Monitor en Printer Calibreren

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
duck304

Monitor en Printer Calibreren

Bericht door duck304 » wo jul 29 2009 10:30 pm

Hoii...

Ik wil aankomende zaterdag een nieuwe printer kopen en een apparaat om mijn monitor en als het kan, mijn nieuwe printer te kalibreren. Ik wil namelijk mijn foto's zelf gaan uitprinten voor aan de muur en nu is mijn oog gevallen op de Epson Stylus Photo R1400 (a3 printer)
Nu wil ik uiteraard mijn monitor kalibreren en als het kan ook deze printer.

Nu heb ik bij Foka in Rotterdam gezien dat ze deze printer verkopen en ook een goedkoop setje voor monitor en printer (Spyder 2 Suite)
Nu weet ik ook dat de Spyder 3 Suite eris maar deze is wat stevig van prijs.
Eigenlijk wil ik nu graag advies wat beter is.
Toch gaan sparen voor de Spyder 3 Suite, of zal de Spyder 2 ook goed zijn werk doen.
Ik heb uiteraard ook nog de mogelijkheid om enkel de Spyder 2 of 3 te kopen voor mijn monitor, en bij Kamera-Express een pakketje te halen waarbij een bedrijf mijn print-profiel zal inlezen en opsturen.

Heeft iemand advies wat ik het beste kan doen?

Alvast erg bedankt!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Monitor en Printer Calibreren

Bericht door gijs sandberg » do jul 30 2009 12:34 am

D,

Advies: koop een spyder 2 voor het kalibreren van de monitor, de spyder 3 is fraaier maar niet eidereen ziet de verschillen.

Laat de printer (in combinatie met inkt en papier) calibreren door een profiel te laten maken.
Diverse fotozaken bieden dit aan.
Werkwijze is meestal:
-koop de dienst,
-ontvang een testbestand
-druk het testbestand af (met inkt en papier van jouw keuze)
-stuur de print op
-ontvang het printerprofiel per e-mail.

Een kenner heeft me weleens uitgelegd hoeveel effort het kost om de metingen voor een printerprofiel te maken, ik zou dat niet graag zelf doen.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Weef

Bericht door Weef » do jul 30 2009 6:25 am

Is het niet zo dat je met de Spyder 3 ook de printer calibreert?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 30 2009 7:52 am

gijs sandberg schreef: Een kenner heeft me weleens uitgelegd hoeveel effort het kost om de metingen voor een printerprofiel te maken, ik zou dat niet graag zelf doen.
Dat ligt maar net aan de gebruikte apparatuur die je daar voor inzet. Inderdaad met setjes als een Spyder 3 Studio Suite, kost het erg veel tijd. De kleurvoorbeelden die geprint en gemeten moeten worden, moet je voor wat betreft die Spyder oplossing elk kleurvlakje van die print de meetcel met de hand precies op zo'n kleurvlakje plaatsen en opmeten. Slordigheid wordt direct afgestraft. Zit het meetveldje net niet goed boven het kleurvlakje, krijg je een verkeerde meting. Met honderden verschillende kleurvlakjes ben je op die wijze dan wel een behoorlijk tijdje bezig. Hoe nauwkeuriger je profiel wilt hebben hoe meer kleurvlakjes je moet opmeten (printvoorbeelden met meer vlakjes). Veel te omslachtig om het op die wijze te moeten opmeten. Dus dat soort oplossingen als van Spyder zou ik afraden.

Bij een type voor de meer geavanceerde modellen plaats je een soort van lineaal over de print en ga je met de meetkop over die lineaal. Één celletje in de meetkop leest de snelheid van de verplaatsing van die meetkop over de lineaal. De colori-meetcel zelf meet elk kleurvlakje "per regel". Er is een gecontroleerde wisselwerking in de verplaatsing van de meetkop en het lezen van de kleurvlakjes, wat precies synchroon loopt. In één beweging lees je de kleurvlakjes die zich op één regel bevinden.
Op die wijze heb je in pakweg twee seconden tijd direct een stuk of 30 kleurvlakjes gemeten.
Dan verplaats je de lineaal en meet de volgende regel met 30 kleurvlakjes.
Ik gebruik zelf een inmiddels niet meer verkrijgbare set van X-Rite, de X-Rite "Pulse" die met zo'n lineaal werkt.
Daarmee meet je 343 of 729 kleurvlakjes voor RGB of 530, 917 of 1485 kleurvlakjes CMYK
http://www.dtgweb.com/reviews/xritepulse.php
http://www.xrite.com/documents/literatu ... ble_en.pdf
Wat er nu op de markt is, is bijv. een relatief goedkope set van Colour Confidence, gebaseerd op hardware van i1 (Eye One). http://shop.colourconfidence.com/produc ... xSec=10057
De setjes van i1 zelf zijn duurder. (Kijk op de andere pagina's van Colour Confidence).

Bij nog wat uitgebreidere meetapparatuur worden de kleurvlakjes geheel automatisch gemeten. De meetkop gaat dan bijv. met een arm over een "meettafel" heen. http://www.colorhq.com/v/vspfiles/photos/EOAST-2.gif
http://shop.colourconfidence.com/produc ... xSec=10057

Bij weer een ander type voer je de print in een soort doorloop scanner. Als de print er aan de achterkant weer uit komt, is alles opgemeten en verwerkt. http://shop.colourconfidence.com/produc ... xSec=10057

(Overigens bij mij kun je ook terecht voor het aanmaken van een profiel).
Vriendelijke groet, Léon Obers

duck304

Bericht door duck304 » do jul 30 2009 10:19 am

Weef schreef:Is het niet zo dat je met de Spyder 3 ook de printer calibreert?
Dat is alleen bij de Spyder 3 STUDIO. De Pro en Elite zijn alleen voor monitoren.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jul 30 2009 10:38 am

Beste Leon,
Je hebt gelijk.
Het probleem voor een budgetbewuste amateur is de afweging tussen tijd voor ieder profiel (zelf maken met eenvoudige meetcellen) en het (laten) maken met (voor een amateur te dure) snelle apparatuur.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 30 2009 10:56 am

gijs sandberg schreef: Het probleem voor een budgetbewuste amateur is de afweging tussen tijd voor ieder profiel (zelf maken met eenvoudige meetcellen) en het (laten) maken met (voor een amateur te dure) snelle apparatuur.
Dat was indertijd ook mijn afweging. Die "X-Rite Pulse" heb ik indertijd met korting gekocht, omdat die set eruit ging. Kosten heb ik verder gedeeld met mijn overbuurman die kleinschalig drukwerk doet. Anders had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan.
Klooien om met de hand elk vlakje op te gaan meten is nooit een optie voor mij geweest. Raad ik ook iedereen af om met zo'n setje aan de gang te gaan.
Je kunt nooit in de portemonnee van een ander kijken. Vandaar de verschillen die ik besprak (en ter lering van wat er zoal is).
....enne, die laatste regel van mijn vorige bericht haakt ook in op die budgetbewuste afwegingen. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”