

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Wullem

Bericht door Wullem » ma mar 26 2007 7:12 pm

Heren, bedankt!
Ik heb weer huiswerk!
:wink:

En Brenzef, moet me toch even van het hart (off topic)
Iedere keer als ik je avatar zie ontschiet me WEER een glimlach...
soms lastig zo om je antwoorden serieus te nemen! :P

Willem

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » ma mar 26 2007 9:28 pm

RVK schreef:Deze techniek is zeer nieuw en er is nog niet veel software voor.
Je stelt scherp op het voorste gedeelte van je onderwerp en maak een opname.
Voor insecten is dit in ieder geval nutteloos.
Die zijn al verdwenen of iets van plaats veranderd.
RVK schreef: Natuurfotografen zetten insecten soms eerst een tijdje in de ijskast, koude insecten bewegen veel minder, wel opletten dat er geen ijskristallen op de insecten neerslaan
Das niet mijn ding. Overigens vind ik dat je jezelf geen natuurfotograaf mag noemen als je dieren in de ijskast gaat zetten voor een foto. Mijn mening is dat een natuurfotograaf anders (met meer respect) met de natuur omgaat.
wullem schreef: En Brenzef, moet me toch even van het hart (off topic) Iedere keer als ik je avatar zie ontschiet me WEER een glimlach... soms lastig zo om je antwoorden serieus te nemen!
Ik ben ook niet erg serieus in de praktijk willem, dus het komt aardig overeen.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » ma mar 26 2007 9:47 pm

Photo bracketing is niet het zelfde als wat deze programma’s doen. Bij Photo bracketing neemt de camera en serie foto’s met een iets veranderde afstandinstelling waarna je de beste opname uitzoekt. De foto’s worden niet opgeteld en gecombineerd.
Bij deze techniek stel je eenmaal scherp waarna je zonder ook maar iets te veranderen aan de camera instellingen de kamera in zijn totaal verplaatst. Het kan wel voorkomen dat je 30-40 opnames maakt en die dan samenstelt.

Dit is net zoiets als dat bracketing met belichting niet hetzelfde is als HDR opnames doch slechts een aantal opnames met verschillende belichting waarna je zelf de beste uitzoekt.
Bij HDR maak je ook meerdere opnames die je dan in de software samenstelt.

Bij dat optellen is bij de scherptediepte de scherpte in de opnames maatgevend terwijl bij HDR het contrast als uitgangspunt dient.

Het lijkt een zeer mooie techniek maar het valt in de praktijk niet mee om goede resultaten te verkrijgen. Met name aan de slede worden hoge eisen gesteld omdat bij een niet exact rechtlijnige beweging het perspectief veranderd en daardoor optellen moeilijk wordt.

Iemand die hiermee werkt en zeer mooie resultaten heeft is te zien op www.pbase.com/perrush/vanessa_cardui

De truuk met de ijskast wordt best wel veel toegepast en dan hebben we het nog niet over technieken met lijm, haarspray, etc en het zijn echt niet de minste fotografen die datdoen
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

yoyo

Bericht door yoyo » ma mar 26 2007 10:03 pm

RVK schreef:Bij deze techniek stel je eenmaal scherp waarna je zonder ook maar iets te veranderen aan de camera instellingen de kamera in zijn totaal verplaatst.
Dat lijkt me stug. Dan verandert je perspectief. Het aanpassen van de focus bij elke opname lijkt me logischer.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di mar 27 2007 8:58 am

Dat is niet stug, dat is de juiste methode. Perspectief wordt bepaald door de voorwerpsafstand en dat is in dit geval van scherptevlak tot aan hoofdvlak lens.
( de software werkt alleen met de scherpe delen van de opnames)
Door nu de camera te verschuiven blijft deze afstand gelijk en dus ook het zelfde perspectief.
Zou je de scherpstelling aanpassen dan verander je de voorwerpsafstand en dus het perspectief en daar heeft de software een hekel aan.
Daarom is ook de beweging van de slede belangrijk deze moet goed lineair zijn

RVK

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » di mar 27 2007 9:48 am

Het is wel wat ik beschrijf RVK.
FOCUS bracketing doet exact wat jij beschrijft en zit al zeker 5 jaar in mijn kamera.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di mar 27 2007 1:22 pm

Helaas toch niet, het verschil is dat focus bracketing de scherpstelafstand varieerd terwijl bij deze techniek de scherpstelafstand gelijk blijft, maar de camera verplaatst wordt. Dat is een wezelijk onderscheid i.v.m het perspectief.

RVK

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » di mar 27 2007 2:14 pm

Je hebt tochperspectief verschil als je de kamera verplaatst?

Kan je uitleggen waarom het perspectief niet veranderd bij het verplaatsen van de kamera? En hoeveel perspectief verschil je hebt bij het fotograferen van een object van 1 cm?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”