Opzetflitser. Hoe en wanneer?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Rianne

Opzetflitser. Hoe en wanneer?

Bericht door Rianne » zo jul 19 2009 10:58 am

Beste mensen,

Ik heb even een vraag mbt onze opzetflitser. Geplaatst op onze Nikon D50.

Bij toeval hebben we hiermee al een aantal mooie, goed belichte, foto's kunnen maken, maar helaas lukt dit niet altijd.
Ik kan hiermee kiezen tussen stand 0 (direct op het onderwerp gericht), 30, 45, 60 of 90 waarmee de flitser dus steeds verder omhoog wordt geplaatst.

Ook kan ik het bereik (De flits'lens' om het even zo te noemen wordt groter) instellen op 28 of 35.

Wanneer gebruik ik nu wat? En schat ik dit in??

Hoor het graag!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Opzetflitser. Hoe en wanneer?

Bericht door Roelof » zo jul 19 2009 11:06 am

Over welke flitser gaat het?
Het idee van indirect flitsen is dat je je onderwerp niet direct platflitst en dat je natuurlijkere schaduwen krijgt. De hoek die je pakt bij indirect flitsen hangt af van de afstand tot je ondrewerp en tot je reflecterende oppervlak (plafond, muur) Als je een muur achter je hebt staan dan geeft het ook primas resultaat als je die als reflector gebruikt.
Ik weet niet wat je met de 'flitslens' bedoelt, maar als je bedoelt dan dat je een zoomkop hebt dan moet je die gelijk laten lopen met de zoomstand van je objectief.
Verder staan er hier op het forum een heleboel tips over flitsen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » ma jul 27 2009 11:10 pm

Dag Rianne,

Bij indirect flitsen is het goed om het principe 'hoek van inval is gelijk aan hoek van uitval' in de gaten te houden. Biljarters kunnen daarom het beste flitsen :-) Je noemt 30 en 60 graden, maar dat is meestal een slechte keus. Bij foto's op korte afstand kun je beter bijna omhoog flitsen en, als die erop zit, gebruik maken van het ingebouwde schermpje dat in de flitser zit, om naast het indirecte licht ook nog wat direct licht te hebben. Sommige flitsers hebben ook een extra flitsertje waarmee je rechtstreeks kunt flitsen, terwijl de hoofdflitser indirect wordt gebruikt. Dat kun je beter niet doen bij opnamen die te dichtbij worden gemaakt, omdat dan het rechtstreekse licht al snel gaat overheersen.
De tip om achteruit te flitsen is ook een goede. Wanneer je zelf redelijk dicht tegen een muur staat kun je de flitser achteruit naar boven zetten, waarbij de muur en plafond achter je voor een natuurlijke spreiding van het licht zorgen. Voorwaarde is dan wel dat je flitser sterk genoeg is. Ik maak in een hoek van een kamer soms de mooiste portretfoto's, door met de flitser via een muur en plafond naast me te flitsen. Bijna studioresultaten. Maar oefenen onder allerlei verschillende omstandigheden is het beste. Succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di jul 28 2009 10:38 am

Hoi Rianne,

dit draadje http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=13732 zal je al een eind op weg helpen....

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”