Het Hollandsche Landschap

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
marx

Het Hollandsche Landschap

Bericht door marx » wo jul 29 2009 9:02 pm

Vanavond wat geschoten bij mij in de buurt, ik wilde de nadruk leggen op de donkere luchten welke ik versterkt heb door een nieuw filtersetje O-)

1: Horizon met opzet in het midden gelaten, stenen als brekers, en in de verte aan de horizon het dorpje Marken als subtiel element
Te subtiel wellicht?
Afbeelding

2:
Diepte werking getracht te verkrijgen door de slingerweg, horizon niet te hoog gelegd zodat de nadruk komt te liggen op de dreigende lucht.
Afbeelding

3:
Niet veel hollandscher dan deze voor mij. De poses van de koeien, en de donkere lucht erboven maakt deze voor mij geslaagd.
Afbeelding

Vinden jullie het wat? of kan ik de filters voortaan beter thuislaten? 8-)

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Het Hollandsche Landschap

Bericht door EelcoD7100 » wo jul 29 2009 9:37 pm

Hou die filters nog maar even in de tas.... :mryellow:

Foto 2 & 3 springen er voor mij uit.
Foto 2 voor het lijnenspel, en foto 3.... een lekkere kijkplaat... ik hou er wel van..

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo jul 29 2009 9:52 pm

Eens, lekkere platen. Zeker nr 3. Maar dat filter.......mag voor mij wel thuis blijven. De luchten worden er onnatuurlijk van naar mijn idee. Ik denk dat zonder dat filter de foto's sterker worden, dus als het kan, graag nr 3 eens zonder filter

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » wo jul 29 2009 11:03 pm

Zoals ik al zei op DPZ: altijd meenemen.

Voor mij persoonlijk zouden de foto's zonder filters tegenvallen.
Foto's worden er dan vaak flets op - hebben geen kracht - stralen niets uit.

Als je bij foto 3 geen filter had gebruikt, was het waarschijnlijk een ondoortekende vrij witte - fletse lucht / achtergrond geweest.
Maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe sterk de lucht op dat moment is.
De sensor van de camera heeft vaak (vooral bij goedkopere modellen) niet de contrastomvang waar je dat bij deze foto's nodig hebt (in de lucht)

Wel moet je nog ergens op letten tijdens het maken van foto's met filters (met name ND filters)
- zoals je ziet heb je op foto 2 een aardig donkere lucht. Niks mis mee.
wat je dan ook meteen ziet, is dat het ook donker is op de plekken waar dat niet hoeft: links in de bocht van de weg en het bergje. En in het midden in de bosjes.

Nu weet ik niet met welk filtersysteem je werkt, maar als je de ND filter op een filterhouder hebt zitten: schuif hem wat naar boven en je wegdek en het bergje is wat lichter.
Of je moet het achteraf natuurlijk corrigeren (oplichten) in PS. Maar daar wordt het vaak ook niet mooier op.
"Imagination is far more important than knowledge"

GdP

Bericht door GdP » wo jul 29 2009 11:16 pm

Het filtereffect vind ik wat overdreven overkomen. Bovendien staat foto 3 scheef.
Ik denk dat het mooier is als je niet kan zien dat er een filter gebruikt is, en dat je het alleenmaar kan vermoeden.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo jul 29 2009 11:27 pm

soulpic schreef:Voor mij persoonlijk zouden de foto's zonder filters tegenvallen.
Foto's worden er dan vaak flets op - hebben geen kracht - stralen niets uit.
Dat weet je pas als je ze ziet zonder filter
soulpic schreef: Als je bij foto 3 geen filter had gebruikt, was het waarschijnlijk een ondoortekende vrij witte - fletse lucht / achtergrond geweest.
Maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe sterk de lucht op dat moment is.
Waarschijnlijk ja. Dat weet je dus ook pas als je ze ziet zonder filter.

Nu ik dit terug lees zal het wel lastig zijn. De filters waren "voorzetfilters" waarschijnlijk. Dat is dus niet meer terug te draaien :!:

marx

Bericht door marx » do jul 30 2009 10:51 am

Klopt, het waren ND voorzetfilters van cokin en hitech in een mooi houdertje ervoor :)

Dank voor de tips, sommigen erg bruikbaar, die ga ik de volgende keer eens meenemen

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”