Wat doen jullie hobbyfotografen met de gemaakte foto's?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
alje

Bericht door alje » di mar 27 2007 9:10 pm

Ik maak meerdere foto's van hetzelfde onderwerp. Ik bewaar er een hooguit twee; de rest verwijder ik weer van mijn computer.
Van specifieke gebeurtenissen maak ik ( een colormailer ) photobook.
Voor mij werkt dat net even fijner. Ik heb zojuist voor een bepaalde bijeenkomst 200 foto's in een tweetal van dergelijke boeken opgenomen. Het zijn foto's van schilderijen en etsen die niet op locatie kunnen worden
getoond. Dit werkt uitstekend en is zeer toegankelijk.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mar 27 2007 9:21 pm

Zucht, ik ben toch wel blij dat ik niet de enige ben die last heeft van een ernstige mate van fotouitval :D :D :D

Ik schiet inderdaad veel van 1 onderwerp én ben kritisch, dan houd je niet veel over.

Nabewerking; tegenwoordig bijna alles RAW, import/bewerking in Adobe Photoshop Elements 4.0 (met PTlens plugin). Conversie naar Jpeg.

Opslag; ik bewaar zowel de RAW's als de Jpeg's. Heb alles ingedeeld per jaar en vervolgens per evenement.
Daarnaast aantal aparte mappen voor foto's die niet jaartal gebonden zijn. Dit systeem werkt goed.
Backup op 2 aparte externe schijven en op dvd.

GdP

Bericht door GdP » di mar 27 2007 10:20 pm

Alle kleur negatieven en positieven (dia’s) worden samen met een indexfoto in een negatiefalbum ondergebracht. Alle foto’s laat ik ook afdrukken. Afhankelijk van het onderwerp in 10x15 of 13x18cm. Hiervan wordt zeker 90% in fotoboeken ondergebracht.
Inmiddels hebben we zeker al meer dan 50 fotoboeken.
Foto’s die er voor mij ‘uitspringen’ laat ik ook nog afdrukken in het formaat 20x30cm en komen in een apart album terecht.
Jaarlijks gaat het gem. om z’n 50 tot 70 fotorolletjes, waarvan zeker 75% tijdens vakanties worden volgeschoten.
Foto’s die ik uitzonderlijk goed vind laat ik afdrukken in het formaat van 50x75cm en die komen in een wisselraam terecht.
Gerrit

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo mar 28 2007 11:31 am

Van reisfoto's behoud ik ongeveer 25%, omdat ik veel dezelfde foto's maak en er natuurlijk ook mislukten tussen zitten. De goedgekeurde plaats ik op m'n website en soms laat ik er ook wel 'ns eentje groot afdrukken. Met fotoalbums ben ik gestopt. Veel te veel werk.

Als ik een bepaald onderwerp fotografeer (een bloemetje in de tuin bijv.) kan 't zijn dat ik 50 foto's schiet en daar dan uiteindelijk de 2 besten uitkies.

Sinds een maand zet ik m'n foto's op stockfotosites. Op die manier heb je er meer aan dan dat ze op je computer staan te verstoffen.

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » wo mar 28 2007 3:07 pm

Ik bewaar alle raws en eerste serie verwerkte jpegs van een serie. Dit kost een hoop ruimte, maar met het voordeel dat ik altijd een foto kan terughalen.

Afhankelijk van de dag haal ik een tevredenheids score van 50% tot 20%. meestal zit ik zo rond de 1 op de 3 foto's die ik het waard vind om mee door te gaan in het verwerkingsproces. (bewerken, online gooien etc.).

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » wo mar 28 2007 3:34 pm

De laatste vakantie nog foto's genomen met een Nikon digitaal compactcameraatje. Vanaf eind januari jl met een D80. Ik laat altijd een selectie afdrukken in een fotoboek (hema, AH enz). De foto's zet ik op een externe harde schijf en op DVD. Af en toe wel leuk om lijstjes eens te voorzien van nieuwe foto's. Uitval ca. 20%.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”