Michael Gradias boek D5000, lees een hoofdstuk

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Michael Gradias boek D5000, lees een hoofdstuk

Bericht door Hans Braakhuis » wo jul 29 2009 11:41 am

te lezen:
http://www.gradias.de/fachbuecher-2009/ ... _D5000.pdf
en er hoort ook nog een cd rom bij
Afbeelding

HenkvT

Re: Michael Gradias boek D5000, lees een hoofdstuk

Bericht door HenkvT » ma okt 05 2009 4:18 pm

Hans,

Ongetwijfeld een prima boek. Maar ik ben op zoek naar een Nederlands-talig boek over de Nikon D5000.
Nu heb ik op internet een aantal boeken gevonden, te weten:

1. Fotograferen met een Nikon D5000 - Dré de Man
Dit boek is niet zomaar een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Het is een boek dat u alle noodzakelijke fotokennis bijbrengt om met uw eigen Nikon D5000 prachtige foto’s te maken. Het hele traject komt aan bod - van de bediening van de camera tot de ingebouwde fotobewerking en RAW. Dankzij adviezen van de expert haalt u alles uit uw Nikon D5000.

2. Digitale fotografie: Nikon D5000 - Klaus Kindermann
In dit boek staat het gebruik van de Nikon D5000 centraal. Beschrijvingen van de functie van een knop of configuratiemenu staan altijd in het teken van de praktische betekenis ervan tijdens het fotograferen. Op die manier doet u niet alleen snel de noodzakelijke achtergrondkennis op, maar verwerft u ook het nodige inzicht dat onontbeerlijk is voor professionele fotografie op een hoog niveau.

3. Foto Pocket Nikon D5000 - Klaus Kindermann
De 'Foto Pocket Nikon D5000' is de ideale aanvulling op de handleiding van uw camera. De technische toelichtingen zijn volledig op maat van de gebruiker geschreven. Dankzij de checklisten en voorbeeld-afbeeldingen raakt u vertrouwd met de belangrijkste parameters, waaronder de belichtingstijd, optimale belichtingstijd en de ISO-gevoeligheid.

Welk boek heeft de meeste informatieve waarde en is het meest compleet? Ik ben benieuwd.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma okt 05 2009 4:29 pm

Dan zou ik de eerste maar nemen, Kindermann schrijft eigenlijk meestal gewoon de handleiding over en zet er wat foto's bij.
Het beste is en blijft gewoon het handboek....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

HenkvT

Bericht door HenkvT » ma okt 05 2009 4:49 pm

Cees,

Dank voor je reactie.
Uiteraard wordt/is de handleiding compleet uitgespit door mij. Maar ik ben en blijf geïnteresseerd in alles wat er te lezen valt.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di okt 06 2009 8:51 am

Het is moeilijk om een oordeel te geven over de "kwaliteit" van een boek. De meeste informatie en volledigheid is misschien af te lezen aan het aantal pagina's. Dan zou je dus op zoek moeten naar het dikste boek.

Soms vindt je wel recensies over boeken in de fotobladen, zelf schrijf ik ze bijna niet. In het clubblad wel eens een uitstekende recensie gelezen van het laatste boek van Wes Loder. Maar of dat nu veel verkoop heeft opgeleverd?

Wat te doen: eigenlijk zie ik alleen maar problemen. Er zijn niet veel Nederlandstalige auteurs, Dré de Man en Hans Frederiks. Dat is het dan zo'n beetje wel. Dan hebben we nu nog wel geluk, want van zeg 1993 tot 2003 was ik de enige Nederlands schrijvende auteur. En kijk dan eens naar het aantal Nederlands schrijvende auteurs in de jaren 60. Ben dat wel eens gaan verzamelen, toen ik over de 100 was ben ik er mee gestopt, er lijkt geen eind aan te komen.
Bij buitenlandse auteurs die hier vertaald worden, vraag ik me wel eens af, wie is dat nu. Michael Gradias, Kindermann, e.d. schrijven alleen Duits en wordt soms ook vertaald in het Nederlands. De boeken zijn al uit voordat de camera in de winkel ligt. En koop je hetzelfde boek in de USA, dan staat er een andere auteursnaam op. Dan kan het nog best een heel goed boek, soms ook nog met veel plaatjes zijn, maar ik hoef het niet.

Vroeger ging je naar een fotowinkel om je het verschil tussen 2 of 3 camera's uit te leggen, dat wil al bijna niet meer. Er zijn nog wel boekenwinkels waar dit wel kan, soms staan zowel de boeken van Hans en Dré in de kast, dan kun jezelf je een oordeel vormen. Aangezien de meeste boeken nu goedkoop op het internet gekocht worden, bestaan straks die boekenwinkels niet meer. En dan gaan de mensen hier vragen wat een goed boek is.

HenkvT

Bericht door HenkvT » wo okt 07 2009 8:53 am

Hans,

Ook jij dankjewel voor je mening.
Wanneer ik weer eens in de grote stad ben, loop ik maar eens een grote boekwinkel binnen. Wanneer de genoemde boeken dan op voorraad zijn, zal ik een "vergelijkend warenonderzoek" uitvoeren :) :)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 07 2009 9:56 am

M'n mening staat hierboven wat uitvergroot, dat maakt het duidelijker.

Het starttopic laat een andere mogelijkheid zien, lees stukken uit een boek alvast via het internet. Met googel kom je al een eind.

AWende

Bericht door AWende » di nov 24 2009 2:57 pm

Afbeelding

Ik ben benieuwd of iemand het boek Fotograferen met een Nikon D5000 geschreven door Dré de Man heeft gekocht en wat zijn of haar mening hierover is? Wat is jouw mening over deze schrijver? Op de bol.com website schrijft iemand: "hier en daar wordt gebruik gemaakt van foto's die niet door een D5000 zijn gemaakt of staan afbeeldingen die niet de D5000 zijn". Een beetje jammer...

Afbeelding

Een ander Nederlandstalig boek dat ik ben tegengekomen is Snelcursus Nikon: Voor de Nikon serie D60, D90 en D5000 geschreven door Joke Beers-Blom. Heeft iemand dit boek in zijn bezit en wat is jouw mening hierover of wat is jouw mening over deze schrijfster?

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”