SB-900 icm Nikon D40x?
SB-900 icm Nikon D40x?
Heren,
Aangezien ik voor mijn bedrijf veel fotografeer en met name merk dat ik binnen veel licht tekort kom met de standaard kleine flits op mijn Nikon D40x ben ik om me heen aan het kijken naar een externe flitser.
Nu is mijn oog gevallen op de SB-900 Flitser.
Kan iemand mij vertellen of dit een goede combinatie is?
Daarnaast zou ik graag weten of het mogelijk is een waterguard hiertussen te monteren, ik zie ze namelijk niet specifiek benoemd voor de D40x te koop, maar wellicht dat het wel past?
Daarnaast zit ik te denken aan de GP Recyko Batterijen om de D40x en SB-900 te voeden.
Tevens vroeg ik me af wat de meerwaarde is van een energypack voor de Sb-900....heb je dat snel nodig, of is dat alleen voor de extra profs???
Zijn er verder nog echte must haves ten aanzien van mijn aanschaf van deze flitser? filters en diffusers zitter er volgens mij al bij, toch?
Wie oh wie kan me meer helderheid verschaffen....ik kom er niet echt meer uit op het internet...
Dank!
Aangezien ik voor mijn bedrijf veel fotografeer en met name merk dat ik binnen veel licht tekort kom met de standaard kleine flits op mijn Nikon D40x ben ik om me heen aan het kijken naar een externe flitser.
Nu is mijn oog gevallen op de SB-900 Flitser.
Kan iemand mij vertellen of dit een goede combinatie is?
Daarnaast zou ik graag weten of het mogelijk is een waterguard hiertussen te monteren, ik zie ze namelijk niet specifiek benoemd voor de D40x te koop, maar wellicht dat het wel past?
Daarnaast zit ik te denken aan de GP Recyko Batterijen om de D40x en SB-900 te voeden.
Tevens vroeg ik me af wat de meerwaarde is van een energypack voor de Sb-900....heb je dat snel nodig, of is dat alleen voor de extra profs???
Zijn er verder nog echte must haves ten aanzien van mijn aanschaf van deze flitser? filters en diffusers zitter er volgens mij al bij, toch?
Wie oh wie kan me meer helderheid verschaffen....ik kom er niet echt meer uit op het internet...
Dank!
Re: SB-900 icm Nikon D40x?
ik heb laatst voor het eerst op een feestje gebruikt en heb paar honderd foto's gemaakt met flits en dat zonder van batterijen te wisselen. wel met een lichtgevoelige lens, dus ligt een beetje aan situatie natuurlijk of je zo'n externe voeding voor nodig hebt.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De SB-900 valt wat groot uit op de D40x, maar het moet prima werken.
Of er een waterguard specifiek voor de D40 is, weet ik niet, maar gezien je opmerking over binnen fotograferen lijkt me dat niet de meest zinvolle accessoire. Ook niet omdat je D40x niet echt meer dan spatwaterdicht is, dus die zou ik sowiseo in natte omstandigheden niet buiten gebruiken.
Een extra voeding lijkt me wat overkill, maar ik kan niet goed beoordelen hoeveel je denkt te flitsen. Als je probleem op het ogenblik de hoeveelheid licht van je interne flitser is en niet dat de accu van je camera zo snel leeg is door je flitsgedrag dan denk ik dat een extra voeding overkill is. Houd het maar bij een tweede setje batterijen.
Of er een waterguard specifiek voor de D40 is, weet ik niet, maar gezien je opmerking over binnen fotograferen lijkt me dat niet de meest zinvolle accessoire. Ook niet omdat je D40x niet echt meer dan spatwaterdicht is, dus die zou ik sowiseo in natte omstandigheden niet buiten gebruiken.
Een extra voeding lijkt me wat overkill, maar ik kan niet goed beoordelen hoeveel je denkt te flitsen. Als je probleem op het ogenblik de hoeveelheid licht van je interne flitser is en niet dat de accu van je camera zo snel leeg is door je flitsgedrag dan denk ik dat een extra voeding overkill is. Houd het maar bij een tweede setje batterijen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bartez,
re: een waterguard
Ik ben het eens met Roelof: het heeft geen zin op een kamera die niet waterbestendig is.
Nikon maakt zoiets alleen voor de SB-900 icm. de D3/700/300 in drie specifieke varianten.
Een SB-900 moet goed kunnen werken met een SB-900, haal het handboek maar op en lees het na.
Tip: als je met oudere kamera's wilt werken kan het zijn dat een SB-800 beter compatible is, maar dat is voor de fijnproevers.
Groeten, Gijs
re: een waterguard
Ik ben het eens met Roelof: het heeft geen zin op een kamera die niet waterbestendig is.
Nikon maakt zoiets alleen voor de SB-900 icm. de D3/700/300 in drie specifieke varianten.
Een SB-900 moet goed kunnen werken met een SB-900, haal het handboek maar op en lees het na.
Tip: als je met oudere kamera's wilt werken kan het zijn dat een SB-800 beter compatible is, maar dat is voor de fijnproevers.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Heren,
dank voor de feedback. Gezxien jullie feedback acht ik de waterguard inderdaad niet echt nuttig....ook de batterypack is bij nader inzien niet echt zinvol.....
wat ik me afvraag is of der standaard diffuser die bij de flitser zit voldoende is, of dat ik hier beter een andere bij kan kopen. de reden waarom ik dit vraag is omdat je veel aanbiedingne ziet waarbij de flitser gecombineerd is met een extra diffuser....je verwacht dan dat de standaard diffuser niet voldoende is, of is dat onzin?
dank voor de feedback. Gezxien jullie feedback acht ik de waterguard inderdaad niet echt nuttig....ook de batterypack is bij nader inzien niet echt zinvol.....
wat ik me afvraag is of der standaard diffuser die bij de flitser zit voldoende is, of dat ik hier beter een andere bij kan kopen. de reden waarom ik dit vraag is omdat je veel aanbiedingne ziet waarbij de flitser gecombineerd is met een extra diffuser....je verwacht dan dat de standaard diffuser niet voldoende is, of is dat onzin?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Bartez,Bartez schreef:Heren,
je veel aanbiedingne ziet waarbij de flitser gecombineerd is met een extra diffuser....je verwacht dan dat de standaard diffuser niet voldoende is, of is dat onzin?
Het is allemaal onzin, temzij je de flitser in een fikse softbox of paraplu monteert, zoals inbij studio-flitsers.
Meer is de vraag: wil je veel (gericht) licht of een klein beetje diffuus licht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Een collega van me gebruikt de SB900 ook in combinatie met de D40x, werkt uitstekend wat ik zo van hem hoorde...
Buy film, not megapixels...
Yep, die kunnen dan fijn met elkaar gaan lopen rondflitsen :mrgreen:gijs sandberg schreef:Een SB-900 moet goed kunnen werken met een SB-900
Maar we snappen dat je de D40X bedoeld

haha...fijn om te horen....sb900 it will be!! Dank voor alle feedback!
heren, ik heb hem binnen gekregen, inderdaad een flink ding op een d40x, maar met een batterygrip is het goed te doen. Het viel me op dat toe ik de flitser geplaatst had en de diffuser er nog niet opgezet had, de fliter erg 'ratelde' als ik handmatig de lens in en uit zoomde....erg vreemd. Toen ik de diffuser plaatste was het weg.
Is dat bekend en waarom is het? iemand enig idee?
Thanx
Thanx
Moet je nu de flitser vasthouden ipv de body :mrgreen: ?
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Dat heeft te maken met de zoomfunctie van de flitser....Bartez schreef:heren, ik heb hem binnen gekregen, inderdaad een flink ding op een d40x, maar met een batterygrip is het goed te doen. Het viel me op dat toe ik de flitser geplaatst had en de diffuser er nog niet opgezet had, de fliter erg 'ratelde' als ik handmatig de lens in en uit zoomde....erg vreemd. Toen ik de diffuser plaatste was het weg.
Thanx
De flitser "zoomt" met je objectief mee als je de diffuser-cap er niet op hebt.
Maak jij een foto op bijvoorbeeld 38mm, dan krijg je van de SB-900 een 38mm flits..

Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
rocksoff schreef:Moet je nu de flitser vasthouden ipv de body :mrgreen: ?

Bartez, we zijn je een beetje aan het plagen hoor..

Veel plezier met de superflitser...
Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
haha..geeft niet hoor, kan ik wel tegen. Overigens komt de foto erg in de buurt 
Voor wat betreft het geratel...helder....het kan dus geen kwaad, daar was ik het meest benieuwd naar....stel je voor dat er nu al iets kapot zou zijn....
Bedankt voor de antwoorden....ik ga lekker oefenen

Voor wat betreft het geratel...helder....het kan dus geen kwaad, daar was ik het meest benieuwd naar....stel je voor dat er nu al iets kapot zou zijn....
Bedankt voor de antwoorden....ik ga lekker oefenen