Calibratieproblemen Spyder

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Calibratieproblemen Spyder

Bericht door Ome Jan » di aug 04 2009 10:51 am

Beste forumleden,

Ik heb onlangs mijn PC laten upgraden met Windows Vista. Dit systeem draait nu op 64 bit.
Nu heb ik Lightroom erop draaien, ook 64 bit, en Photoshop CS3 werkt ook vlekkeloos.

Nu gebruik een oude Ilyama Visionmaster Pro 19'' CRT monitor in combinatie met een Colorvision Spyder Express 2.
Dit werkte onder Windows XP gewoon goed.

De Spyder heb ik geinstalleerd maar hij gaf een foutmelding omdat het programma van de Spyder de colormeter niet 'zag' en daarom geen kleurprofiel kon aanmaken.
Dit had met Vista te maken en hiervoor heb ik een nieuwe driver gedownload zodat Vista de Spyder wel herkende.

Kortom, ik kon kalibreren. Dit werkt goed maar als de Spyder klaar is met calibreren, komt er ineens een lelijke magenta gloed over het scherm.
Ik heb meerdere malen onder verschillende lichtomstandigheden gecalibreerd maar hij blijft veel te veel magenta.

Dit werkt dus niet en ik heb dus de monitor weer op 9300K gezet en alles gereset. Windows staat weer op standaard sRGB en mijn D300 staat ook op sRGB.
Als ik met deze standaard ongecalibreerde instellingen foto's op de PC bekijk, zie ik vooral de rode kleuren veel te verzadigd, roze lippen worden felrood.
Naar mijn idee is mijn CRT juist aan de groene kant, maar hoe is de felle rode kleur dan te verklaren?

Wie weet wat ik moet doen om een goed gecalibreerd scherm te verkrijgen, want zolang ik geen goede kleuren kan zien, kan ik ook geen foto's bewerken!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Calibratieproblemen Spyder

Bericht door Léon Obers » di aug 04 2009 11:03 am

Ome Jan schreef: Naar mijn idee is mijn CRT juist aan de groene kant, maar hoe is de felle rode kleur dan te verklaren?
Correctie gaat dan naar magenta (magenta/rood). Misschien wordt je profiel twee keer ergens ingelezen, dat is dan dubbelop.
Ome Jan schreef: Wie weet wat ik moet doen om een goed gecalibreerd scherm te verkrijgen, want zolang ik geen goede kleuren kan zien, kan ik ook geen foto's bewerken!
Tja, ik heb geen Spyder kan je dus alleen een algemeen verhaaltje geven.
Omdat je mogelijk eerst de oude drivers hebt gebruikt, daarna de nieuwe, is er mogelijk een discrepantie tussen delen van die drivers. Probeer de drivers eens volledig te de-installeren, en dan opnieuw alleen de goede Vista 64 versie te installeren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di aug 04 2009 11:05 am

Jan,

9300 Kelvin is een zeer ongewone kleurtemperatuur voor een monitor.
Begin eens met een target waarde van 5500-6000 kelvin.
Welke versie van de Spyder-software heb je?

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » di aug 04 2009 11:32 am

als je zoekt op internet naar dit soort problemen kom je erg vaak tegen dat die spyder express 2 een rode gloed geeft. Dat is ook precies de reden waarom ik overgestapt ben naar het Eye one systeem, ook mijn spyder gaf een rode gloed en wat ik ook deed, niks hielp. Met het eye one systeem was het in 1 keer goed......

ajuus
emiel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 04 2009 11:55 am

@emiel
Dat verklaart niet waarom het eerder met het oude operating systeem kennelijk geen probleem opleverde, en nu wel.
(De afwijking wordt nu pas opgemerkt).

Wat ook kan zijn is dat de standaard witbalans waarvan men uitgaat om te kalibreren verkeerd staat.
Je moet van tevoren voor jezelf hebben bepaald of je systeem vanuit 5000 graden Kelvin wilt kalibreren of 6500 graden Kelvin of net eender welke andere waarde.

Het is mijzelf gebleken dat 5000 graden Kelvin een relatief "rode" (warme) instelling is voor een (CRT) monitor. Waarbij vreemd genoeg TL-lampen die 5000 graden Kelvin licht afgeven (genormeerde lichtbakken en lichttafels bij drukkers) relatief erg koel licht is.

Zelf heb ik mijn kalibratiesysteem (X-Rite Optix Pro) voor mijn CRT monitor als basis op 6800 graden Kelvin gezet. Dus erg "koel".
Kalibreren van witpunt en de verdere santenkraam met profileren levert voor mij dan een "neutraal" beeld op.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » di aug 04 2009 12:45 pm

Léon Obers schreef:@emiel
Dat verklaart niet waarom het eerder met het oude operating systeem kennelijk geen probleem opleverde, en nu wel.
(De afwijking wordt nu pas opgemerkt).
dan was ik niet volledig: ik heb beide systemen alleen op vista gehad en de spyder gaf daar het probleem en de eye one niet. Beide stonden op 6500K. Ik heb de spyder op een mijn netbook wel gehad op XP en ook daar problemen en inmiddels met eye one ook niet meer. Uiteraard gebruikte ik de laatste gedownloade software versies.

ajuus
emiel

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » di aug 04 2009 2:03 pm

Bedankt voor de reacties voor zover.
Ik ga vanavond de drivers de-installeren en de laatste drivers voor Vista opnieuw installeren, de witbalans van de monitor instellen op een waarde van ongeveer 6000K.
Mocht dit alles niet lukken kan ik altijd nog overstappen naar een X-rite...
Wordt vervolgd.

@ Gijs
De versie die ik heb geinstalleerd was geloof ik 2.3.5.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 04 2009 2:20 pm

Ome Jan schreef: Mocht dit alles niet lukken kan ik altijd nog overstappen naar een X-rite...
Nou ja, X-Rite is het moederbedrijf wat onder andere EyeOne producten onder zich heeft (en ook producten van Pantone).
Vroeger waren het twee verschillende bedrijven X-Rite die gewoon met X-Rite producten kwam (met nog een paar overgenomen merken) en "Gretag Macbeth" die o.a. EyeOne (i1) voerde.
X-Rite heeft Gretag Macbeth overgenomen en omdat EyeOne marketing technisch over een breder publiek bekend is, heeft men die benaming laten bestaan voor grafische en kleurmanagement producten. Dus wil je een goede monitor kalibratie kom je toch uit bij EyeOne, zoals eerder al door Emiel aangehaald.
:D

De productlijn: http://www.xrite.com/top_products.aspx

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » di aug 04 2009 7:18 pm

Nou ik heb de laatste versie gedownload van de site van Colorvision, de versie Spyder2Express 2.3.6 Win
Na het downloaden start het installeren automatisch, de hele mikmak weer gekalibreerd en de monitor vooraf ingesteld op 6500K.
Maar terwijl ik dit typ doet het me haast zeer aan de ogen, met deze 'nieuwe' calibratie, want het is nog net zo rood dan voorheen.

De monitor stond inderdaad op 9300K ingesteld. Kortom, het heeft niet geholpen. Als ik de monitor handmatig opnieuw instel op 9300K krijg ik een veel koeler beeld, daarom had ik deze daar ook waarschijnlijk op deze waarde staan.

Wat nu? Een andere colormeter of een andere monitor? Of nog wat anders proberen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 04 2009 9:48 pm

Ome Jan schreef:N
De monitor stond inderdaad op 9300K ingesteld. Kortom, het heeft niet geholpen. Als ik de monitor handmatig opnieuw instel op 9300K krijg ik een veel koeler beeld, daarom had ik deze daar ook waarschijnlijk op deze waarde staan.
Ik denk dat je iets niet goed doet met de monitor. Maar kan dat moeilijk beoordelen omdat elke monitor zijn eigen settings heeft.

Als ik mijn monitor kalibreer, stel ik mijn kalibratiesoftware in op (in mijn geval) 6800 graden Kelvin.
Dan zet ik dat kalibratie meetkopje op de monitor en moet het witpunt (contrast etc.) meten en de monitor daarvoor harwarematig afregelen met de afregelmogelijkheden van de monitor zelf (het instelmenu van de monitor). Om het witpunt van de monitor bij te stellen moet ik daarbij de individuele RGB-waarden veranderen waarbij een eventueel vóór ingestelde kleurtemperatuur van de monitor direct wordt overruled door die individuele RGB settings. Ik stel de RGB-waarden zodanig in dat met de kalibratiesoftware en een soort balans weegschaaltje voor elk kleurkanaal een pijltje netjes in het midden komt te staan.

Nadat witpunt en contrast helderheid van de monitor volgens de aanwijzingen van de kalibratiesoftware zijn afgeregeld, worden achtereenvolgens vele kleurvlakjes op het scherm neergezet en opgemeten, waarna een profiel wordt aangemaakt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do aug 06 2009 1:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo aug 05 2009 11:53 pm

Tja, misschien de nieuwste driver voor videokaart installeren, of misschien gaat je oude monitor wel over z'n nek met Vista i.c.m. Spyder. Heb je geen buurman met ook Vista, zodat je even je monitor kan testen op zijn systeem?
Of heb je niet iemand in de buurt met een knappe TFT om eens te kijken wat jouw systeem dan doet?
Ik heb Spyder 3 Pro op een Ilyama 22" TFT en dat werkt perfect!
Draai met Windows XP SP3.

Succes.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » do aug 06 2009 1:27 pm

Mmm... volgens mij ligt het tussen Vista en de Spyder. Internetfora staan er vol van.
Ik kan hem op het moment niet ergens anders testen en zit vast aan Vista.

Afijn ik was het zat en ben gisteren even naar het iddylische dorpje Den Ham gereden en heb nu een Eye-One Display LT.
Ziet er veelbelovend uit, met ernstig veel instelmogelijkheden.
Vanmiddag proberen

PS wie nog belangstelling heeft voor de Spyder, staat nu op mp :mrgreen:

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do aug 06 2009 2:31 pm

Ik had dit soort problemen ook, maar met een LCD monitor en een Spyder 3. Een collega van me had het met een Spyder2 en een analoog scherm. Beide hadden we Vista. Bijkomstig probleem was dat het kleurenprofiel vaak verdween in Vista (en dat valt niet op). Als je bijvoorbeeld je scherm lockt, was af en toe het kleurenprofiel weg. Als je dan je monitor op een te warme temperatuur had staan ging het ook mis. Ik moest ook een oplossing hebben want ook ik zat vast aan Vista. Het was uiteindelijk vrij makkelijk op te lossen:

1. Monitor moet op de DEFAULT setting (dus niet spelen met de settings of Kelvins, staat ook in de Spyder manual. In Vista wordt dat door je Spyder via het kleurprofiel geregeld).
2. Nieuwste drivers voor je monitor EN videokaart installeren.
3. Nieuwste software voor Spyder 2/3 binnenhalen. LET OP: Dit zijn eigenlijk 3 stukken software: De calibratie software, de software die in de achtergrond loopt (naam ben ik even kwijt) en de colorprofiler als je toch bezig bent. Je moet dus meerdere software-pakketjes van Spyder hebben, niet slechts eentje. Dat foutje maakte ik zelf in eerste instantie ook.
4. Kalibreren.

Kortom eigenlijk was het een kwestie van monitor resetten, voor alles de nieuwste software installeren en kalibreren. Sindsdien loopt alles als een zonnetje. Ook bij een collega van me.

PS: Ik weet dat je nieuwe software had gedownload, maar misschien heb je er eentje gemist. Videokaart-driver of de andere Spyder software. Ze hebben daar niet altijd alles in 1 installatie-pakketje zitten...
Spul waarmee je foto's maakt...

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » vr aug 07 2009 10:45 am

Ik heb de X-rite gisteravond gedraaid en het werkt als een tierelier!

@ReneG de drivers van mijn videokaart (nVidea GeForce 8800) waren bij de installatie van de computer al van de nieuwste versie. Deze installatie is ongeveer 3 weken geleden geweest, dus hij is redelijk recent. Ik ben er nu wel achter dat er nogal een verschil zit tussen verschillende fabrikanten van dit soort colorimeters.

Gideon van den Berg

Bericht door Gideon van den Berg » zo aug 23 2009 2:48 pm

Ook ik draai met Vista en gebruik de Spyder2, maar heb nooit problemen! Mijn LCD monitor heb ik wel op default staan zodat Syder alles insteld. Ik zou toch maar eens kijken of je monitor niet op een door jou zelf ingestelde waarde staat!
Zet hem eens terug op de fabrieks instellingen of default, en test dan nog eens met de Spyder. Volgens mij moet het gewoon werken.

Gideon

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”