Aanschaf Allround lens, 18-200 zonder VR of 18-105 met VR ?
Aanschaf Allround lens, 18-200 zonder VR of 18-105 met VR ?
Goedemorgen,
Bij mijn D60 zit de 18-55 VR lens, maar ik ben er nu achter dat ik wat zoom mogelijkheden mis, althans in een aantal situaties te kort kom.
Om die reden en voor de vakantie zou ik graag een ander objectief willen aanschaffen. Voor nu wil ik een allround lens aanschaffen en denk hierbij aan een 18-200 van Tamron zonder VR of een 18-105 VR van Nikon...
Als ik het volgende vergelijk, heb ik met
55/18= 3x optische zoom
105/18= 6x optische zoom
200/18= 11x optische zoom
Waar ik een beetje huiverig voor ben is het volgende: als ik inzoom tot zeg 200mm zonder VR functie, is het dan aannemelijk dat ik bewogen foto's krijg of valt dat in de praktijk mee? Voor de duidelijkheid, ik wil dus (nog) niet wisselen van lenzen en ga ook geen gebruik maken van een statief of vakantie...
Tot wanneer kan je over het algemeen genomen zoomen zonder een VR of soortgelijke functie, of is dat niet te zeggen?
Ik ben van mijn vorige camera (Fuji S8000FD 18x opt. zoom) gewend dat ik daar veel gebruik van maakte, vandaar dat ik neig naar de 18-200, maar als ik deze inclusief VR wil loopt het aardig in de papieren en dat wil ik nu nog niet... Mijn budget zal zo om en nabij de 200-250 euro liggen
Zou het verstandig zijn om voor de 18-105 VR te gaan, of is 18-200 zonder VR een betere keuze, of wellicht zijn er nog andere alternatieven ?
Bij mijn D60 zit de 18-55 VR lens, maar ik ben er nu achter dat ik wat zoom mogelijkheden mis, althans in een aantal situaties te kort kom.
Om die reden en voor de vakantie zou ik graag een ander objectief willen aanschaffen. Voor nu wil ik een allround lens aanschaffen en denk hierbij aan een 18-200 van Tamron zonder VR of een 18-105 VR van Nikon...
Als ik het volgende vergelijk, heb ik met
55/18= 3x optische zoom
105/18= 6x optische zoom
200/18= 11x optische zoom
Waar ik een beetje huiverig voor ben is het volgende: als ik inzoom tot zeg 200mm zonder VR functie, is het dan aannemelijk dat ik bewogen foto's krijg of valt dat in de praktijk mee? Voor de duidelijkheid, ik wil dus (nog) niet wisselen van lenzen en ga ook geen gebruik maken van een statief of vakantie...
Tot wanneer kan je over het algemeen genomen zoomen zonder een VR of soortgelijke functie, of is dat niet te zeggen?
Ik ben van mijn vorige camera (Fuji S8000FD 18x opt. zoom) gewend dat ik daar veel gebruik van maakte, vandaar dat ik neig naar de 18-200, maar als ik deze inclusief VR wil loopt het aardig in de papieren en dat wil ik nu nog niet... Mijn budget zal zo om en nabij de 200-250 euro liggen
Zou het verstandig zijn om voor de 18-105 VR te gaan, of is 18-200 zonder VR een betere keuze, of wellicht zijn er nog andere alternatieven ?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Aanschaf Allround lens, 18-200 zonder VR of 18-105 met VR ?
Een Nikkor AF-S DX 18-200mm 3,5-5,6 G ED VR wordt geleverd met VR omdat dat wel heel handig is.
Het nadeel van dit objectief is dat je dan slechts veelal één objectief gebruikt. Ideaal voor op vakantie, maar er zijn betere alternatieven.
Gezien je budget wordt dat dus sparen. Andere merken zijn goedkoper, en dat heeft zijn reden. De 18-200 is ook best wel tweedehands te verkrijgen.
Het nadeel van dit objectief is dat je dan slechts veelal één objectief gebruikt. Ideaal voor op vakantie, maar er zijn betere alternatieven.
Gezien je budget wordt dat dus sparen. Andere merken zijn goedkoper, en dat heeft zijn reden. De 18-200 is ook best wel tweedehands te verkrijgen.
Hoi
De 18-105VR is voor jou gebruik geen slechte keus. Ik gebruik hem zelf ook en hij bevalt zeer goed. Als je nog meer zoom wilt zal je vaker het statief wel nodig hebben. Ook bij de 18-105VR zijn er situaties natuurlijk waarbij je ook een statief nodig hebt.
Ton
De 18-105VR is voor jou gebruik geen slechte keus. Ik gebruik hem zelf ook en hij bevalt zeer goed. Als je nog meer zoom wilt zal je vaker het statief wel nodig hebben. Ook bij de 18-105VR zijn er situaties natuurlijk waarbij je ook een statief nodig hebt.
Ton
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Quincy,
Bedenk bij je keuze het volgende (citaat HB)
Meer zoom betekent meer problemen en dus minder kwaliteit (bij gelijke prijs).
Ik ken de Tamron niet uit eigen waarneming, de Nikon 18-105 wel.
De Nikon is een betaalbare all-round lens.
Nadelen:
-vertekening (zoals de meeste zoomlenzen)
-beperkte lichtsterkte
-bajonet is van kunststof.
Pro:
-betere constructie dan 18-55
-meer gewicht (plm 500gr), dus stabielere ligging
-moderne betaalbare constructie.
Groeten, Gijs
Bedenk bij je keuze het volgende (citaat HB)
Meer zoom betekent meer problemen en dus minder kwaliteit (bij gelijke prijs).
Ik ken de Tamron niet uit eigen waarneming, de Nikon 18-105 wel.
De Nikon is een betaalbare all-round lens.
Nadelen:
-vertekening (zoals de meeste zoomlenzen)
-beperkte lichtsterkte
-bajonet is van kunststof.
Pro:
-betere constructie dan 18-55
-meer gewicht (plm 500gr), dus stabielere ligging
-moderne betaalbare constructie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bij mij is het andersom, die Tamron is echt een baggerlens dus ik zou zeker voor de Nikon gaan die kan alleen maar een heel stuk beter zijn!Ik ken de Tamron niet uit eigen waarneming, de Nikon 18-105 wel.
Hallo
Ik sluit me er bij aan.
De 18-105 is een prima lens voor vacantie.
Ik heb hem ook op die redenen aangeschaft.
Lekker makkelijk meenemen op de motor (in mijn geval)
En bevalt mij goed.
Kroontje
Ik sluit me er bij aan.
De 18-105 is een prima lens voor vacantie.
Ik heb hem ook op die redenen aangeschaft.
Lekker makkelijk meenemen op de motor (in mijn geval)

En bevalt mij goed.

Kroontje
Dank jullie wel voor de reacties!
In dit geval kan ik dus beter voor een Nikon lens gaan dan een Tamron of Sigma als ik het een beetje "aanhoor"
Op MP staan niet veel 18-200 VR lenzen, maar ik ga eind augustus op vakantie, wie weet staat er in de tussentijds toevallig nog eentje op
In dit geval kan ik dus beter voor een Nikon lens gaan dan een Tamron of Sigma als ik het een beetje "aanhoor"

Op MP staan niet veel 18-200 VR lenzen, maar ik ga eind augustus op vakantie, wie weet staat er in de tussentijds toevallig nog eentje op
Ik heb onlangs een Nikon 18-200 in handen gehad: nauwelijks groter dan de 18-105 (wel veel duurder). Hij wordt ook beter beoordeeld en je hebt meer bereik. De 18-105 bevalt mij in en om huis overigens prima maar op vakantie heb ik toch best vaak de 300mm lens erop gehad, wat ik waarschijnlijk niet had gedaan als ik een 18-200 zou hebben.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Er is ook een nikon 18-135mm lens, misschien een goed alternatief. Is in iedergeval goedkoper en de beeldkwaliteid is ook goed. Ik gebruik deze ook op vakantie.
Herman.
Herman.
Dag Herman,Her schreef:Er is ook een nikon 18-135mm lens, misschien een goed alternatief. Is in iedergeval goedkoper en de beeldkwaliteid is ook goed. Ik gebruik deze ook op vakantie.
Herman.
Is de lens die jij noemt ook voorzien van VR?
En heb je misschien een linkje...
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Herman bedoelt deze lens en die heeft geen VR.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Roelof geeft het antwoord al. Deze lens zie je op marktplaats voor leuke prijzen. De VR mis ik niet, let op de sluitertijden en zet evenrueel de iso instelling hoger.Roelof schreef:Herman bedoelt deze lens en die heeft geen VR.
Herman.
Roelof, Herman beiden bedankt voor jullie reactie
Ik zal eens even neuzen, het is dus niet persé nodig om een VR te hebben op een lens als deze als ik het goed lees ?

Ik zal eens even neuzen, het is dus niet persé nodig om een VR te hebben op een lens als deze als ik het goed lees ?
nb: overschat VR niet. Het is een prima hulpmiddel om de stilstaande omgeving bij langere sluitertijden scherp te houden. Echter, veel (vakantie) foto's bevatten ook mensen, dieren of andere bewegende voorwerpen. Die krijg je ook met VR niet scherp als je met 1/30 seconde of langer werkt. (En wie geen parkinson heeft en een beetje op zijn ademhaling let kan met een standaard zoom prima met 1/60 of 1/125 uit de hand zonder VR werken)
14 dagen terug kreeg ik van mijn buur in bruikleen zijn 18-200 om een tuinfeest te fotograferen. De lens 'creep' van dit objectief was echt ergerlijk, die zakt gewoon uit naar volledige tele neerwaarts gericht en naar breedhoek opwaarts gericht. Ik weet van verschillende reviews dat dit een probleem is bij deze lens en hoop echt dat Nikkon daar iets aan gedaan heeft. Mocht U die dan ook aanschaffen, want de resultaten zijn wel degelijk heel goed, doe dit dan rechtstreeks in de winkel waar U dit vervelende nadeel kunt uittesten en hopelijk is dit dan een exemplaar die het niet heeft.
Grtjs
Grtjs