Wat doen jullie hobbyfotografen met de gemaakte foto's?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mar 27 2007 4:51 pm

Ik ben hobbyfotograaf, hoef er niet mijn geld mee te verdienen en dat is maar goed ook :wink:

Afgelopen zondagmorgen wezen fotograferen. Resultaat; 162 foto’s waarvan ik er na selectie 12 overhoudt, eindscore 1 op 13,5. Deze 12 zet ik na bewerking op het web, voor mij is dat Flickr.

Ik heb sinds eind 2003 ca. 8.500 digitale foto’s gemaakt, 212 gemiddeld per maand. Van die 8.500 heb ik er 173 op Flickr gezet, eindscore 1 op 49!

Familiefoto’s zet ik niet op het web. Ik probeer de webseries klein en afwisselend te houden, dus geen eindeloze vakantiereportages.

Zo af en toe laat ik wat printen op A6-formaat (10x15), daar heb ik er ongeveer 200 van in de welbekende schoenendoos, A4-formaat ongeveer 20 in een ringmap en 1 foto :oops: vond ik de moeite waard om op A3-formaat te laten printen. En eigenlijk was dat nog meer om de grenzen van de combinatie van camera en lens te beoordelen. Die A3 staat ruim 1 jaar op de grond in de PC-kamer, moet ik toch een keer ophangen.

Oh ja, in het begin maakte ik met Magix nog wel eens dvd’s van de vakantiefoto’s (maximaal 10 minuten om het dia-avond-geeuw-effect te vermijden :P ), compleet met bijpassende muziek. Daar ben ik mee gestopt, waarom weet ik eigenlijk niet zo goed :oops:

Ik ben benieuwd wat de hobbyfotografen onder ons doen met al die gigabytes aan data.

Van de camera op de computer en dan? Nooit meer naar kijken, printen, publiceren op het web?

Groet

Skippy

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mar 27 2007 4:58 pm

Ik heb nu in 1 jaar tijd (sinds 30 maart vorig jaar dat ik mijn D50 heb) ca 13.000 foto's gemaakt. Daar zit tussen 2 keer een bruiloftshoot (tegen betaling), een reunie shoot (tegen betaling) een 6 keer panorama shoot voor afdruk (tegen betaling) en 1 keer een panoramafoto die gekocht doordat deze op mijn site staan (tegen betaling) die is hier te zien: www.huiskamp.com

Verder zet ik mijn foto's op mijn site en brand om de 2 weken een dvd-tje als backup.

Maar wat ik me afvraag maak jij zulke slechte foto's of gewoon kieskeurig dat je er maar 12 overhoud na een shoot van 162 foto's !!! ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Pollo » di mar 27 2007 5:04 pm

Opgezetfan schreef:Maar wat ik me afvraag maak jij zulke slechte foto's of gewoon kieskeurig dat je er maar 12 overhoud na een shoot van 162 foto's !!! ;)
Haha, dat dacht ik ook ja.. :wink:

Ik maak ook flink wat pics. Alles gaat op de pc, een aantal vliegen dan de prullenbak in. Degene die ik graag wil laten zien zet ik op het web en vraag om commentaar wat de mensen er van vinden.. 8)

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mar 27 2007 5:10 pm

Haha, lekker direct, dat mag ik wel! Maar ik kan het hebben hoor.

Slecht, tja weet niet, kijk maar op m'n weblink. Wat is de gemiddelde score? Vond jij al je 13.000 foto's zo de moeite van het publiceren waard dan dat je 1 op 1 draait?

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di mar 27 2007 5:26 pm

Ik heb ook erg veel uitval van foto,s.
Wat ik over hou staat staat in jpg op mijn comp en de (onbewerkte) raw op de externe harde schijf + dat ik ze met FTP op de server zet.
Wat ik verkoop publiceer ik bewust niet.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

yoyo

Bericht door yoyo » di mar 27 2007 7:01 pm

Ik kijk er naar...! :D

Ik heb er een aantal op het internet staan op een open gedeelte en een groot aantal op een afgesloten gedeelte voor vrienden en bekende.

Mijn dia's zitten in mappen en staan in een kast... Bewerkte en onbewerkte RAW bestanden staan op HD, XHD en DVD-R(W).

Negatieven van trouwerijen en feesten die ik heb gedaan heb ik afgegeven aan de opdrachtgever tegen onkosten vergoeding.

Af en toe zie ik een foto van mij als bureaublad bij iemand op z'n scherm...

Ik heb wel vragen gehad of ik foto's wilde verkopen, maar ben daar tot nu toe niet op in gegaan.

rikterveen

Bericht door rikterveen » di mar 27 2007 7:08 pm

Ik maak RAW foto's. deze verbeter ik wat met Bibble en sla ze op als JPG. daarna verwijder ik ze (gebruik ze toch nooit weer) de jpg's gaan in een map op mijn schijf. en daar word een kopie vasn gemaakt, deze worden verkleind en er word copyright op gezet en worden op mijn webserver geplaatst.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mar 27 2007 7:27 pm

Skippy schreef:Haha, lekker direct, dat mag ik wel! Maar ik kan het hebben hoor.

Slecht, tja weet niet, kijk maar op m'n weblink. Wat is de gemiddelde score? Vond jij al je 13.000 foto's zo de moeite van het publiceren waard dan dat je 1 op 1 draait?
Nee ik hou ook niet alle 13.000 over, maar 12 foto's uit 162 foto's is ook wel weer het andere uiterste :D
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

BUG322

Bericht door BUG322 » di mar 27 2007 7:36 pm

Je zou meerdere goeie foto's kunnen hebben van het zelfde onderwerp?

En daar toch eentje als beste van kunnen uitkiezen.?

:)

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di mar 27 2007 7:42 pm

tja. Per shoot maak ik tussen de 40 en de 100 foto's. Opdat ik vooral documenterend fotografeer blijft zo'n tweederde daarvan bewaard. de rest gaat weg.

Ik schiet in NEF en doe met Capture NX de eerste bewerkingen en correcties.
Daarna zet ik de originelen om in dng van adobe en maak ik een jpeg-kopie
Op die jpeg koie voer ik in fotoshop de laatste correcties uit.
Vervolgens worden de foto's in een accesdatabase opgenomen en per stuk beschreven
De bestanden sorteer ik in de daartoe bestemde mappen
Ik maak een kopie van mijn dng bestanden op DvD
Ik maak een kopie van mijn jpeg bestanden op een externe harde schijf en dvd
De meeste opnames komen op mijn site erfgoedfoto.nl

Ik heb duizenden opnames, vandaar de acces database.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Kroko

Bericht door Kroko » di mar 27 2007 8:03 pm

Ik fotografeer sinds 12-7-2000 digitaal en heb sindsdien 13.325 foto’s geschoten. Ik bewaar alles in jpg. Ook de slechte opnames. De goeie/mooie opnames bewerk ik als dit nodig is en maak hier een afdruk van of laat dit doen. De bewerking bewaar ik niet. Het resultaat… een paar honderd foto’s op papier van 6x9 cm tot A4 en alles onbewerkt op mijn schijf. (En natuurlijk als backup in de kast.)

Matchless

Bericht door Matchless » di mar 27 2007 8:45 pm

Ik heb niet meer bijgehouden wat ik allemaal geschoten heb. Ik heb er een aantal op Flickr staan. Ik druk nog weleens wat af. Van vakanties maak ik nog een ouderwets plakboek bijv., maar ook mijn WC hangt vol met 10x15 en 13x18 afdrukjes. Verder druk ik regemmatig platen op 30x45 af om in te leveren bij fotowedstrijden van mijn fotoclubje. De rest zit keurig geordend op mijn harde schijf.

Ik ben wel gestopt met het opslaan van al mijn foto's. Ik ben erg kritisch geworden en wat ik echt niets vind gooi ik gewoon weg. Vroeger maakte ik met film ongeveer 300 a 400 opnemen, nu kun je er een 0 achter plaatsen. En platen waar je echt niet meer mee doet, of welke niet toevoegen aan je (vakantie)herinneringen, nemen m.i. onnodig ruimte in.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di mar 27 2007 8:46 pm

Nou, nou, kom ik aan.... Fotografeer sind een jaar of 4 à 5 digitaal, heb de eerste jaren niet veel meer dan zo'n 200 foto's per jaar gemaakt. Allemaal bewaard :!:
Pas het laatste halfjaar fotografeer ik meer, heb sinds september ongeveer 1500 foto's gemaakt. Tot nu toe staat alles op de computer en het meeste ook nog op CD. Een aantal heb ik zelf afgedrukt, maar daar loop ik nu mee achter. Bewerkt heb ik nog maar heel weinig. Ga eerst proberen via het initiatief van George (nogmaals hulde) wat meer op te steken van Capture NX. Dus: wordt vervolgd...

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mar 27 2007 8:47 pm

BUG322 schreef:Je zou meerdere goeie foto's kunnen hebben van het zelfde onderwerp?

En daar toch eentje als beste van kunnen uitkiezen.?

:)
Bug, je slaat de spijker op z'n kop, zo was het.

yoyo

Bericht door yoyo » di mar 27 2007 9:05 pm

Vergeten te melden.
Ik bewaar dus ook echt niet alles.

Op een vakantiedag schiet ik gemiddeld 200 platen met een P&S. Ik heb dan al gewist wat ik ter plekke afkeur. Gemiddeld gaat van die 200 platen thuis 40% direct de prullebak in. Van wat er overblijft hou je per onderwerp zo'n drie foto's over en daar kies je er één van. Dat zijn dan de foto's voor familie en vrienden die "alles willen zien" Dat is dus zo'n 20% van het totaal. Globaal gezien vind ik dan 2% meer dan voldoende om op het internet te zetten.

Met de D2H is de uitval nog veel groter. Niet omdat wat je weg gooit slecht is. Van hetzelfde onderwep (sport, e.d.) heb je gewoon heel veel platen en daar kies je de beste(n) uit. De rest gaat gewoon weg. En je wordt steeds makkelijker met de delete-key.
Laatst gewijzigd door yoyo op di mar 27 2007 9:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”