Bericht
door Hans Braakhuis » di okt 06 2009 8:51 am
Het is moeilijk om een oordeel te geven over de "kwaliteit" van een boek. De meeste informatie en volledigheid is misschien af te lezen aan het aantal pagina's. Dan zou je dus op zoek moeten naar het dikste boek.
Soms vindt je wel recensies over boeken in de fotobladen, zelf schrijf ik ze bijna niet. In het clubblad wel eens een uitstekende recensie gelezen van het laatste boek van Wes Loder. Maar of dat nu veel verkoop heeft opgeleverd?
Wat te doen: eigenlijk zie ik alleen maar problemen. Er zijn niet veel Nederlandstalige auteurs, Dré de Man en Hans Frederiks. Dat is het dan zo'n beetje wel. Dan hebben we nu nog wel geluk, want van zeg 1993 tot 2003 was ik de enige Nederlands schrijvende auteur. En kijk dan eens naar het aantal Nederlands schrijvende auteurs in de jaren 60. Ben dat wel eens gaan verzamelen, toen ik over de 100 was ben ik er mee gestopt, er lijkt geen eind aan te komen.
Bij buitenlandse auteurs die hier vertaald worden, vraag ik me wel eens af, wie is dat nu. Michael Gradias, Kindermann, e.d. schrijven alleen Duits en wordt soms ook vertaald in het Nederlands. De boeken zijn al uit voordat de camera in de winkel ligt. En koop je hetzelfde boek in de USA, dan staat er een andere auteursnaam op. Dan kan het nog best een heel goed boek, soms ook nog met veel plaatjes zijn, maar ik hoef het niet.
Vroeger ging je naar een fotowinkel om je het verschil tussen 2 of 3 camera's uit te leggen, dat wil al bijna niet meer. Er zijn nog wel boekenwinkels waar dit wel kan, soms staan zowel de boeken van Hans en Dré in de kast, dan kun jezelf je een oordeel vormen. Aangezien de meeste boeken nu goedkoop op het internet gekocht worden, bestaan straks die boekenwinkels niet meer. En dan gaan de mensen hier vragen wat een goed boek is.