D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Beste forumleden,
Sinds een halfjaartje ben ik in het bezit van een Nikon D60 met een AF-S 18-55mm DX II objectief. Hij bevalt opzich goed, alleen is dit objectief voor mij eigenlijk alleen maar goed te gebruiken tijdens zonnig weer omdat ik voornamelijk treinen fotografeer en dus genoodzaakt ben een sluiter van minimaal 1/800 te nemen. Bij slecht weer zit ik dus al gauw op ISO 800. Omdat ik hiervan af wil, ben ik al enige tijd op zoek naar een nieuw objectief waarbij mijn oog op het 16-85mm objectief gevallen is. Allereerst heeft deze camera VR, waardoor ik de sluitertijden drastisch omlaag kan doen, maar ook vanwege het extra bereik. Mijn vraag is nu: denken jullie dat het de aanschaf waard is (hij is immers vrij prijzig) of kan ik beter voor een ander objectief kiezen?
De foto's die ik tot nu toe gemaakt met m'n 18-55mm heb kun je hier vinden: http://www.flickr.com/photos/wessele/
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Sinds een halfjaartje ben ik in het bezit van een Nikon D60 met een AF-S 18-55mm DX II objectief. Hij bevalt opzich goed, alleen is dit objectief voor mij eigenlijk alleen maar goed te gebruiken tijdens zonnig weer omdat ik voornamelijk treinen fotografeer en dus genoodzaakt ben een sluiter van minimaal 1/800 te nemen. Bij slecht weer zit ik dus al gauw op ISO 800. Omdat ik hiervan af wil, ben ik al enige tijd op zoek naar een nieuw objectief waarbij mijn oog op het 16-85mm objectief gevallen is. Allereerst heeft deze camera VR, waardoor ik de sluitertijden drastisch omlaag kan doen, maar ook vanwege het extra bereik. Mijn vraag is nu: denken jullie dat het de aanschaf waard is (hij is immers vrij prijzig) of kan ik beter voor een ander objectief kiezen?
De foto's die ik tot nu toe gemaakt met m'n 18-55mm heb kun je hier vinden: http://www.flickr.com/photos/wessele/
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Ik denk niet dat je met VR de sluitertijden drastisch naar beneden kan doen. Het neemt alleen mogelijke bewegingsonscherpte weg.
- Franklin
- Clublid
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: vr aug 17 2007 11:58 am
- Locatie: Alphen aan den rijn
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Hallo Wesseltje,
Welkom op dit forum.
Om in het door jouw gewenste bereik een echt goed en lichtsterk Nikon objectief te vinden moet je wel diep in de buidel tasten.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Tamron 28-75 f2.8. (laatste versie met scherpstelmotor) Fijn objectief, degelijk en lichtsterk over het gehele bereik en goed betaalbaar.
Is wel iets minder groothoek.
Succes met je beslissing.
P.S. je zou je hier ook even kunnen voorstellen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=16
Welkom op dit forum.
Om in het door jouw gewenste bereik een echt goed en lichtsterk Nikon objectief te vinden moet je wel diep in de buidel tasten.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Tamron 28-75 f2.8. (laatste versie met scherpstelmotor) Fijn objectief, degelijk en lichtsterk over het gehele bereik en goed betaalbaar.
Is wel iets minder groothoek.
Succes met je beslissing.
P.S. je zou je hier ook even kunnen voorstellen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=16
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
- Melliw
- Clublid
- Berichten: 2346
- Lid geworden op: do jun 12 2008 10:45 am
- Locatie: IJsselmuiden
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Volgens mij doe je er beter aan een lichtsterk objectief aan te schaffen. De hierboven genoemde Tarmon is een goede optie. Eventueel moet je gaan kijken voor een prime. De VR heeft in jouw geval geen enkele nut.
groeten van Willem
groeten van Willem
- Gobert
- Clublid
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:49 pm
- Locatie: Omgeving Arnhem
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Leuk onderwerp om te fotograferen. Even een off-topic uitstapje.
Heb je ook foto's van de 3737? Mijn opa zaliger reed altijd op dat ding en na zijn overlijden probeer ik foto's van deze loc te verzamelen. Louter privé, niets commercieels. En dan foto's van de loc op de baan, niet in het Spoorwegmuseum.
Heb je ook foto's van de 3737? Mijn opa zaliger reed altijd op dat ding en na zijn overlijden probeer ik foto's van deze loc te verzamelen. Louter privé, niets commercieels. En dan foto's van de loc op de baan, niet in het Spoorwegmuseum.
Laatst gewijzigd door Gobert op wo aug 05 2009 10:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- gijs sandberg
- Clublid
- Berichten: 6964
- Lid geworden op: zo dec 05 2004 9:53 am
- Locatie: Zuid Holland
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Beste Wessel.
Waarom de 1/800 die je schrijft?
Als het gaat om bewegende treinen: er zijn meer oplossingen (meetrekken etc).
Over Vibratie-reductie: die zit bij Nikon in de Lens, niet in de kamera.
VR is niet echt behulpzaam bij bewegende objecten.
De lichtsterkte van de lens die je overweegt is niet beter dan de 18-55 lens.
Bij een D60 zou ik niet kijken naar de relatief dure 16-85 lens, maar eerder naar de 18-105 lens: ook VR, langer bereik en een stuk betaalbaarder (bovendien een redelijk gewicht, dat helpt weer tegen bewegingsonscherpte).
Als lichtsterkte jouw doel is, overweeg dan de AF-S 35mm 1.8 G lens, niet flexibel (vast brandpunt) wel lichtwsterk en betaalbaar.
Groeten, Gijs
Waarom de 1/800 die je schrijft?
Als het gaat om bewegende treinen: er zijn meer oplossingen (meetrekken etc).
Over Vibratie-reductie: die zit bij Nikon in de Lens, niet in de kamera.
VR is niet echt behulpzaam bij bewegende objecten.
De lichtsterkte van de lens die je overweegt is niet beter dan de 18-55 lens.
Bij een D60 zou ik niet kijken naar de relatief dure 16-85 lens, maar eerder naar de 18-105 lens: ook VR, langer bereik en een stuk betaalbaarder (bovendien een redelijk gewicht, dat helpt weer tegen bewegingsonscherpte).
Als lichtsterkte jouw doel is, overweeg dan de AF-S 35mm 1.8 G lens, niet flexibel (vast brandpunt) wel lichtwsterk en betaalbaar.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Clublid
- Berichten: 8091
- Lid geworden op: za apr 01 2006 10:30 pm
- Locatie: Ergens
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Ik zou voor de Tamron 17-50mm 2.8 gaan en heeft tegenwoordig een ingebouwde scherpstelmotor.
Voor het geld ht beste objectief dat je kunt krijgen.
Groetjes George
Voor het geld ht beste objectief dat je kunt krijgen.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Ik zou eerst 's kijken wat je qua brandpuntsafstand het meest gebruikt voor treinen. Neem een paar honderd treinfoto's en laat er dit tooltje op los: http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html
Naar aanleiding daarvan kun je opzoek naar een lichtsterkere lens.
Naar aanleiding daarvan kun je opzoek naar een lichtsterkere lens.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Berichten: 1251
- Lid geworden op: zo jul 16 2006 11:39 pm
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Hallo Wesseltje,
Ik heb twee adviezen voor je:
1. Verdiep je voordat je een objectief aanschaft eerst een beetje in de techniek van belichting. Ontdek het samenspel van sluitertijd, diafragma en ISO-waarde en hoe je dat kunt en wilt gebruiken. Dat geeft je al heel snel inzicht wat de lichtsterkte is van het objectief dat je nodig hebt. Verdiep je ook even in de techniek van VR: die compenseert namelijk alleen de trillingen van jouw handen waar de camera in rust en niet de beweging van de rijdende trein.
2. Treinenfotografie is er in een aantal soorten. Het lijkt erop dat je momenteel de hardcore fotografie bedrijft (in de wei, 30 graden links voor met de zon in de rug, alles scherp, etc...) Voor deze foto's is zonneschijn eigenlijk onontbeerlijk. Een trein beweegt nou eenmaal snel, dus een kortere sluitertijd is niet nodig. Om ook de omgeving scherp te krijgen is een wat kleiner diafragma nodig en dus heeft het geen zin om in een lichtsterk objectief te kopen als je hem toch knijpt naar f8. Voor wat meer tips over dit type fotografie kijk ook eens hier: http://rolandrail.net/div/foto_tips.htm Ga vooral niet op dat forum vragen posten, want als beginner word je daar massaal en volkomen afgefikt
Besluit voor jezelf wat voor foto's je wilt maken en ga dan kijken welke spullen je daarvoor nodig hebt. Je kent vast het blad " Op de Rails" (http://www.nvbs.com/Opderails/) en een van de veel publicerende fotografen daarin heeft een D70 met 18-55 en 55-200 zonder VR en hij maakt geweldige platen. Laat je dus niet in de luren leggen om maar duurdere objectieven te kopen zodat je foto's beter worden.
Zelf heb ik jaren treinen gefotografeerd met een F70+50mm/1.4 De suggestie van Gijs voor de 35mm/1.8 geeft op de D60 dezelfde beeldhoek. Dit is een compacte lichte set waar je hele goede resultaten mee kunt bereiken.
Groeten,
Marnix
(in zijn vrije tijd redacteur van Op de Rails)
Ik heb twee adviezen voor je:
1. Verdiep je voordat je een objectief aanschaft eerst een beetje in de techniek van belichting. Ontdek het samenspel van sluitertijd, diafragma en ISO-waarde en hoe je dat kunt en wilt gebruiken. Dat geeft je al heel snel inzicht wat de lichtsterkte is van het objectief dat je nodig hebt. Verdiep je ook even in de techniek van VR: die compenseert namelijk alleen de trillingen van jouw handen waar de camera in rust en niet de beweging van de rijdende trein.
2. Treinenfotografie is er in een aantal soorten. Het lijkt erop dat je momenteel de hardcore fotografie bedrijft (in de wei, 30 graden links voor met de zon in de rug, alles scherp, etc...) Voor deze foto's is zonneschijn eigenlijk onontbeerlijk. Een trein beweegt nou eenmaal snel, dus een kortere sluitertijd is niet nodig. Om ook de omgeving scherp te krijgen is een wat kleiner diafragma nodig en dus heeft het geen zin om in een lichtsterk objectief te kopen als je hem toch knijpt naar f8. Voor wat meer tips over dit type fotografie kijk ook eens hier: http://rolandrail.net/div/foto_tips.htm Ga vooral niet op dat forum vragen posten, want als beginner word je daar massaal en volkomen afgefikt

Besluit voor jezelf wat voor foto's je wilt maken en ga dan kijken welke spullen je daarvoor nodig hebt. Je kent vast het blad " Op de Rails" (http://www.nvbs.com/Opderails/) en een van de veel publicerende fotografen daarin heeft een D70 met 18-55 en 55-200 zonder VR en hij maakt geweldige platen. Laat je dus niet in de luren leggen om maar duurdere objectieven te kopen zodat je foto's beter worden.
Zelf heb ik jaren treinen gefotografeerd met een F70+50mm/1.4 De suggestie van Gijs voor de 35mm/1.8 geeft op de D60 dezelfde beeldhoek. Dit is een compacte lichte set waar je hele goede resultaten mee kunt bereiken.
Groeten,
Marnix
(in zijn vrije tijd redacteur van Op de Rails)
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Allereerst bedankt allemaal voor jullie reacties en opmerkingen, ik weet nu in ieder geval dat ik dus niet voor de 16-85 moet gaan!
Normaliter fotografeer ik (inderdaad, bijna altijd op de beschreven "hardcore manier") en dus het liefst met een zonnetje in de rug. Als er zon is heb ik dus absoluut niks te klagen, want daarbij presteert mijn huidige objectiefje prima. Bij het genoemde weertype gebruik ik vrijwel altijd de instellingen: S 1/800, F 7.1 en inderdaad een zoombereik van ongeveer 35mmm, uitzondering daargelaten natuurlijk. Echter komen er zo af en toe ook wel is speciale treinen voorbij die NIET in de zon rijden maar die ik wil graag wel fotograferen, hierbij kom ik vaak in de problemen omdat ik dan vanzelf neig naar een hogere ISO waarden, vooral omdat ik bang ben dat ik bewogen foto's krijg bij sluiters onder de 1/800 (dat zou niet de eerste keer zijn). Zo heb ik afgelopen zondag op ISO 800 gefotografeerd, maar dat is eigenlijk gewoon zonde van de kwaliteit als ik zie dat mijn collega "spotters" gewoon op ISO 200 met 5 tikjes overbelichten hetzelfde resultaat hebben. Om deze reden dacht ik dat VR een optie zou zijn voor mij, zodat ik mijn sluiter omlaag kon "gooien", maar kennelijk is dit dus niet het geval.
De tip van Marnix en Gijs vind ik eigenlijk wel het overwegen waard, de lens is zeer lichtsterk en zeer betaalbaar. Waar ik wel mee zit is de flexibiliteit van de brandpuntsafstand. Ik denk dat de afstand tussen 35mm en 50mm voor mij wel te groot is.
-- offtopic --
Even een reactie op govert, helaas was de 3737 voor mijn tijd en heb ik er geen plaatjes van "in het wild".
Normaliter fotografeer ik (inderdaad, bijna altijd op de beschreven "hardcore manier") en dus het liefst met een zonnetje in de rug. Als er zon is heb ik dus absoluut niks te klagen, want daarbij presteert mijn huidige objectiefje prima. Bij het genoemde weertype gebruik ik vrijwel altijd de instellingen: S 1/800, F 7.1 en inderdaad een zoombereik van ongeveer 35mmm, uitzondering daargelaten natuurlijk. Echter komen er zo af en toe ook wel is speciale treinen voorbij die NIET in de zon rijden maar die ik wil graag wel fotograferen, hierbij kom ik vaak in de problemen omdat ik dan vanzelf neig naar een hogere ISO waarden, vooral omdat ik bang ben dat ik bewogen foto's krijg bij sluiters onder de 1/800 (dat zou niet de eerste keer zijn). Zo heb ik afgelopen zondag op ISO 800 gefotografeerd, maar dat is eigenlijk gewoon zonde van de kwaliteit als ik zie dat mijn collega "spotters" gewoon op ISO 200 met 5 tikjes overbelichten hetzelfde resultaat hebben. Om deze reden dacht ik dat VR een optie zou zijn voor mij, zodat ik mijn sluiter omlaag kon "gooien", maar kennelijk is dit dus niet het geval.
De tip van Marnix en Gijs vind ik eigenlijk wel het overwegen waard, de lens is zeer lichtsterk en zeer betaalbaar. Waar ik wel mee zit is de flexibiliteit van de brandpuntsafstand. Ik denk dat de afstand tussen 35mm en 50mm voor mij wel te groot is.
-- offtopic --
Even een reactie op govert, helaas was de 3737 voor mijn tijd en heb ik er geen plaatjes van "in het wild".
- Gobert
- Clublid
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:49 pm
- Locatie: Omgeving Arnhem
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D60 + 16-85mm, goed voor treinfotografie?
Wesseltje14 schreef:Allereerst bedankt allemaal voor jullie reacties en opmerkingen, ik weet nu in ieder geval dat ik dus niet voor de 16-85 moet gaan!
Normaliter fotografeer ik (inderdaad, bijna altijd op de beschreven "hardcore manier") en dus het liefst met een zonnetje in de rug. Als er zon is heb ik dus absoluut niks te klagen, want daarbij presteert mijn huidige objectiefje prima. Bij het genoemde weertype gebruik ik vrijwel altijd de instellingen: S 1/800, F 7.1 en inderdaad een zoombereik van ongeveer 35mmm, uitzondering daargelaten natuurlijk. Echter komen er zo af en toe ook wel is speciale treinen voorbij die NIET in de zon rijden maar die ik wil graag wel fotograferen, hierbij kom ik vaak in de problemen omdat ik dan vanzelf neig naar een hogere ISO waarden, vooral omdat ik bang ben dat ik bewogen foto's krijg bij sluiters onder de 1/800 (dat zou niet de eerste keer zijn). Zo heb ik afgelopen zondag op ISO 800 gefotografeerd, maar dat is eigenlijk gewoon zonde van de kwaliteit als ik zie dat mijn collega "spotters" gewoon op ISO 200 met 5 tikjes overbelichten hetzelfde resultaat hebben. Om deze reden dacht ik dat VR een optie zou zijn voor mij, zodat ik mijn sluiter omlaag kon "gooien", maar kennelijk is dit dus niet het geval.
De tip van Marnix en Gijs vind ik eigenlijk wel het overwegen waard, de lens is zeer lichtsterk en zeer betaalbaar. Waar ik wel mee zit is de flexibiliteit van de brandpuntsafstand. Ik denk dat de afstand tussen 35mm en 50mm voor mij wel te groot is.
-- offtopic --
Even een reactie op govert, helaas was de 3737 voor mijn tijd en heb ik er geen plaatjes van "in het wild".
Da's jammer. Ze laten hem af en toe nog wel eens uit, maar helaas steeds minder vanwege keuringseisen van de ketel.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale