Amersfoort (NL) benzinepomp (X-processing)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Frederix

Amersfoort (NL) benzinepomp (X-processing)

Bericht door Frederix » za jul 25 2009 9:11 am

Crossprocessing is het met opzet ontwikkelen van film in de verkeerde chemie. Bijvoorbeeld je laat een kleurendiafilm (ontwikkelchemie E-6) ontwikkelen in de chemie van kleurnegatieffilm (ontwikkelchemie C-41) .Ik heb wel eens resultaten gezien van crossprocessing, de resultaten verschillen van bijna normaal tot bizar. Ik heb momenteel een koelkast vol met diafilm, sommige enkele jaren over datum, dus een ideaal moment om het óók eens te proberen.

Ik heb een paar series gemaakt op een Kodak Elite Chrome 200 diafilm (verlopen in 2002). De gebruikte camera is mijn Nikon F100 (dus ik mag ze hier laten zien . . . ). Hieronder staat de eerste serie van een onbemand benzinestation in Amersfoort.

De overheersende kleur in de scans was cyaan, ik heb dit in de PC weer voor een deel rechtgetrokken.

De "negatieven" waren keihard en erg zwaar gedekt. Ik heb gelezen dat er X-processers zijn die bewust 1 á 2 stops onderbelichten om dit te voorkomen. Ik heb 2 andere scans aan deze serie toegevoegd. Foto 4 is per abuis onderbelicht geworden, het resultaat is duidelijk beter. Foto 5 is een onweersbui boven het Valleikanaal in Amersfoort. Op zich een vrij bizar resultaat.

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Update #1:

Afbeelding
Foto 6

Afbeelding
Foto 7

Afbeelding
Foto 8

Afbeelding
Foto 9

Afbeelding
Foto 10

Afbeelding
Foto 11

Afbeelding
Foto 12
Laatst gewijzigd door Frederix op zo jul 26 2009 12:46 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Re: Amersfoort (NL) benzinepomp (X-processing)

Bericht door pietje-nukem » za jul 25 2009 2:38 pm

Foto 1 kan me niet bekoren :oops: Vind het een beetje "te"
Dat komt omdat ik deze ook van je gezien heb, en hier vind ik de kleuren héél mooi, zodat ik in dit geval niet helemaal objectief ben
http://i260.photobucket.com/albums/ii13 ... -Vb-20.jpg
Daarentegen vind ik het op foto 2-3 én 4 weer wel goed uit de verf komen.
Nou, van mij ook de groeten

Frederix

Bericht door Frederix » za jul 25 2009 4:54 pm

pietje-nukem schreef:Foto 1 kan me niet bekoren :oops: Vind het een beetje "te"
Dat komt omdat ik deze ook van je gezien heb, en hier vind ik de kleuren héél mooi, zodat ik in dit geval niet helemaal objectief ben
http://i260.photobucket.com/albums/ii13 ... -Vb-20.jpg
Daarentegen vind ik het op foto 2-3 én 4 weer wel goed uit de verf komen.
Hoi Pietje_Nukem,

Voor een deel kan ik met je meegaan. Zoals aangegeven blijken de "negatieven" erg zwaar gedekt te zijn, dit gaat ten koste van de "kwaliteit" van de opnamen. Dat zal te maken hebben met mijn onervarenheid op dit gebied. Ik heb de betreffende film (Kodak Elite Chrome 200) belicht als 200 asa, maar het blijkt dat ik de film aanmerkelijk moet onderbelichten. Ik heb nu een 400 asa diafilm (Kodak Ektachrome 400 X rolfilm) in mijn Rolleicord en die belicht ik als 800 en 1600 asa, dus 1 en 2 stops onderbelicht.

De films zijn enkele jaren over datum, maar ik denk dat dit niet echt meespeelt. Ik heb net een diafilm weer bij de HEMA kunnen ophalen (Kodak Ektachrome 100 plus, 5½ jaar over datum). De resultaten waren ronduit gaaf, technisch gezien dan. (zie dit draadje : http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=19581)

Ik heb de foto's aangevuld met foto's van de Zwaaikom in Amersfoort. Nu ben ik nog bezig met een serie van het industrieterrein de Isselt, zodra deze klaar is zal ik de serie ook posten.

Frederix

Bericht door Frederix » zo jul 26 2009 12:50 pm

Ik heb de negatieven opnieuw gescand, nu met ROC (Restoration Of Color) van de scanner software aan. Deze instelling is eigenlijk bedoeld om de kleur in verkleurde negatieven weer terug te krijgen. In deze situatie zijn de resultaten soms bizar. De ge-update scans staan in het begin van dit draadje.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jul 27 2009 5:01 pm

Woh, wat een effect zeg! Vervreemdend en zinsbegoochelend :oohh: Bij foto 2 en 7 pakt het prima uit, bijna HDR-achtig zelfs (alhoewel ik weet dat zowel jij als ik absoluut geen HDR-fans zijn :wink: ).
Foto 11 heeft voor mij een extra dimensie omdat wij vroeger thuis zo'n Ford Taunus hadden, ook in witte uitvoering. Wat zijn die oude auto's toch klein in vergelijking met de moderne auto's!

Frederix

Bericht door Frederix » ma jul 27 2009 7:06 pm

Skippy schreef:Woh, wat een effect zeg! Vervreemdend en zinsbegoochelend :oohh: Bij foto 2 en 7 pakt het prima uit, bijna HDR-achtig zelfs (alhoewel ik weet dat zowel jij als ik absoluut geen HDR-fans zijn :wink: ).
Foto 11 heeft voor mij een extra dimensie omdat wij vroeger thuis zo'n Ford Taunus hadden, ook in witte uitvoering. Wat zijn die oude auto's toch klein in vergelijking met de moderne auto's!
Hoi Skippy,

De resultaten zijn eigenlijk best wel bizar, crossprocessing is wel leuk om te doen.

In dit draadje heb ik net een drieluik op dit forum gezet met de naar mijn mening best geslaagde foto's van die betreffende film.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”