CRT of LCD?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
GdP

CRT of LCD?

Bericht door GdP » do mar 29 2007 9:32 pm

Waar zit het verschil?

Bekijk ik foto’s op mijn CRT 17" monitor dan lijken alle foto’s veel scherper dan op mijn LCD monitor. Op mijn CRT monitor valt het niet op dat het beeld wordt gevormd door 3 kleuren, want de ‘dots’ zijn niet te onderscheiden.
Op de LCD monitor, vooral bij lage contrasten, valt de indruk van scherpte flink tegen.
Nu gebruik ik een 19" LG Flatron type L1970H met een contrast omvang van 1:1400.
De prijs hiervan ligt zo rond de € 250,-. Nu zij er LCD monitoren die aanzienlijk duurder zijn, maar geven die ook een scherper beeld?

Over de kleuren ben ik dik tevreden met mijn LG, helemaal sinds hij met een Spider2Pro is gekalibreerd.

AdriaanH

Bericht door AdriaanH » do mar 29 2007 10:28 pm

Waar het verschil zit?

Simpelweg in het gegegeven dat de huidige generatie LCD monitoren (en -televisies) minder kwaliteit leveren dan hun "ouderwetse" CRT broertje. Zo ongeveer iedereen laat zich gek praten door het zogenaamde mooie, slanke en sexy imago van platte monitoren en televisies, al dan niet voorzien Ambilight....

Hier thuis hebben we twee LCD monitoren, en ik heb heel wat uren besteed aan pogingen ze calibreren. Dat lukt simpelweg niet, omdat hun helderheids-curve's niet lineair zijn. Calibratie van mijn 21" Philips CRT is geen enkel probleem. Naast elkaar gezet wint de CRT het met grote voorsprong op de LCD.....

Dus gdepater, gewoon dik tevreden blijven met je LG. Prima ding!

Groeten,

Adri

yoyo

Bericht door yoyo » do mar 29 2007 11:47 pm

Amen.

LCD's en TFT's zuigen helaas.
Het blijft wachten op SED en misschien OLED...

Wullem

Bericht door Wullem » vr mar 30 2007 12:49 am

Ik ben in het gelukkige bezit van een Samsung syncmaster 214T
Ik heb deze gekocht nadat ik een tijd een 710N had gehad (die staat er nu naast voor PS, de plaat word op de 214t bekeken en bewerkt)

een WERELD van verschil!

Ik wil NOOIT meer terug naar CRT

en blijkt wel weer.. alle waar naar zijn geld?
hij kost een kleine 600 euri's, maar dan kwijl je :)

Groet,
Willem

(je moet je foto's ook niet op wc papier afdrukken :))

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

ga ooit eens een goede kopen

Bericht door George Fennes » vr mar 30 2007 2:46 am

Ben bij Konijn geweest en daar hebben ze Eiso monitoren, moeten de top zijn zeggen ze.

Maar daar beginnen de prijzen ruim boven de 1000 euro en dan heb je nog een matige zegt men.

Een redelijke zat tussen de 1700 en 2000 euro en een echte goede tussen de 3400 en 4000 euro.

Dus ik wacht nog maar even af tot die prijzen weer wat naar beneden donderen.

Heb momentheel een prut monitor van Acer de AL1714, maar ja je kan niet alles tegelijk kopen, krijg ik ruzie met de dames en dat wil ik nu ook weer niet.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”