Leek me wel interessant (wellicht ter lering) om die hier te posten om 3 redenen:
A. Is met een paar extreme instellingen geschoten: een 105 Nikkor met 1.7 TC op een D300, ISO 2500, 1/8000 seconde (en f/8).
Ik weet het: de foto is overbelicht, maar daar gaat het me hier niet persé om. De sluiter kon niet sneller. Dat soort waardes haal ik normaal nooit.
De witbalans stond op Cool-white fluorescent, 0, 0
Niet goed, maar vroeg me naar aanleiding hiervan af of een paarse gloed zich ook zou kunnen openbaren bij goede witbalans en (zeer) snelle sluitertijd.
Bij analoog en kleuren heb je bij extreem trage of snelle sluitertijden namelijk kleurverschuivingen, een soort doppler-effect. Ben even de naam daarvan kwijt.
Komt dit fenomeen ook voor bij digitaal?
B. Foto is deels overbelicht. Ben zeer content na bewerking (zie hieronder) in alleen NX 1.3 over de kwaliteit; weinig ruis.
Komt dit nu omdat ik van overbelicht terughaal (expose to the right?). Of omdat zwart-wit ruis minder doet opvallen dan kleur?
C. Ben ook content met het grafische beeld en de detaillering. Ligt voor een deel natuurlijk aan het uitstekende objectief,
maar zie (waarschijnlijk a.g.v. deze snelle sluitertijd) zelfs kleine structuurtjes/lijntjes op het water, die ik anders nooit zie.
Graag jullie reakties.
Dit is de foto na bewerking (maximaal 2 stops terug gehaald, de BW filter van CNX gebruikt en High Pass, mode overlay):

Wie heeft antwoorden op mijn vragen?