Extreme exposure settings en toch fraai na bewerking

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Myriad

Extreme exposure settings en toch fraai na bewerking

Bericht door Myriad » wo aug 12 2009 11:54 pm

Was door een aantal foto's aan het zoeken om te kijken of er voor mij nog wat moois tussen zat om te laten afdrukken, kwam ik deze tegen:

Afbeelding

Leek me wel interessant (wellicht ter lering) om die hier te posten om 3 redenen:

A. Is met een paar extreme instellingen geschoten: een 105 Nikkor met 1.7 TC op een D300, ISO 2500, 1/8000 seconde (en f/8).
Ik weet het: de foto is overbelicht, maar daar gaat het me hier niet persé om. De sluiter kon niet sneller. Dat soort waardes haal ik normaal nooit.
De witbalans stond op Cool-white fluorescent, 0, 0
Niet goed, maar vroeg me naar aanleiding hiervan af of een paarse gloed zich ook zou kunnen openbaren bij goede witbalans en (zeer) snelle sluitertijd.
Bij analoog en kleuren heb je bij extreem trage of snelle sluitertijden namelijk kleurverschuivingen, een soort doppler-effect. Ben even de naam daarvan kwijt.
Komt dit fenomeen ook voor bij digitaal?

B. Foto is deels overbelicht. Ben zeer content na bewerking (zie hieronder) in alleen NX 1.3 over de kwaliteit; weinig ruis.
Komt dit nu omdat ik van overbelicht terughaal (expose to the right?). Of omdat zwart-wit ruis minder doet opvallen dan kleur?

C. Ben ook content met het grafische beeld en de detaillering. Ligt voor een deel natuurlijk aan het uitstekende objectief,
maar zie (waarschijnlijk a.g.v. deze snelle sluitertijd) zelfs kleine structuurtjes/lijntjes op het water, die ik anders nooit zie.

Graag jullie reakties.

Dit is de foto na bewerking (maximaal 2 stops terug gehaald, de BW filter van CNX gebruikt en High Pass, mode overlay):

Afbeelding

Wie heeft antwoorden op mijn vragen?
Laatst gewijzigd door Myriad op vr aug 14 2009 9:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Extreme exposure settings en toch fraai na bewerking

Bericht door M.Oorthuis » do aug 13 2009 8:48 am

Myriad schreef: 105 Nikkor met 1.7 TC op een D300, ISO 2500, 1/8000 seconde (en f/8).Ik weet het: de foto is overbelicht, maar daar gaat het me hier niet persé om. De sluiter kon niet sneller. Dat soort waardes haal ik normaal nooit.
:? en de ISO kon ook niet lager :?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 13 2009 10:03 am

Mooi verhaal maar m.i. is deze foto technisch totaal mislukt en niet meer te "redden". In de prullebak ermee dus.

Myriad

Bericht door Myriad » do aug 13 2009 8:10 pm

M.Oorthuis schreef: :? en de ISO kon ook niet lager :?
Skippy schreef:Mooi verhaal maar m.i. is deze foto technisch totaal mislukt en niet meer te "redden". In de prullebak ermee dus.
Alleen het woordje 'expres' ontbreekt in mijn verhaal, waardoor mijn bedoeling met dit draadje in de mist lijkt te gaan.
Ik heb in mijn verhaal ook een paar serieuze vragen gesteld ... in deze rubriek 'Vragen en tips over foto's en fotograferen'.

Ik geef ronduit toe dat de foto 'technisch' totaal mislukt is, maar daar gaat het me niet om; ik vind het grafisch een mooi beeld opleveren.
De foto gaat daarom niet in de prullebak. Integendeel; hij komt aan de muur. :oohh:

Wie heeft antwoorden op mijn vragen?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”