Poging nummer 2, macro insecten

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
VieF

Poging nummer 2, macro insecten

Bericht door VieF » wo jul 29 2009 8:11 pm

Weer eventjes wat tijd in de tuin gespendeerd in de hoop wat meer kijk te krijgen op compositie en dergelijke.
Omdat ik niet vaak foto's maak, moet ik nog een hoop leren. Gaarne dus wat opbouwende kritiek :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Poging nummer 2, macro insecten

Bericht door remoss » wo jul 29 2009 8:30 pm

Nou die staan er helemaal niet verkeerd op Fiev.

Bij nr 1 en 2 had meer scherptediepte wellicht nog iets gebracht. Vaak zal je dan toch richting f/16 of f/22 gaan. Maar dan verlies je licht en zal de sluitertijd langer worden of je moet de ISO al omhoog schroeven.
Nr 5 vind ik erg fraai. Hier juist door de geringe scherptediepte. De spin is hierdoor onscherp wat juist op een goede manier de focus legt op het slachtoffertje :)

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » wo jul 29 2009 8:41 pm

Foto 1: Scherpte van de spin niet helemaal lekker, maar doordat je de kop scherp hebt vind ik hem ok...
Foto 2: spreekt me niet aan, dit komt door de snel verlopende scherpte waardoor het onderwerp een beetje "verdwijnt".
Foto 3: Gewoon mooi, heeft voor mij niet dat beetje extra wat een macro kan hebben.
Foto 4: Hier vind ik de compositie niet lekker kijken.
Foto 5: Daar toverde je toch een glimlach op m'n gezicht.. erg goed gezien.. het slachtoffer is mooi scherp :shock: :wink:

'k hoop dat je er wat aan hebt..

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo jul 29 2009 9:56 pm

Nog wel even een opmerking over de letters onder de foto's: voor jou naam heb je een lettertype gekozen die niet helemaal lekker oogt. Erg brokkelig vooral. Dat doet toch afbreuk aan de afwerking, ik zou een ander lettertype kiezen.

Jay

Bericht door Jay » wo jul 29 2009 10:01 pm

Ook ik heb hier wat aan de comments :) VieF en ik houden beiden van macro en kunnen nog een hoop leren op dit gebied :)

@ Remoss: Een lettertype dat je aan kan raden? Dr is zoveel keus :oohh:

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » wo jul 29 2009 10:05 pm

Licht is de sleutel in deze.
Meer licht (goede flitser) en een kleiner diafragma f13 o.i.d.
Dat gaat een hoop helpen.
Scherptediepte is toch wat aan de krappe kant waardoor het wat minder lekker oogt.
Lettertype?
Arial? Verdana?

VieF

Bericht door VieF » do jul 30 2009 6:19 am

Brenzef schreef:Licht is de sleutel in deze.
Arial? Verdana?
Als het zeer lichtbewolkt is met zon, dan is een flitser niet bepaald het eerste dat in me opkomt.
Kun je misschien uitleggen waarom ik op zo'n moment toch zou moeten gaan flitsen? Want ik hoor
ook weer heel vaak dat je zo min mogelijk moet flitsen enz enz.

Omdat ik niet aan flitsen heb gedacht, heb ik (logisch) ook niet gedacht aan een heel klein diafragma
omdat de sluitertijden dan veel te lang werden om uit de hand te schieten.

safre

Bericht door safre » do jul 30 2009 7:45 am

VieF schreef:
Brenzef schreef:Licht is de sleutel in deze.
Arial? Verdana?
Als het zeer lichtbewolkt is met zon, dan is een flitser niet bepaald het eerste dat in me opkomt.
Kun je misschien uitleggen waarom ik op zo'n moment toch zou moeten gaan flitsen? Want ik hoor
ook weer heel vaak dat je zo min mogelijk moet flitsen enz enz.

Omdat ik niet aan flitsen heb gedacht, heb ik (logisch) ook niet gedacht aan een heel klein diafragma
omdat de sluitertijden dan veel te lang werden om uit de hand te schieten.

Juist, hiero idemdito probleem, ben benieuwd naar de reaktie van de kenners :D

hoefnix

Bericht door hoefnix » do jul 30 2009 9:22 am

Even over de letters: Die zien er brokkelig uit omdat ze niet ge... (kan even niet op het woord komen) zijn.

Het makkelijkste is om de letters twee keer zo groot ergens neer te plempen en dan een factor 2 te verkleinen. Dan heb je iets wat je voortaan zo er in plakt.

dragon2

Bericht door dragon2 » do jul 30 2009 10:03 am

hoefnix schreef:Even over de letters: Die zien er brokkelig uit omdat ze niet ge... (kan even niet op het woord komen) zijn.
ge-anti-aliased :wink:

pepyn

Bericht door pepyn » do jul 30 2009 4:40 pm

Ik vind foto 2 de beste, het lijkt wel of hij lacht, ben toch wel benieuwd met welke camera en wat voor lens je dit hebt gedaan, of heb heb je dat wel vermeld maar kijk ik daar gewoon weer over heen.... :oops:

VieF

Bericht door VieF » do jul 30 2009 4:51 pm

pepyn schreef:Ik vind foto 2 de beste, het lijkt wel of hij lacht, ben toch wel benieuwd met welke camera en wat voor lens je dit hebt gedaan, of heb heb je dat wel vermeld maar kijk ik daar gewoon weer over heen.... :oops:
Je kunt het zien in de EXIF-data maar daar moet je EXIFviewer voor downloaden (een firefox plugin, in het geval je firefox gebruikt).
Maar ik heb een D60 gebruikt met de Sigma 105mm macrolens.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”