Probleem met Nikkor 14-24mm F/2.8

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
AlwinSitton

Probleem met Nikkor 14-24mm F/2.8

Bericht door AlwinSitton » ma jul 20 2009 7:55 pm

Ik heb de laatste tijd het probleem dat m'n objectief niet meer scherp is. Ook heb ik het idee alsof ik mijn camera, op iso 800 heb staan, terwijl deze gewoon op iso 200 staat. Zodra de foto gemaakt is en je gaat kijken op 100% dan zie je abnormaal veel korrel. Ook dit heb ik alleen als ik de 14-24 gebruik. Hij zou toch ragscherp moeten zijn? Hieronder een goed voorbeeld, let vooral op de Erasmusbrug op 100%.

http://www.sitton-photography.com/images/DSC_1255.jpg

Dit is toch niet normaal, lijkt mij dan :?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Probleem met Nikkor 14-24mm F/2.8

Bericht door Cees » ma jul 20 2009 7:57 pm

Dit lijkt wel een ouderwetse vergroting. Vreemd al die ruis.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jul 20 2009 9:54 pm

In Capture NX2 bekeken is de scherpte OK. De ruis wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de onderbelichting (-1 EV).
Jur

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » ma jul 20 2009 10:09 pm

Heb de foto bekeken in windows live photo gallery en daar is hij ook gewoon scherp.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

GdP

Bericht door GdP » di jul 21 2009 12:03 am

Volgens mij is er niets aan de hand. Mooie scherpe foto.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di jul 21 2009 1:06 am

AlwinSitton schreef:Ook heb ik het idee alsof ik mijn camera, op iso 800 heb staan, terwijl deze gewoon op iso 200 staat. Zodra de foto gemaakt is en je gaat kijken op 100% dan zie je abnormaal veel korrel.
Volgens de Exif is de ISO 250. Niet zo'n heftig verschil, maar toch ;)

Over de foto, ik zie wel wat ruis ja, maar eigenlijk alleen op het "donker"witte deel van de brug. Voor de rest ziet ie er wel goed uit.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jul 21 2009 8:48 am

Typisch gevalletje van het niet juist belichten van een foto.

Heb je in RAW geschoten? Ik ga er vanuit van wel, dan heb je de foto teveel opgelicht, dus de foto was gewoon onderbelicht. Plaats de originele RAW of JPG (dus zo uit de camera) eens daar zul je de ruis niet in zien, maar wel dat de foto te donker. Deze foto is trouwens nog steeds niet lekker licht en fris.

Dus niks lensfout of camerafout. Ik stel voor eens te beter te verdiepen in het juist belichten van je sensor en je foto niet beoordelen via het lcd voorbeeld, maar via het histogram.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » di jul 21 2009 7:41 pm

M.Oorthuis schreef:Typisch gevalletje van het niet juist belichten van een foto.

Heb je in RAW geschoten? Ik ga er vanuit van wel, dan heb je de foto teveel opgelicht, dus de foto was gewoon onderbelicht. Plaats de originele RAW of JPG (dus zo uit de camera) eens daar zul je de ruis niet in zien, maar wel dat de foto te donker. Deze foto is trouwens nog steeds niet lekker licht en fris.

Dus niks lensfout of camerafout. Ik stel voor eens te beter te verdiepen in het juist belichten van je sensor en je foto niet beoordelen via het lcd voorbeeld, maar via het histogram.
Ik heb bewust gekozen voor het 1 stop onderbelichten van de foto. Ik heb deze foto in RAW geschoten en onbewerkt overgezet naar JPG in Capture NX.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma jul 27 2009 12:51 pm

AlwinSitton schreef:
M.Oorthuis schreef:Typisch gevalletje van het niet juist belichten van een foto.

Ik heb bewust gekozen voor het 1 stop onderbelichten van de foto. Ik heb deze foto in RAW geschoten en onbewerkt overgezet naar JPG in Capture NX.
Dan heb je dus bewust gekozen voor een foto die niet goed is?

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”