Bericht
door JacTrum » ma aug 10 2009 8:13 pm
Nou 'Ome Robert' (leuke naam trouwens), je vraagt om commentaar waar je wat aan hebt denk ik, om ons in de toekomst te kunnen verrassen met beter foto's toch? Ik zal een poging wagen: De foto is ' te ruim' genomen. Dus zijn er veel dingen die ook de aandacht vragen, naast de bloemen zelf, terwijl het daar toch eigenlijk om te doen was. Verder is de achtergrond, door die zwarte speaker(?) erg onrustig. Bij zo'n fleurig onderwerp hoort een rustige achtergrond, zonder storende elementen. Verder zou ik wat dichterbij fotograferen, waarbij je een beetje kunt experimenteren met welke bloemen je het aardigst in beeld kunt krijgen. Over diafragma's en sluitertijden: de bloemen bewegen niet, dus de sluitertijd is niet zo belangrijk, mits je camera niet beweegt. Daarbij wil een statief je wel helpen. Voordeel van een statief is dat je niet zo op de sluitertijd hoeft te letten, want die bloemen lopen niet weg. Daardoor kun je voor een kleine lensopening kiezen (16 of 22) waardoor de scherptediepte optimaal wordt. Dat is bij foto's die je dichtbij neemt erg belangrijk, want hoe dichterbij je komt hoe kleiner de scherptediepte is. (het gebied waarover de foto scherp is). Ik denk dat het een leuke uitdaging voor je kan zijn eens een serietje te maken, waarbij je liefst vanaf een statief een aantal foto's maakt, van steeds dichterbij. Veel succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910