Tags

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Mark Verheijen

Tags

Bericht door Mark Verheijen » za aug 01 2009 11:07 am

Weet iemand een tool waarmee je snel tags (keywords) kan toevoegen aan grote hoeveelheden foto's? De foto's die dezelfde tags moeten krijgen, staan in folders bij elkaar.

pbreev

Re: Tags

Bericht door pbreev » za aug 01 2009 2:57 pm

rocksoff schreef:Weet iemand een tool waarmee je snel tags (keywords) kan toevoegen aan grote hoeveelheden foto's? De foto's die dezelfde tags moeten krijgen, staan in folders bij elkaar.
Geen tool maar een applicatie;

Lightroom. Als batch bij het importeren en/of achteraf...

Groet Patrick

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » za aug 01 2009 5:58 pm

Ok toevoegen lukt nu met Lightroom. Maar worden de tags nu in het fotobestand gezet of in de catalog? Ik wil het eerste.

pbreev

Bericht door pbreev » za aug 01 2009 6:08 pm

rocksoff schreef:Ok toevoegen lukt nu met Lightroom. Maar worden de tags nu in het fotobestand gezet of in de catalog? Ik wil het eerste.
Ik ben bang voor het eerste. Of te wel de catalogus... Maar misschien zijn er wijsere heren en/of amen

Groet Patrick

mark j

Bericht door mark j » ma aug 03 2009 8:30 pm

waarom moeten de tag's in de foto komen.
de tag's in lightroom komen in de catalogus als je het echt aan de foto wil hangen kan je toch ook de naam veranderen.
maar misschien zie ik het verkeerd

Marco

Bericht door Marco » ma aug 03 2009 8:43 pm

In het fotobestand lijkt mij, want wanneer ik tags invoer in LR2, worden ze automatisch meegenomen in Flickr.
Het uploaden in Flickr doe ik gewoon ouderwets, via de website.

groet,
Marco

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » wo aug 05 2009 2:53 pm

In lightroom worden toegevoegde tags bewaard in de database van de catalogus. Bij exporteren kun je ervoor kiezen om de tags wel of geminimaliseerd of niet toe te voegen aan de geëxporteerde foto. Ook kun je in het menu aangeven dat van alle geselecteerde foto's alle tags in het foto bestand bewaard moeten worden. Bij raw fotobestanden zoals NEF wordt de informatie dan in een apart bestandje bewaard (XMP,sidecar bestand). Zie hier.

Succes
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo aug 05 2009 3:00 pm

Met ViewNX kan je IPTC informatie toevoegen aan meerdere NEF bestanden tegelijk, waaronder keywords (tags) en categories.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » wo aug 05 2009 3:24 pm

Dank voor jullie hulp!

Paul61
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Paul61 » zo dec 19 2010 12:58 am

Onno schreef:Met ViewNX kan je IPTC informatie toevoegen aan meerdere NEF bestanden tegelijk, waaronder keywords (tags) en categories.
@Onno of anderen,
Hoe/waar kan ik in ViewNX als de foto's van keywords zijn voorzien deze keywords invoeren om foto's weer terug te vinden.

Alvast bedankt,
Paul

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”